به گزارش «شورا نیوز» به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، وحید فولادگر در یکصد و شصت و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: بحث تکریم ارباب رجوع یکی از مباحث مهمی است که امروزه در دستگاه های دولتی و عمومی مطرح است و در واقع احترام و تکریم ارباب رجوع و به دست آوردن رضایتمندی مردم در سیستم اداری نظام اسلامی، هدف نهایی تکریم است.
وی با بیان اینکه پایبندی به اخلاق اسلامی از شاخصه های تکریم ارباب رجوع است، اضافه کرد: قرآن کریم از انسان های با ایمان و نیکوکار به بهترین مخلوقات عالم یاد می کند و قرآن کریم می فرماید اگر انسان ها به کمال واقعی خود در سایه اخلاق و رفتار انسانی رسیدند در آن هنگام است که دارای ارزش شده و از موجودات دیگر برتر و والاتر خواهند بود.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: همان طور که می دانیم اشرف مخلوقات خداوند، وجود مقدس رسول اکرم (ص) است و وجود مبارکش از نظر حسن خلق در چنان درجه اعلایی قرار گرفته است که قرآن کریم درباره ایشان می فرماید: إنک لعلی خلق عظیم و در جای دیگر ایشان را الگوی تمام مؤمنان معرفی می کند و می فرماید: لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه.
وی ادامه داد: با توجه به این موضوع برای کسانی که در راه خدمت به مردم بوده و همواره با آنها در ارتباط و مراوده هستند، سزاوار است که به آن بزرگوار و نیز معصومان (ع) از نظر رفتار و کردار و حرکات و سکنات اقتدا کرده تا هم خشنودی خداوند را جلب و هم رضایت مندی مردم را فراهم آورند.
فولادگر با اشاره به اینکه متصف بودن به صفت تقوا و خداترسی نیز از شاخصه های تکریم ارباب رجوع است، تاکید کرد: اساساً هر پست و منصبی در اسلام، مسئولیت، وظیفه و امانت را در بر دارد، پس کسانی که منصبی و مسئولیتی را در جامعه به عهده دارند باید افرادی امانتدار و صالح باشند و هیچ گاه از مسئولیت خود سوء استفاده نکنند و یا حقوق دیگران را ضایع نسازند.
وی افزود: همچنین آنها باید با ناظر دانستن خداوند متعال به اعمال خود از اقدام یا رفتار و گفتاری که باعث رنجش یا بی احترامی نسبت به دیگران شود، پرهیز کنند و همیشه خشنودی خداوند و رضایت مردم را مدنظر داشته باشند.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه امیرمؤمنان (ع) به مالک اشتر می فرمایند افرادی که پاک ترین هستند را برگزین، گفت: با توجه به این موضوع از مهمترین ویژگی که کارکنان ادارات و سازمان ها باید به آن متصف باشند داشتن تقوا است، چرا که در سایه آن اعمال و گفتار و رفتارشان را به گونه ای قرار می دهند که باعث رنجش و نارضایتی ارباب رجوع نشود و یا با بی احترامی و تند خویی با آنها رفتار نمی کنند و همواره سعی در رضایت الهی و خشنودی مردم دارند.
وی خلوص نیت در انجام وظیفه را نیز یکی دیگر از شاخصه های تکریم ارباب رجوع دانست و اظهار کرد: دین شامل هر عبادت و عمل صالح است و بر همین اساس خداوند در سوره زمر می فرماید اصولاً کسی که دارای خلوص نیت است همه اعمال و گفتار و رفتارش را تنها از روی اخلاص و برای رضای خدا انجام می دهد و در نتیجه کار و وظیفه شان ارزش معنوی به خود می گیرد و ارزش معنوی نیز در گرو اطاعات خدا است و هر کار را برای رضای خدا انجام می دهد.
فولادگر ادامه داد: امام خمینی (ره) می فرمایند شما قصدتان را برای خدا خالص کنید که این عبادت است.
وی با اشاره به خوش رفتاری با ارباب رجوع به عنوان یکی از شاخصه های تکریم ارباب رجوع تصریح کرد: امیرمؤمنان (ع) در نامه خویش به مالک می نویسد: پس نیکوترین اندوخته خود را کردار شایسته بدان.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: یکی از اصول مردم داری که ائمه (ع) تاکید خاصی بر آن دارند حسن خلق است و خداوند نیز اخلاق نیکوی رسولش را باعث استحکام حکومت و جذب مردم دانسته و می فرمایند: از آنجایی که ارباب رجوعان یکسان نبوده و از قشر خاصی نیز نیستند بلکه از نظر خصایص انسانی و اخلاقی با یکدیگر متفاوتند، به همین لحاظ کارکنان ادارات نیز نه تنها باید از سعه صدر، حلم و بردباری، عطوفت و مهربانی و موارد دیگر برخوردار باشند و با ارباب رجوع با احترام برخورد کنند و به توقعات قانونی و شرعی شان نیز توجه کنند.
وی با اشاره به داشتن صبر و بردباری به عنوان یکی از شاخصه های تکریم ارباب رجوع تاکید کرد: خداوند در کتاب آسمانی خویش می فرماید ظرف وجود کارمندان ادارات و سازمان ها در هیچ حالی نباید از صبر تهی باشد، چرا که قشرهای زیادی از مردم، همه روزه با انواع رفتارهای متفاوت به آنان مراجعه می کنند و اگر با کوچکترین برخورد نادرستی از سوی ارباب رجوع خود نیز برخورد نامعقول و غیراخلاقی کنند، افرادی که در این میان بی تقصیر هستند مورد اهانت و بی احترامی قرار می گیرند و در نتیجه با اعمال خود مردم را به نظام اسلامی بدبین می کنند.
فولادگر افزود: با توجه به این موضوع آنها با ایمان داشتن به وعده الهی که می فرماید: صبر را سرلوحه اعمال خویش قرار می دهند.
وی با اشاره به اینکه برخورد توأم با تواضع و احترام با ارباب رجوع نیز از دیگر شاخصه های تکریم ارباب رجوع است، گفت: امام موسی بن جعفر (ع) فرمودند تواضع، آن است که با مردم چنان رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تواضع و فروتنی به زیردستان یکی از اوصاف پسندیده ای است که کسانی که در راه خدمت به مردم هستند باید به آن مزین باشند و کارکنان نظام اداری نیز که دائماً با مردم در ارتباطند به آن توجه لازم باید داشته باشند و هیچ گاه با ارباب رجوع، برخورد توام با کبر و غرور نداشته باشند.
وی با اشاره به لزوم مهر و محبت نسبت به ارباب رجوع ادامه داد: رسول خدا (ص) فرمودند با مردم دوستی کن تا مردم تو را دوست بدارند.
فولادگر با اشاره به برخورداری از توانمندی و تخصص به عنوان یکی از شاخصه های تکریم ارباب رجوع تصریح کرد: اساساً حکومت ها زمانی از استحکام بیشتری برخوردار خواهند بود که در بخش قانون گذاری و اجرا افراد متخصص و مجرب، حضور داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه در واگذاری کارها علاوه بر تعهد و ایمان داشتن دانش و تخصص نیز شرط است، اضافه کرد:چرا که اگر کسی بدون آگاهی و تخصص اقدام به انجام کاری کند نه تنها عملش بازدهی نخواهد داشت، چه بسا موجب کاستی و آسیب رسانی نیز می شود.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: بر همین اساس حضرت علی (ع) به مالک سفارش می کنند: که در کارهای کارگزارانت اندیشه کن و افراد با تجربه و با حیا را از میان آنان برگزین.
وی رعایت عدالت و انصاف را از شاخصه های تکریم ارباب رجوع دانست و افزود: امیر مومنان (ع) به مالک می فرمایند انصاف را در ارتباط با خدا و مردم و در مورد خود و نزدیکان رعایت کن که اگر چنین نباشی، ستم کرده ای.
فولادگر با اشاره به داشتن نظم و انضباط در کارها به عنوان شاخصه تکریم ارباب رجوع گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند به شما دو تن حسن و حسین (ع) سفارش می کنم که تقوا پیشه کنید و به کار خود نظم دهید.
وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی در کارها اظهار کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند دقت در برنامه ریزی از وسیله و امکانات مهمتر است.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم رعایت الویت ها ادامه داد: حضرت علی (ع) می فرمایند آنکه به چیز غیر مهم خودرا مشغول دارد کار مهم تر را از دست می دهد.
وی تصریح کرد: امیدواریم با تمسک به سفارشات اولیا دین بتوانیم تکریم ارباب رجوع را در همه ادارات و سازمان ها در شأن نظام جمهوری اسلامی پیاده کنیم.