به گزارش «شورا نیوز»  و به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)٬ عماد خمیس روز یکشنبه در دیدار با اعضای کانون کهنه سربازان سوری این تجاوز آشکار و غیرقانونی را نشانه سردرگمی دولت آمریکا و حمایت اشکار آن از تروریسم دانست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که دولت سوریه برای کاهش فشارها و رنج های مردم سوریه ناشی از جنایات تروریست ها و رسیدن آنان به وضعیتی بهتر تلاش می کند.
سرلشکر ‘عدنان مخلوف ‘ رئیس کانون کهنه سربازان سوری نیز گفت که ۵۷ عضو این کانون در جنگ با تروریسم در سال های اخیر کشته شده اند.
نخستین تجاوز مستقیم آمریکا در دوره ریاست جمهوری ‘ دونال ترامپ’ به مواضع ارتش سوریه بامداد جمعه با شلیک ۵۹ موشک به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص صورت گرفت.
این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و حتی کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شد.
دولت سوریه بکارگیری هرگونه سلاح شیمیایی توسط ارتش این کشور را رد کرده است.
ارتش سوریه در شرق استان حمص با گروه تروریستی تکفیری داعش و در شمال آن با گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره مبارزه می کند.
فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ارتش آمریکا در ساعت ۳ و ۴۲ دقیقه بامداد جمعه در تجاوزی آشکار، یکی از پایگاه های هوایی ما را در منطقه مرکزی با موشک هدف قرارداد و این حمله ۶ کشته و شماری زخمی و خسارت های مادی بسیاری برجای گذاشت.
این نخستین بار نیست که آمریکا به مواضع ارتش سوریه حمله می کند.
جنگنده های آمریکایی ۲۷ شهریور ۹۵ نیز به مواضع ارتش سوریه در کوه الثرده و اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور، حمله کرده بودند.
در حمله جنگنده های آمریکایی ۶۲ نظامی سوری کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند و گروه تروریستی داعش پس از این حمله هوایی، به مواضع ارتش سوریه یورش برد و آن را اشغال کرد.