[ad_1]

تحریریه خبر شورا نیوز : ایرنا محمدباقر نوبخت روز جمعه پس از جلسه احیاء تالاب انزلی در جمع خبرنگاران بیان داشت: در برنامه ششم توسعه که مسئله محور است، چهار موضوع مورد توجه دولت بود که محیط زیست یکی از مهمترین آنهاست.
وی با اشاره به در نظر گرفته شدن ۲ میلیارد دلار برای محیط زیست، ساماندهی پسماندها و رفع آلودگی ها در بودجه ۹۷ گفت: با وجود اینکه این رقم مورد تایید مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت اما دولت این اولویت را همچنان در دستور کار دارد.
نوبخت اضافه کرد: مقرر شده با روش هایی نوین که بهره وری بیشتری دارد، این مهم انجام شود و برای این امر، طی سه سال با صرف اعتباراتی حدود ۸۵۰ میلیارد تومان می توان نسبت به احیای این تالاب اقدام کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در جمع خبرنگاران بیان داشت: چهار تکلیف از سوی رئیس جمهوری برای ساماندهی موضوعات مربوط به محیط زیست در دولت جدید تکلیف شده است.
عیسی کلانتری پسماندها با اولویت شمال کشور، ریزگردها ، آلودگی کلان شهرها و احیای تالاب ها را این چهار تکلیف عنوان و اضافه کرد: تالاب های ما به گونه ای است که بخش عمده آنها در انتهای رودخانه های کشور قرار دارند و چون بهره برداری بی رویه از رودخانه ها وجود داشته و تقریبا همه رودخانه ها خشک شده، آب ورودی به تالاب نیز کاهش یافته است.
وی ادامه داد: برخی تالاب ها مثل تالاب انزلی نیز که در انتهای رودخانه و ابتدای دریای خزر هستند، به دلیل ورود آلودگی هایی همچون پسماندهای کشاورزی و فاضلاب های شهری، حالت بی هوازی پیدا کرده، انباشته از رسوبات شده و بیش از ۹۰ درصد از تالاب از بین رفته است.
به گفته کلانتری، برنامه جدیدی ارائه شده که با فناوری های نوین و با کمتر از سه درصد هزینه پیش بینی شده گذشته، طی سه تا چهار سال آینده، این تالاب احیاء شود.
وی افزود: عملیات آزمایشی این مهم با همکاری موسسه تحقیقات شیلات انجام شده و امیدواریم با روش جدید، تالاب تا سال ۱۴۰۰ احیاء شود.
تحریریه خبر شورا نیوز : ایرنا، تالاب انزلی به وسعت حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع در محدوده شهرستان های انزلی، رشت و صعومه سرا قرار دارد. این تالاب نقش مهمی در زیست بوم گیلان و کشور داشته، مهار کننده سیل های ویرانگر و تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است. این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین المللی رامسر به ثبت رسید.
علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب به لحاظ کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است.
فاضلاب های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی ، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله ها ، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی ، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه ها و انتقال آلودگی از دریا حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.
این معضلات تالاب انزلی را سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب های در معرض خطر (مونترو) قرار داد. برای حفظ بقای این تالاب ارزشمند ، مدیریت پسماند، مدیریت پساب، مدیریت رسوب، کاشت درخت در حوزه آبریز تالاب و جلوگیری از ورود رسوبات بیشتر به تالاب، جلوگیری از ورود پسماند به رودخانه ها و دریای خزر، جلوگیری از ورود پساب های گوناگون از طریق ساخت تصفیه خانه فاضلاب ، جلوگیری از تعدی افراد به حریم تالاب و تصرف اراضی تالابی، جلوگیری از برداشت بی رویه آب از تالاب و رعایت حقابه تالاب باید به جد پیگیری شود.
۷۴۷۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر