به گزارش “شورا نیوز” و به نقل از ایرنا ، اخیرا مقاله ای در این سایت منتشر شده که به شرح ذیل میباشد :

** انتخابات ریاست جمهوری درایران براساس قانون اساسی؛

*اصل ششم قانون اساسی
درجمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود از راه انتخابات: انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یااز راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می گردد.
*اصل نود و نهم
شورای نگهبان نظارت برانتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.
**انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نظام الکترال کالج
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دو مرحله ای است و رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب نمی شود ، بلکه بر اساس رای الکترال کالج است که توضیح درباره آن هدف این گزارش نیست و تنها می توان گفت که این روش بسیار قدیمی، منسوخ و مورد اعتراض مردم و بسیاری از کارشناسان آمریکایی است که آن را مغایر با دمکراسی می دانند.
دو هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مجله تایم در مقاله ای به قلم’کیت ساموئلسون’ درمقاله ای با عنوان اینکه ‘ مردم آمریکا از انتخابات ریاست جمهوری امسال ناراحت هستند.’ نوشت : اغلب مردم نگران تقلب در انتخابات هستند.
در مجموع، روند انتخابات ریاست جمهوری امسال فشار روحی و روانی سنگینی را بر مردم آمریکا وارد کرد.
سوال اساسی مقاله در آن زمان این بود که آیا راه بهتری برای انتخابات وجود ندارد؟ و نویسنده مقاله درادامه این گونه پاسخ داده بود که امروز درجهان بیشتر از۱۰۰ دمکراسی وجود دارد که برگزاری انتخابات در آنها حاوی نکات قابل توجهی است که می تواند سرمشق انتخابات آمریکا قرار گیرد.
بعد از نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا که منجر به برگزاری تظاهرات های بسیار گسترده در شهرهای مختلف این کشور شد، یک سوال اساسی و مهم آمریکایی ها این بود که این چه نظام انتخاباتی بیماری است، نامزدی که بیش از دو میلیون بیشتر از ترامپ رای آورده بازنده انتخابات معرفی می شود و خواستار اصلاح نظام انتخاباتی خود شدند.
دراین گزارش تلاش می شود، برگزاری انتخابات ایران و آمریکا ازلحاظ شکلی و ماهوی به ویژه میزان رضایتمندی مردم دو کشور از نتیجه انتخابات مورد ارزیابی قرار گیرد،(ذکر این نکته ضروری است که دراین گزارش بررسی عملکرد روسای جمهور دو کشور به ویژه ترامپ که به تازگی دوره مسئوولیت خود را آغاز کرده مد نظر نیست و تنها مقایسه برگزاری انتخابات دو کشور مورد کنکاش است).
انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۹۲ درحالی برگزار شد که برخی از دولت ها و رسانه های غربی با توجه به حوادث انتخابات سال ۸۸ تلاش گسترده ای انجام دادند، تا به چند هدف مورد نظر خود برسند.
۱- دلسرد کردن مردم از انتخابات سال ۹۲
۲- تلاش برای غیر دمکراتیک جلوه دادن انتخابات
۳- برنامه ریزی برای به آشوب کشیدن انتخابات
برگزاری انتخاباتی آزاد در فضایی کاملا رقابتی در کنار هوشمندی ملت ایران در سال ۹۲ موجب بهت و یاس بدخواهان ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی شد.
ازدیگر ویژگی های انتخابات سال۹۲ در ایران، پذیرش شکست و تبریک نامزدهای شکست خورده به نامزد پیروز، جشن پیروزی هواداران دکتر روحانی و پذیرش آن توسط هواداران سایر نامزدها بود.
این درحالی است که به نوشته برخی رسانه ها، دلیل تماس تلفنی هیلاری کلینتون بعد از شکست در انتخابات فشار اوباما بر وی بوده و قصد نداشته است پیروزی ترامپ را تایید و یا به وی تبریک بگوید.
ماحصل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، انتخاباتی کاملا آزاد، رقابتی و مورد پذیرش ملت و همه ارکان نظام و جای هیچ اما و اگری برای توطئه چینی و سوء استفاده دشمنان و فرصت طلبان خارجی نگذاشت و همه به برگزاری انتخاباتی کاملا آزاد، دمکراتیک و رقابتی در ایران اذعان کردند.
جای سوال و تعجب دارد که وزارت خارجه ترامپ، دو ماه از برگزاری یکی از جنجالی ترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا می گذرد، همه آن حوادث و جنجال ها که همچنان ادامه دارد را فراموش کرده و از انتخابات در ایران از جمله انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ انتقاد می کند.
این در حالی بود که دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از همان آغاز دورنهایی رقابت های انتخاباتی ، بارها در ملاء عام و سخنرانی های خود اعلام کرد که انتخابات آمریکا آزاد نیست، در ان افرادی که حق رای ندارند ، رای می دهند، صاحبان ثروت و سرمایه و سیاستمداران نفوذ دارند و تقلب خواهند کرد.
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در واکنش به گزارش اخیر وزارت امور خارجه آمریکا این نکته را به کاخ سفید یادآور شد که انتخابات در ایران آزاد، سالم، رقابتی و دمکراتیک است.
روحانی با اشاره حوادث بعد ازانتخابات آمریکا به کنایه به دولت ترامپ، گفت کسانی که به انتخابات ایران انتقاد دارند، بهتر است که نگاهی به انتخابات خود در سال ۲۰۱۶ و حوادث پس از آن بیاندازند.
کارشناسان وصاحبنظران مسایل اجتماعی و سیاسی در داخل و خارج آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۶ را به چند دلیل عمده، جنجالی ترین انتخابات تاریخ آمریکا می دانند.
۱- انتقاد از نظام انتخاباتی الکترال کالج
۲- فاسد خوانده شدن نظام سیاسی و دولتی آمریکا از سوی ترامپ و برنی سندرز
۳- ایجاد شکاف درمیان سران حزب دمکرات وجمهوریخواه بر اثرانتخاب نامزد نهایی
۴- شکاف عمیق در میان جامعه آمریکایی و یاس و دلزدگی مردم از نتیجه انتخابات
۵- تنش جدی آمریکا با نظام بین المللی و پیمان های بین المللی از جمله آینده ناتو، پیمان آب و هوایی پاریس،
۶ – تنش آمریکا با همسایگان و همپیمانان آمریکا در آمریکای لاتین، اروپا و آسیا به ویژه چین
۷ – طرح مسئله تقلب درانتخابات ( ترامپ : کسانی که سالها پیش مرده اند، با شناسنامه آنان در این انتخابات رای داده شده است)

شکاف واختلاف نخست دربین سران حزبی ایجاد شد درجبهه دمکرات ها، وب سایت ویکی لیکس در آستانه برگزاری کنوانسیون حزب دموکرات هزاران ای میل اعضای ارشد این حزب را منتشرکرد.این ای میل ها نشان داد که اعضای ارشد و رهبران حزب دمکرات برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز فعالیت های غیرقانونی زیادی داشتند و می خواستند تا به هر قیمتی که شده هیلاری کلینتون به نامزدی نهایی حزب برسد.
روزنامه ایندیپندنت درآن زمان نوشت؛ ‘دبی واسرمن شولتز’، رئیس کمیته ملی دموکراتیک حزب دمکرات آمریکا پس از آن اعلام کناره گیری کرد که ایمیل‌های هک شده این نهاد نشان می ‌داد این کمیته هیلاری کلینتون، یکی از کاندیداهای این حزب را به دیگری یعنی برنی سندرز ترجیح داده، در حالی که این کمیته به عنوان یک کمیته حزبی باید بی‌طرفی خود را رعایت می کرد.
جمهوریخواهان نیز در این دوره به شکل کم سابقه ای دچار انشقاق حزبی شدند، در بین ۱۷۷ نامزد درانتخابات درون حزبی، ترامپ نامزد نهایی شد که تقربیا اکثر اعضای کنوانسیون حزبی با او مخالف بودند.
در گرما گرم رقابت دونالد ترامپ با هیلاری کلینتون، انتشار ویدئویی از حرف های زشت او علیه زنان، موجی از اعتراض ها و فشارها برای کناره گیری ترامپ از رقابت ها شکل گرفت و حتی موجب درگیری لفظی ترامپ با پل رایان رییس مجلس نمایندگان شد.
ترامپ دراین دوره از رقابت های انتخاباتی هم به سران حزبی تاخت، هم با رسانه های بزرگ آمریکایی دچار اختلاف وچالش جدی شد که این اختلاف ها همچنان ادامه دارد و در سیاستی بدیع، فضای مجازی به ویژه توییتر را جایگزین رسانه ها و شبکه های بزرگ خبری کرده است.
دولت نوپای ترامپ علاوه بر عدم مشروعیت داخلی که تظاهرات های گسترده علیه او همچنان در سرتاسر آمریکا ادامه دارد و بسیاری از شخصیت های سیاسی، فرهنگی، نظامی و امنیتی آمریکا نسبت به آینده این کشورباتداوم چنین سیاست هایی هشدار داده اند و برخی از بازیگران و فیلم سازان برجسته آمریکایی تصمیم به ترک خاک آمریکا گرفته اند، در عرصه بین المللی نیز با چالش های جدی مواجه است.
تنش ترامپ با برخی از همسایگان آمریکا از جمله ماجرای دیوار مکزیک، اختلاف با اتحادیه اروپا بر سر برخی از پیمان های مهم غرب از جمله آینده ناتو و پیمان آب و هوایی پاریس و همچنین تنش با چین از دیگر بحران های است که در دوره مسوولیت ترامپ هم موجب ناراحتی و ترس مردم و برخی از هیات حاکمه آمریکا و دولتمردان دیگر کشورها شده است.
به نظر می رسد، دولت نوپای ترامپ با توجه به عدم مشروعیت در داخل و خارج آمریکا و حجم زیادی از این همه چالش و تنشی که در این مدت کم درعرصه داخلی و خارجی ایجاد کرده است از هر فرصتی برای فرافکنی و انحراف افکار عمومی نسبت به سیاست های دولت خود که با انتقاد همگانی مواجه است، استفاده می کند و انتقاد از انتخابات ایران در سال ۹۲ نیز در همین راستا قلمداد می شود.
درمقایسه نتیجه انتخابات دو کشور هم می توان گفت که نتیجه انتخابات سال ۹۲ ایران صلح و ثبات و آرامش درمنطقه و استقبال کشورها بود و نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نگرانی و اضطراب در بین کشورها و ملت ها و حتی کشورهای دوست آمریکا.

انتهای پیام/