یکی از نامزدهای اصلی جشنواره موسیقی فجر از وضعیت موسیقی و آلبومهایش میگوید
یا : خواننده ای که قصد آلبوم دادن نداشت و آلبومش جزو پنج نامزد جشنواره ی موسیقی فجر شد
رضا آریایی :هنرجو پاسخگوی زمان است نه زمانه
رضا آریایی از خوانندگان و آهنگسازان جوان و آینده دار موسیقی کشور است که در سال ۱۳۷۰ در شهر نیشابور به دنیا آمده . وی از سن پنج سالگیی موسیقی را شروع کرده و در ابتدا به یادگیری ساز پیانو پرداخته است
او از همان دوران کودکی با ردیف های آوازی کریمی شروع به یادگیری ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی کرده و پرویزمشکاتیان در دوره ی نوجوانیی آریایی بیشترین تاثیر را روی افکار و اندیشه های هنری وی داشته است.
او همچنین مدتی در کلاس های آواز سنتی ایرج (حسین خواجه امیری) شرکت کرده و این زمینه ای شد تا مکاتب و فرم های دیگری از موسیقیی سنتی را تجربه و تجزیه و تحلیل کند.
اکنون تازه ترین آلبوم رضا آریایی با نام خط پا که در سی و دومین جشنواره بین المللی موسقی فجر جزء ۵ نامزد نهایی جایزه باربد شد به تازگی منتشرر شده است و آلبومی با حضور ستارگان با تجربه موسیقی در دست تولید دارد.
در ادامه میتوانید مصاحبه ای را با این خواننده جوان را بخوانید:
از چه زمانی شروع به ساخت آلبوم کردید؟
آلبوم (خط پا ) اولین آلبوم من در ژانر پاپ – کلاسیک بود که اکثر آهنگسازی های آلبوم را خودم بر عهده داشتم ، درابتدا قصد آلبوم دادن نداشتم وبیشترر در قسمت آکادمی و علمی موسیقی مشغول فعالیت بودم اما توسط یکی از اقوام نزدیکم ، این انگیزه و پشتوانه در من ایجاد شد تا جمع آوری آلبوم از آبان ماه ۹۴ با مدیریت برنامه ی مهندس مهدی کاظمی شروع شود
تمام اشعاری که در آلبوم خط پا استفاده شده اند توسط شاعران به نام و چیره دست کشورمان سروده شده و در تمام مراحل سرایش ترانه ها کنارر شاعران بوده ام تا اگر جایی نیاز به هجای بلند و یا کوتاه بود شعر را تغییر دهیم و برای اینکه فضای اشعار با موسیقی همراه و همگون باشد جلسات زیادی با ترانه سراهای آلبوم داشتم.
هدف اصلی تان برای ساخت خط پا چه بود؟
در آلبوم خط پا سعی براین بود تا اصالت و نوآوری را با هم ترکیب کنیم و حضور ترانه سراها و تنظیم کننده های درجه یک به این مهم، کمک شایانی کرد.
در این آلبوم با چه کسانی همکاری کرده اید؟
شش اثر اول آلبوم را خودم آهنگسازی کردم و آهنگسازی دو اثر بر عهده ی دکتر محمد رضا چراغعلی بود.
تنظیم کننده های آلبوم هر کدام در نوع خود در کشورمان کم نظیر هستند؛ به عنوان مثال دوست عزیزم آقای حسین سالاری مقدم که تنظیم دو اثر درر آلبوم به عهده ی ایشان بود یکی از خواص و نوابغ تنظیم در کشورمون هستند که در آلبوم در کنار بنده حضور داشتند.
آلبوم خط پا مجموعه ای از عاشقانه ها ، عواطف و اندیشه های دوران جوانی من هستند که با همکاری دوستانی با اخلاق و کادری متخصص جمع آوریی و عرضه شد.
اولین ترانه ی آلبوم خط پا را خودم سرودم ، دوست مهربانم بنیامین سربندی دومین ترانه ی آلبوم (کشتی شکسته ) را به طور معجزه آسایی در نیمم ساعت سرود و سپس مشاور ادبی آلبوم آقای قادر طراوت پور سایر ترانه سراهای آلبوم (محمد علی بهمنی-فاضل نظری-اهورا ایمان ) را به همکاری دعوت کرد.
”خط پا” به چه معنا است؟
خط پا همان بازی (لی لی) است به گفتار خراسانی
به فکر آلبوم های بعدی هستید؟
آلبومی در ژانر کلاسیک در دست تولید دارم که امیدوارم تا اواسط سال ۹۶ مجوزهای لازم را بگیرد و انتشار یابد، آلبوم یاد شده بی کلام می باشد وو آهنگسازی و تنظیم کل قطعات در آلبوم به عهده ی خودم است، آثار این آلبوم براساس اندیشه ها و فلسفه ی جهان خیامی ساخته شده اند.
این اثر هم اکنون در حال جمع آوری است.
در مورد آهنگسازی های خودتان گفتید، تعریف آهنگسازی از نظر شما چیست؟
از نظر من آهنگسازی یعنی کیفیات ترکیب اصواتِ مختلف توسط اندیشه های مختلف ، هیچکس نمی تواند بگوید اصولی که تا الان در آهنگسازی کشفف و ثابت شده اند باید در تمام آثار شبیه هم و طبق یک قاعده باشند ، از نظر من این هنرجوست که اصول و قواعد را تعریف میکند و کیفیات و شکل فکری خودش را با اصوات و قالب هایی که نزدیک به اندیشه اش می بیند عرضه می کند ، بعضی آثار که توسط مخاطب و حتی افراد متخصص درک نمی شوند دلالت بر ضعف ندارند ، بلکه خبر از اندیشه ها و احساسات متفاوت آهنگساز با افکار و احساسات مخاطب می دهند ، و این تفاوت ها آغازی میشوند برای شکل گیری مکاتب و سبک ها و تیپ های هنری جدید .
در آلبوم بعدی با چه کسانی همکاری خواهید کرد؟
در زمینه ی موسیقی پاپ تعدادی اثر جمع آوری شده که هنوز به تعداد یک آلبوم نمی رسد آثاری به آهنگسازی خودم و آهنگسازانی همچون : ناصرر چشم آذر ، تورج شعبانخانی ؛ علیرضا افکاری ، و اشعاری از : رودابه باقری ، محمد علی بهمنی ، روزبه بمانی ، فاضل نظری ، بابک صحرایی ؛ فروغ فرخزاد با تنظیم هایی از : ناصر چشم آذر، اتابک سهیلی ،حسین سالاری مقدم و هومن نامداری لازم به ذکر است که افراد دیگری نیز به همکاران این آلبوم اضافه خواهند شد که هنوز حضورشان در آلبوم تثبیت نشده است ، امیدوارم این آلبوم تا اواسط سال ۹۶ آماده انتشار و عرضه شود.
فکر میکنید چقدر در موسیقی موفق هستید؟
آن قدر که تلاش کنم و خواست خدا باشد.
برنامه خاصی برای کنسرت هایتان دارید؟
به احتمال زیاد کنسرت ها بعد از انتشار آلبوم دوم برنامه ریزی میشوند.
نظرتان در مورد هنرمندان و فضای هنری حال حاضر چیست؟
بر این اعتقادم هیچ یک از کسانی که کار هنری میکنند هنرمند نیستند ، بلکه هنرجویان و کاشفان هنر و حقیقت هستند . به این خاطر که تمام هنر وو دانشی که آدمی آن را کشف می کند از قبل توسط خداوند خلق شده.
صفت (هنرمند ) بودن فقط شایسته یزدان هنرآفرین است که انسان را هنروَر و هنرپذیر آفرید،هرکسی می تواند کشفیات شخصی خود را داشته باشدد و هنرجو برای آثاری که کشف و ثبت می کند موظف به جواب دادن به هیچکس نیست و هیچکس نمی تواند علت و چراییِ کشف و تولید یک اثر را از یک هنرجو جویا شود و این تنها زمان است که می تواند هنر هر هنرجو را در دوره ها و قرون مختلف مورد بازخواست قرار دهد.
به این دلیل که تعریف و جایگاهِ اعماق از نگاه هر فرد متفاوت است ، در هنر ممکن است یک (عمق) از نظر فردی( سطح) به نظر برسد و یا برعکس ،، سطحی از نظر فردی دیگر عمیق به شمار آید ، هنرجو فقط پاسخگوی زمان است نه زمانه… .
کلام پایانی: اگر حرفی و یا سوالی هست که پرسیده نشده خوشحال میشویم از زبان خودتان بشنویم:
نکته ی آخر این که در هر یک از موومان های اآلبوم ارکسترال ابعادی از : فلسفه ، ادبیات ، نجوم ، ریاضیات ، هستی ستیزی ، طرب ، هوشیاری و دیگر وجوه خیامی وجه غالب هر موومان را به دست می گیرند و بیان مقصود و اندیشه می کنند .
یکی از پنج نامزد اصلی جشنواره موسیقی فجر از وضعیت موسیقی و آلبومهایش میگوید
یا : خواننده ای که قصد آلبوم دادن نداشت و آلبومش جزو پنج نامزد جشنواره ی موسیقی فجر شد
رضا آریایی :هنرجو پاسخگوی زمان است نه زمانه
رضا آریایی از خوانندگان و آهنگسازان جوان و آینده دار موسیقی کشور است که در سال ۱۳۷۰ در شهر نیشابور به دنیا آمده . وی از سن پنج سالگیی موسیقی را شروع کرده و در ابتدا به یادگیری ساز پیانو پرداخته است
او از همان دوران کودکی با ردیف های آوازی کریمی شروع به یادگیری ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی کرده و پرویزمشکاتیان در دوره ی نوجوانیی آریایی بیشترین تاثیر را روی افکار و اندیشه های هنری وی داشته است.
او همچنین مدتی در کلاس های آواز سنتی ایرج (حسین خواجه امیری) شرکت کرده و این زمینه ای شد تا مکاتب و فرم های دیگری از موسیقیی سنتی را تجربه و تجزیه و تحلیل کند.
اکنون تازه ترین آلبوم رضا آریایی با نام خط پا که در سی و دومین جشنواره بین المللی موسقی فجر جزء ۵ نامزد نهایی جایزه باربد شد به تازگی منتشرر شده است و آلبومی با حضور ستارگان با تجربه موسیقی در دست تولید دارد.
در ادامه میتوانید مصاحبه ای را با این خواننده جوان را بخوانید:
از چه زمانی شروع به ساخت آلبوم کردید؟
آلبوم (خط پا ) اولین آلبوم من در ژانر پاپ – کلاسیک بود که اکثر آهنگسازی های آلبوم را خودم بر عهده داشتم ، درابتدا قصد آلبوم دادن نداشتم وبیشترر در قسمت آکادمی و علمی موسیقی مشغول فعالیت بودم اما توسط یکی از اقوام نزدیکم ، این انگیزه و پشتوانه در من ایجاد شد تا جمع آوری آلبوم از آبان ماه ۹۴ با مدیریت برنامه ی مهندس مهدی کاظمی شروع شود
تمام اشعاری که در آلبوم خط پا استفاده شده اند توسط شاعران به نام و چیره دست کشورمان سروده شده و در تمام مراحل سرایش ترانه ها کنارر شاعران بوده ام تا اگر جایی نیاز به هجای بلند و یا کوتاه بود شعر را تغییر دهیم و برای اینکه فضای اشعار با موسیقی همراه و همگون باشد جلسات زیادی با ترانه سراهای آلبوم داشتم.
هدف اصلی تان برای ساخت خط پا چه بود؟
در آلبوم خط پا سعی براین بود تا اصالت و نوآوری را با هم ترکیب کنیم و حضور ترانه سراها و تنظیم کننده های درجه یک به این مهم، کمک شایانی کرد.
در این آلبوم با چه کسانی همکاری کرده اید؟
شش اثر اول آلبوم را خودم آهنگسازی کردم و آهنگسازی دو اثر بر عهده ی دکتر محمد رضا چراغعلی بود.
تنظیم کننده های آلبوم هر کدام در نوع خود در کشورمان کم نظیر هستند؛ به عنوان مثال دوست عزیزم آقای حسین سالاری مقدم که تنظیم دو اثر درر آلبوم به عهده ی ایشان بود یکی از خواص و نوابغ تنظیم در کشورمون هستند که در آلبوم در کنار بنده حضور داشتند.
آلبوم خط پا مجموعه ای از عاشقانه ها ، عواطف و اندیشه های دوران جوانی من هستند که با همکاری دوستانی با اخلاق و کادری متخصص جمع آوریی و عرضه شد.
اولین ترانه ی آلبوم خط پا را خودم سرودم ، دوست مهربانم بنیامین سربندی دومین ترانه ی آلبوم (کشتی شکسته ) را به طور معجزه آسایی در نیمم ساعت سرود و سپس مشاور ادبی آلبوم آقای قادر طراوت پور سایر ترانه سراهای آلبوم (محمد علی بهمنی-فاضل نظری-اهورا ایمان ) را به همکاری دعوت کرد.
”خط پا” به چه معنا است؟
خط پا همان بازی (لی لی) است به گفتار خراسانی
به فکر آلبوم های بعدی هستید؟
آلبومی در ژانر کلاسیک در دست تولید دارم که امیدوارم تا اواسط سال ۹۶ مجوزهای لازم را بگیرد و انتشار یابد، آلبوم یاد شده بی کلام می باشد وو آهنگسازی و تنظیم کل قطعات در آلبوم به عهده ی خودم است، آثار این آلبوم براساس اندیشه ها و فلسفه ی جهان خیامی ساخته شده اند.
این اثر هم اکنون در حال جمع آوری است.
در مورد آهنگسازی های خودتان گفتید، تعریف آهنگسازی از نظر شما چیست؟
از نظر من آهنگسازی یعنی کیفیات ترکیب اصواتِ مختلف توسط اندیشه های مختلف ، هیچکس نمی تواند بگوید اصولی که تا الان در آهنگسازی کشفف و ثابت شده اند باید در تمام آثار شبیه هم و طبق یک قاعده باشند ، از نظر من این هنرجوست که اصول و قواعد را تعریف میکند و کیفیات و شکل فکری خودش را با اصوات و قالب هایی که نزدیک به اندیشه اش می بیند عرضه می کند ، بعضی آثار که توسط مخاطب و حتی افراد متخصص درک نمی شوند دلالت بر ضعف ندارند ، بلکه خبر از اندیشه ها و احساسات متفاوت آهنگساز با افکار و احساسات مخاطب می دهند ، و این تفاوت ها آغازی میشوند برای شکل گیری مکاتب و سبک ها و تیپ های هنری جدید .
در آلبوم بعدی با چه کسانی همکاری خواهید کرد؟
در زمینه ی موسیقی پاپ تعدادی اثر جمع آوری شده که هنوز به تعداد یک آلبوم نمی رسد آثاری به آهنگسازی خودم و آهنگسازانی همچون : ناصرر چشم آذر ، تورج شعبانخانی ؛ علیرضا افکاری ، و اشعاری از : رودابه باقری ، محمد علی بهمنی ، روزبه بمانی ، فاضل نظری ، بابک صحرایی ؛ فروغ فرخزاد با تنظیم هایی از : ناصر چشم آذر، اتابک سهیلی ،حسین سالاری مقدم و هومن نامداری لازم به ذکر است که افراد دیگری نیز به همکاران این آلبوم اضافه خواهند شد که هنوز حضورشان در آلبوم تثبیت نشده است ، امیدوارم این آلبوم تا اواسط سال ۹۶ آماده انتشار و عرضه شود.
فکر میکنید چقدر در موسیقی موفق هستید؟
آن قدر که تلاش کنم و خواست خدا باشد.
برنامه خاصی برای کنسرت هایتان دارید؟
به احتمال زیاد کنسرت ها بعد از انتشار آلبوم دوم برنامه ریزی میشوند.
نظرتان در مورد هنرمندان و فضای هنری حال حاضر چیست؟
بر این اعتقادم هیچ یک از کسانی که کار هنری میکنند هنرمند نیستند ، بلکه هنرجویان و کاشفان هنر و حقیقت هستند . به این خاطر که تمام هنر وو دانشی که آدمی آن را کشف می کند از قبل توسط خداوند خلق شده.
صفت (هنرمند ) بودن فقط شایسته یزدان هنرآفرین است که انسان را هنروَر و هنرپذیر آفرید،هرکسی می تواند کشفیات شخصی خود را داشته باشدد و هنرجو برای آثاری که کشف و ثبت می کند موظف به جواب دادن به هیچکس نیست و هیچکس نمی تواند علت و چراییِ کشف و تولید یک اثر را از یک هنرجو جویا شود و این تنها زمان است که می تواند هنر هر هنرجو را در دوره ها و قرون مختلف مورد بازخواست قرار دهد.
به این دلیل که تعریف و جایگاهِ اعماق از نگاه هر فرد متفاوت است ، در هنر ممکن است یک (عمق) از نظر فردی( سطح) به نظر برسد و یا برعکس ،، سطحی از نظر فردی دیگر عمیق به شمار آید ، هنرجو فقط پاسخگوی زمان است نه زمانه… .
کلام پایانی: اگر حرفی و یا سوالی هست که پرسیده نشده خوشحال میشویم از زبان خودتان بشنویم:
نکته ی آخر این که در هر یک از موومان های اآلبوم ارکسترال ابعادی از : فلسفه ، ادبیات ، نجوم ، ریاضیات ، هستی ستیزی ، طرب ، هوشیاری و دیگر وجوه خیامی وجه غالب هر موومان را به دست می گیرند و بیان مقصود و اندیشه می کنند .