به گزارش «شورا نیوز» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛روز اول نمایشگاه کتاب تهران در حالی آغاز شد که بعضی غرفه‌ها به طور کامل از لحاظ امکانات تجهیز نشده بودند.

کتیبه‌های انتشارات بر سردر غرفه‌ها نصب نشده و تعدادی از ناشران، به صورت خودجوش تابلوهایی را برای راهنمایی مخاطبان نصب کرده بودند.

یکی از غرفه‌داران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: هیچ پلاکی نداریم و این پیدا کردن انتشارات را برای مخاطب دشوار می‌کند.

البته تا ساعات پایانی روز اول نمایشگاه تمامی کتیبه‌ها به غرفه‌داران تحویل داده شد.

کمبود دستگاه‌های pos از مشکلات دیگر غرفه‌داران بود. این دستگاه ها به تعداد کافی وجود نداشتند و فقط تعدادی از انتشاراتی‌ها این امتیاز را داشتند. به این ترتیب خریداران کتاب که پول نقد به همراه نداشتند، دچار مشکل می‌شدند.

همان گونه که بعضی غرفه‌داران عنوان می‌کردند که نمایشگاه هنوز در ابتدای مسیر خود است و نواقص زیادی دارد، تعدادی از آنان نیز از امکانات موجود راضی بوده و تایید می‌کردند که امسال از نظر پارکینگ و راهنمایی مخاطبان مشکلات کمتری وجود دارد.

از امکانات مثبت نمایشگاه امسال می‌توان سیستم اطلاع‌رسانی الکترونیکی «وب کیوسک» را نام برد که نسبت به سال گذشته تعداد آن افزایش یافته و امسال ۷۰ وب کیوسک در نمایشگاه مستقر شده است.

خریداران و کسانی که در جستجوی انتشارات یا کتاب خاصی هستند، علاوه بر کمک گرفتن از راهنمایان مستقر در نمایشگاه، می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های «وب کیوسک» که در قسمت‌های مختلف نمایشگاه تعبیه شده‌اند، به راحتی با وارد کردن نام کتاب یا نام انتشاراتی، آدرس غرفه مورد نظر را پیدا کنند.

در حاشیه نمایشگاه، نشست‌ها و همایش‌هایی نیز برگزار شد. مهم‌ترین این نشست‌ها، افتتاح غرفه ایتالیا به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب امسال بود. در این نشست سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و الفیه ری لورنزو، رییس انجمن ناشران ایتالیا سخنرانی کردند. چهار نشست در خصوص آثار بالکان، صربستان و روسیه توسط سرای اهل قلم از دیگر نشست‌های امروز بود.

تابلوی تخفیف‌های ۱۰ تا ۵۰ درصدی در غرفه‌های مختلف خودنمایی می‌کردند. و غرفه‌های انتشارات شناخته شده از همان ساعات اولیه میزبان کتاب دوستان بودند. به طور کلی استقبال مردم از نمایشگاه به عنوان روز اول خوب بود و خدمات حمل‌ونقل برای بازدیدکنندگان کتاب با نظم و در زمان مقرر انجام می‌گرفت.