به گزارش «شورا نیوز» به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، فتح الله معین در یکصد و شصت و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شهر اصفهان به جهت موقعیت خاص خود و داشتن شرایط اقلیمی ویژه در حالت شکننده ای از نظر شرایط اکولوژیکی و زیست محیطی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: بارندگی ناچیز سالیانه، همجواری با کویر و خطر بیان زدائی، سکونت هوا در بسیاری از روزهای سال ، همجواری با تعداد زیادی از صنایع سنگین و یکی از بزرگترین پالایشگاه های کشور و دو نیروگاه بزرگ و تعداد فزاینده خودروهای موجود در سطح شهر و عبوری و وجود ریزگردها از منابع مختلف این شرایط را رقم زده است.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با این وضعیت به نظر می رسد که پرداختن به ارتقاء کیفیت محیط زیست در شهر اصفهان به جهت حفظ سلامتی مردم و شهروندان و حفاظت از ارزشمندترین میراث فرهنگ ایرانی، اسلامی از اولویت ویژه برخوردار باشد.
وی با تاکید بر اینکه در جهت دستیابی به این هدف بزرگ به نظر می رسد اهتمام جدی در انجام موارد زیر باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد، ادامه داد: پیگیری جهت احیاء مجدد زاینده رود باید در دستور کار قرار بگیرد.
معین تاکید کرد: حق آبه مردم اصفهان از آب زاینده رود با برداشتهای غیرمجاز زیاد در استان بالادست و برداشت برای شرب و بهداشت و صنعت ضایع شده است و برابر تمام توافق ها و مصوبات انتقال آب برای مصرف شرب مجاز بوده و باید با تامین آن امکان تحویل حق آبه مردم را فراهم ساخت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر که موضوع بودجه سال ۹۶ کشور مطرح است، امید می رود با همت جمعی نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی اعتبار مورد نیاز طرح انتقال آب به فلات مرکزی و همچنین سامانه انتقال اب در تونل سوم تامین اعتبار شده و گامی در جهت رفع تبعیض از مردم اصفهان برداشته شود، افزود: بی شک انجام این مهم عامل سنجشی برای کارآیی مدیریت استان خواهد بود.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:احیاء زاینده رود مهمترین خواسته مردم اصفهان در تمام نظرسنجی ها اعلام شده است و طرح موضوعاتی مانند استفاده از پس آب و صرفه جویی با وجود اهمیت آن نمی تواند نافی درخواست مردم در احیاء زاینده رود باشد.
وی با اشاره به اینکه جلوگیری جدی از تغییر کاربری و تبدیل زمین ها با کاربری فضای سبز در سطح شهر امری لازم و ضروری است، اظهار کرد: متأسفانه در سال های اخیر با کاهش درآمد شهر انجام این قبیل اقدامات در شهرداری های مناطق سیر صعودی پیدا کرده و عجیب تر آنکه با وجود تذکرات متعدد شهرداری های مناطق زمین های تملک شده برای احداث فضای سبز را اولویت بندی کرده و به فروش می رساند.
معین با تاکید بر اینکه الویت بندی جهت تعیین تکلیف در تملک زمین با کاربری های مورد نیاز شهر است، ادامه داد: چگونه است که شهرداری به عنوان یک دستگاه اجرایی زمین های با کاربری فضای سبز را برای خودش اولویت بندی می کند.
وی افزود: از سوی دیگر تملک و خرید زمین جهت اجرای طرح گام اول در جهت انجام طرح است و خودداری از اتمام کار اقدامی غیرقانوی است و امیدوارم با پیگیری ریاست شورا و شهرداری از ارائه انجام این قبیل اقدامات که بی توجهی به قانون و نهایتاً توهین و از بین بردن حق مردم است جداً جلوگیری شود.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عزم جدی در جهت تامین اعتبار مورد نیاز برای اتمام خط اول قطار شهری در موعد مقرر و شروع عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: در اقدامی تحسین برانگیز دولت با هماهنگی شهرداری ها درصدد است که تعهدات و مطالبات معوض شهرداری ها را در سال ۹۶ در قالب اسناد خزانه و صکوک پرداخت شود و این موضوع نباید باعث تعلل شهرداری در پرداخت سهم تعیین شده از پروژه قطار شهری با توجیهات مختلف شود و باید متذکر شد که قطار شهری اولویت اول تعیین شده در شورای شهر برای سال ۹۶ بوده که امید است مورد توجه جدی مدیریت شهرداری قرار بگیرد.
معین ادامه داد: اهتمام در بازسازی اتوبوسرانی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی و حذف تاکسی ها و اتوبوس های فرسوده و پیگیری جدی در تامین سوخت مناسب و با کیفیت برای اتوبوس های شهری لازم و ضروری است.
وی تصریح کرد: مذاکره و اقدام برای حذف خودروهای فرسوده که تعداد آنها در شهر اصفهان به حدود ۷۰ هزار دستگاه برآورد می شود و این نوع خودروها گاهاٌ بیش از پنج برابر یک خودرو استاندارد آلودگی ایجاد می کند.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: ارتقاء کیفیت فضای سبز موجود، واکاری درختان خشک شده و خودداری از افزایش سطح سخت در پارک ها و فضاهای سبز موجود نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: آموزش عمومی در جهت استفاده بیشتر از پس آب های مناسب خانگی در فضای سبز خانگی و روش های انجام این کار لازم و ضروری است و امید است اعتبار مورد نیاز آن از محل اعتبارات فرهنگ شهروندی تامین شود.
معین افزود: استفاده کامل از روش های جدید و علمی در آبیاری فضای سبز شهری که خوشبختانه همه ساله برای انجام این مهم اعتبار مناسب در بودجه سالیانه شهرداری پیش بینی می شود و انجام این کار روشی تاثیرگذار در صرفه جویی در مصرف آب و در نتیجه امکان تامین آب در تمام سطح فضای سبز شهری است که امیدواریم مورد توجه جدی و پیگیری معاونت خدمات شهری شهردرای قرار بگیرد.
وی با اشاره به لزوم تحقیق بیشتر در استفاده از گونه هایی با نیاز آبی کمتر در سطح فضای سبز شهر گفت: خوشبختانه از طرف واحد تحقیقات سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری گام های موثری در این جهت برداشته شده و اقداماتی نیز در سطح عرصه های جدید فضای سبز شهری برداشته شده که امید است با حمایت از آنها و بکارگیری توصیه های علمی توفیقات بیشتری در این زمینه حاصل شود