[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، سال ۱۳۵۲ که دانشگاه بوعلی سینا بنیان نهاده شد، قرار بود دانشگاهی متفاوت باشد؛ قریب نیم قرن از آن روزها می گذرد و ‘متفاوت بودن’ همان رویای دلپسندی که در دل پایه گذاران نیکوکار این دانشگاه قند را آب می کرد، حالا رنگ واقعیت گرفته است.
دانشگاهی که روزگاری از مشارکت علمی و فنی فرانسوی ها در ساخت و بهره برداری محروم می شود، حالا نه تنها دانشگاه فرانسه بلکه ۴۰ کشور جهان تعامل و همکاری با این دانشگاه بین المللی را می پسندند.
دانشگاه های شاخص ترکیه، تونس، کانادا، ایتالیا، سربستان، اتریش، روسیه، آلمان، لهستان، عراق و چند کشور دیگر دوستانه تبادل دانش و پژوهش کرده و ثمرات خوبی هم از این روابط نصیب دو طرف شده است.
مرکز آموزش زبان فارسی که در این دانشگاه دایر شده در عین ناباوری توانسته از ۲۵ کشور جهان دانشجو پذیرفته و به آموختن زبان شیرین فارسی بپردازد.
به گفته رئیس دانشگاه بوعلی سینا این کار از مقدمات دانشگاه دی هشت (D8) است؛ دانشگاهی بین المللی که مجوزش از بین هشت کشور اسلامی توسعه یافته اندونزی، مالزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مصر و نیجریه به ایران و دانشگاه بوعلی سینا اعطا می شود.
مجمع دی هشت نیز در تازه ترین اجماعش اساسنامه این دانشگاه را به تصویب رسانده و از اول مهرماه دانشجو می پذیرد.
هرچند هم اینک افزون بر ۲۰۰ دانشجو خارجی در مقاطع مختلف در این دانشگاه تحصیل می کنند اما باز شدن پای دانشجویان دی هشت به این مرکز علمی می تواند نام دانشگاه بوعلی سینا را در جهان بالنده تر کند.
درخشش دانشگاه بوعلی سینا در عرصه فراملی توقعات را از این مرکز آموزش عالی فراتر برده، از اینرو راه اندازی ۶ شرکت دانش بنیان، پذیرش ۱۰ دانشجوی پسا دکترا، تاسیس سیزدهمین مرکز رشد کشور همراه با استقرار ۳۰ واحد در زیرمجموعه این مرکز علمی، راه اندازی ۲ مرکز شتاب دهنده پیوند دانشگاه و صنعت، از جمله طرح های به ثمر نشسته مسئولان این دانشگاه در سمت و سوی رشد تخصصی است.
آموزش کارآفرینی نیز در لابلای دروس تئوری و نظری دانشگاه نیاز اساسی دانشجویان است که در دانشگاه بوعلی این مهم با دایر کردن چند بخش تخصصی همچون بخش ارتباط با صنایع دستی، کلینیک دامپزشکی و مرکز تراش سنگ های قیمتی با ابتکارهای هیات های علمی و دانشجویان خلاق، راه اندازی شده است.
دریافت مجوز ۶ رشته در سالجاری از موفقیت هایی است که با تلاش بسیار به جمع ۳۱۷ رشته گرایش دایر در دانشگاه اضافه شده است.
این خبر خوش را یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا در میان خبرنگارانی که برای شرکت در تور علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این دانشگاه آمده اند، داد و گفت: سنجش از راه دور، صنایع غذایی، حقوق بین الملل و ایران شناسی از جمله این رشته ها در مقطع تحصیلات تکمیلی است و رشته های نهج البلاغه، فلسفه، مبل و منبت و راه آهن نیز در انتظار دریافت مجوز از وزارت علوم هستند تا به تمام خواسته ها و نیازهای ۱۲ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در ۱۳ دانشکده این دانشگاه پاسخ مناسبی داده شود.
دانشگاه سبز از القابی است که به بخاطر حفظ و حراست دلسوزانه از محیط زیست نام دانشگاه را طراوت داده است؛ همچنین دانشگاه بوعلی در سالجاری به عنوان آزمونه (پایلوت) طرح ‘دانشگاه عاری از دخانیات’ در کشور برگزیده شده است و محمدی فر آرزو می کند در این آزمون نیز سربلند شود.
در میان این موفقیت ها برخی مشکلات اگر نبود، رئیس دانشگاه بوعلی سینا می توانست با آسودگی خیال بیشتری به امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه بپردازد؛ مشکلاتی همچون تملک بخشی از اراضی دانشگاه در حدود ۲۰ هکتار که با معترضینی روبروست و محمدی فر ابراز امیدواری می کند با تامین اعتبار و خریداری این اراضی به معظل چندین ساله دانشگاه پایان بدهد.
تامین معیشت و اسکان دانشجویان دغدغه دیگری است که بیشتر انرژی رئیس دانشگاه فعلی و روسای سابق را به خود مشغول کرده است و چاره کار جداشدن سیستم خوابگاهی و تغذیه دانشجو از سیستم آموزشی و واگذاری آن به سازمان و نهادی دیگر اعلام می شود.
به گفته رئیس دانشگاه بوعلی سینا، این درد عمیق و ریشه داری است که نه تنها دانشگاه بوعلی بلکه تمام دانشگاه های کشور به آن مبتلا هستند که با الگو برداری از سیستم آموزشی کشورهای دیگر می توان این درد مضمن را درمان کرد.
چشم امید مجموعه دانشگاه بوعلی سینا برای رفع موانع و معظلاتش به دستان سخاوتمند وزیر همدانی اش گشوده است، تا حوزه خدمت قبلی اش را بهره مند و بی نیازسازد.
هرچند مشکلات ذکر شده، ذره ای از اراده و اشتیاق رئیس و هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا برای درخشش در فضای بین المللی نمی کاهد، بی تردید نام بلند و پرآوازه حکیم و فیلسوف هزاره ها بوعلی سینا انگیزه کوشیدن برای ‘متفاوت بودن’ را دمادم بر دل و جان متولیان این دانشگاه می نشاند.
۷۵۲۷/۲۰۹۰

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر