معاون هنری حوزه هنری نامزدهای چهره هنر سال انقلاب اسلامی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری صبح امروز ۱۵ فروردین در حوزه هنری برگزار شد.

نظری در ابتدای این نشست با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته هنر انقلاب گفت: شهید آوینی که سال‌هاست شربت شهادت نوشیده از همکاران حوزه هنری بودند و سالهاست که سالروز شهادت ایشان با عنوان هفته هنر انقلاب نامگذاری شده است. هنر لطیف‌ترین آفریده بشر و محل گفت‌وگوی روح بشر با یکدیگر است. هنر یکی از لحظه‌های ناب است که نیازهای فراتر از مادی را پاسخ می‌دهد. هنر متعهد بعد از انقلاب بیشتر مطرح شد و منظور این است که به حقیقتی متعهد است. هرچه این حقیقت جهان‌شمول‌تر، راه این هنر به تعالی نزدیک‌تر است. با همین رویکرد هفته هنر انقلاب در سراسر کشور امسال برگزار می‌شود.

وی به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای امسال اشاره کرد و افزود: کارگروهی ویژه در استان‌ها برای طراحی برنامه‌ها تشکیل شد. غبارروبی گلزار شهدا در تهران و همه استان‌ها با حضور جمعی از هنرمندان انقلاب اسلامی، رونمایی از آثار تازه منتشر شده در حوزه هنر و ادبیات انقلاب، برگزاری شب‌های شعر انقلاب، اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و نقد و بررسی آنها، پخش برنامه‌هایی ویژه این ایام در تلویزیون، برگزاری هفته فیلم مستند، اکران فیلم‌های کوتاه و بلند به صورت رایگان، برگزاری مسابقه کتابخوانی و عکاسی در سراسر کشور، برگزاری جشن‌های ویژه در سالروز میلاد امام علی(ع)، برگزاری منتخبی از کارهای جشنواره بچه‌های مسجد بعد از ۱۰ سال، تجلیل از هنرمندان و منتخبان هنر و ادبیات انقلاب، برگزاری برنامه راویان حقیقت با تجلیل حمید سبزواری، کشن فلاح و احمد عزیزی که در سال گذشته از بین ما رفتند و… از جمله برنامه‌هایی است که برای این هفته در نظر گرفته شده است.

معاون هنری حوزه هنری به دیگر برنامه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: بررسی نشست طنز و رونمایی از کتاب همیشه استاد، پخش هفت مستند با عنوان پرتره از ۷ هنرمند جبهه انقلاب، پخش هفت فیلم جشنواره فیلم فجر و افتتاح پردیس سینمایی اصفهان که به همت حوزه هنری در اصفهان راه‌اندازی شده از جمله برنامه‌هاست. نمایش خیابانی هم در حوزه هنری و در سطح کشور خواهیم داشت و یک نمایش نیز به صورت رایگان خواهد بود. خانه عکاسان ایران نیز نمایشگاهی متناسب با انقلاب و موضوع خرمشهر، حلب و شهدای مدافع حرم خواهیم داشت. رونمایی از ۲۶ عنوان کتاب شعر نقره‌ای و داستان استان‌ها از دیگر برنامه‌هاست. بزرگداشت احمد عزیزی نیز قرار است در همین ایام در تهران و همچنین در جوار حرم رضوی برگزار شود‌. ما قرار است از هنرمندان شهید تجلیل کنیم که از جمله این موارد دیدار با خانواده شهید باغبانی و معرفی شهدای مدافع حرم که در زمینه هنر و ادبیات فعال‌اند نیز از جمله برنامه‌هاست.
همچنین قرار است از برگزیدگان فعال حوزه هنری تجلیل شود که به نوعی تجلیل از هنرمندانی است که در جشنواره‌های غیر از حوزه هنری حائز رتبه برتر شده‌اند. این مراسم در افتتاحیه برگزار خواهد شد. در اختتامیه نیز چهره سال هنر انقلاب را معرفی می‌کنیم.

نظری به شیوه انتخاب چهره هنر سال انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: ۵۹ نفر از خبرگان حوزه هنر و فرهنگ انقلاب شامل هنرمندان، کارشناسان و مدیران فعال در حوزه هنر و ادبیات در فهرستی تجمیع و تدوین شد.
این فهرست با رصد انتخاب می‌شود و در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد. این هنرمندان امتیاز می‌دهند و حتی می‌توانند اسمی به این فهرست اضافه کنند. ملاک انتخاب، طرح و اکران اثری در سال ۹۵ است. همچنین ممکن است هنرمندی فعالیت اجتماعی و پویش در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد کند. با رعایت جمیع این‌ها به یک فهرست رسیدیم. بعد از نظر سنجی اسامی که بیشترین امتیاز را گرفته‌اند، در کنار هم قرار می‌گیرند و برخی نیز حذف می‌شوند. الان ۷ نام در میان این چهره‌هاست که این اسامی به ۵ نام تقلیل خواهد یافت و یک نفر از میان آنها به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی خواهد شد. اسامی این افراد به این شرح است:

محمدرضا بایرامی برای لم یزرع
ابراهیم حاتمی کیا برای بادیگارد
حمید حسام برای کتاب وقتی مهتاب گم شد
حسن روح‌الامین برای مجموعه اثار عاشورایی و انقلاب اسلامی
سیدمعسود شجاعی برای رهبری دو کمپین در زمینه هولوکاست
بهناز ضرابی‌زاد برای کتاب گستان یازدهم
محمدحسین مهدویان برای فیلم ایستاده در غبار
انتهای پیام/