به گزارش نیوز به نقل از الف حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز در نخستین مجمع ملی سلامت، گفت:‌سلامت، مهمتر و مقدم بر درمان است؛ سلامت به ارگان، جایگاه و قشر خاصی تعلق ندارد.

اهم اظهارات رییس جمهور را به نقل از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

سلامت اول از مسکن و هوا شروع می‌شود، ما مسکن می‌خواهیم نه منزل. یکی از مشکلات ما این است که مسکن کم داریم اما منزل زیاد است. مسکن یعنی محل آرامش. یعنی بیرون هر مشکلی که داری اما وقتی قدم به قدم که به خانه نزدیک‌تری می‌شوی قلب آرام‌تر شود. اگر بانوان ما در خیابان راه می‌روند خدایی نکرده آزار کلامی ببیند که البته در ایران اینطور نیست، به هرحال آدم های لاابالی هستند و ممکن است این حرف‌ها و آزارها بر ذهن او تاثیر بگذارد، بنابراین سلامت از اینجاها شروع می‌شود.
با ابزار تاسف از ایجاد برخی آلودگی‌های صوتی در خیابان‌ها} بعضی‌ها گاز  ماشین شان به بوق وصل است و مدام بوق می‌زنند؛ اینها در جسم روح روان آدم تاثیر می‌گذارد.

وقتی از تعامل با جهان حرف می‌زنیم بعضی‌ها بدشان می‌آید، بعضی‌ها نمیدانم چرا روی تعامل حساسیت دارند، بعضی‌ها هم از تقابل خوششان می‌آید، نمی‌دانم چه آورده، البته برایشان نان آورده است. وقتی تعامل با جهان نباشد دچار تحریم هستیم ناچار از دود و سم غیراستاندار استفاده می‌کنیم، این خوب نیست.
عده‌ای از کشورها ساخته شدند برای تحریمی‌ها. در دنیا تحریم نباشد آنها هم دکان‌شان برچیده می‌شود. وقتی کشاورزی ما نمی‌تواند در چارچوب سلامت حرکت کند از اینجا شروع می‌شود، از میوه و سبزیجاتی که به دست ما میرسد شروع می‌شود.

بعضی‌ها فکر می‌کنند هرچه دروزاه کشور قفل‌هایش بیشتر باشد امنیت و سلامت بیشتر شود، اما اینچنین نیست، ملت بزرگ و رشید داریم. برای استاد دانشگاه هم باید نگران باشیم که می‌خواهد برای مطالعه به خارج برود؟ برای استادی هم که می‌خواهد به ایران بیاید هم باید نگران باشیم.؟ بعضی‌ها از صبح تا شب ذهنشان آشفته و نگران است،  نگرانی هم تولید می‌کنند واساتید و بزرگان ما در رفت و آمد باید باشند و تحقیقات و علم را بالا ببرند.

درباره وزیر بهداشت} کاش می‌گفتیم وزیر سلامت تا اینکه بگویم وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور.

درباره دولت گذشته می گوییم بعضی ناراحت می شوند وقتی آن دولت بود می گفتند انتقاد نکنید تضعیف می شود الان هم می‌گویند چکار دارید آن دولت که رفته درباره دولت خودتان حرف بزنید.

درباره دولت گذشته می گوییم بعضی ناراحت می شوند وقتی ان دولت بود می گفتند انتقاد نکنید

تضعیف می شود الان هم می گویند چکار دارید آن دولت که رفته درباره دولت خودتان حرف بزنید. برخی آلزایمر سیاسی دارند.

بعضی مرتب می گویند چرا الان به فکر ریزگردها و خوزستان افتاده اید؟ شما خبر ندارید، ما از سال ۹۲ به فکر تالان هورالعظیم و پرکردن آب آن بودیم و برنامه داشتیم و این برنامه هر سال پیشرفت می کرد. حسابش را بکنید اگر اینطور نبود امروز با چه حجمی از ریزگرد باید مقابله میکردیم.

من از وزیر سوال کردم که از آغاز دولت یازدهم تا امروز داروهای خارجی و وارداتی ما گران شده یا ارزان گفت حداقل ۲۰ درصد داروهای خارجی و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی نسبت به آغاز دولت ارزان شده است؛ خب اینها را به مردم بگویید.

یک جا گوشت گران می شود برنامه تلویزیونی خبر یک خود را به آن اختصاص داده و به قصابی می رود، من خودم این را دیدم اگر ارزان شود می شود خبر آخر. باید هر چیزی که ارزان می شود را هم به مردم بگویید.

ما به وضع مطلوب نرسیده ایم؛ گام هایی را برداشته ایم و گام های فراوان دیگری را هم باید برداریم.

در حقوق شهروندی که منشور آن منتشر شد از آغاز به حق حیات، کیفیت زندگی و آب سالم پرداخته شده است تا همه مردم بدانند حق شان چیست و دولت هم بداند چه وظیفه ای دارد البته منظور من از دولت تمام دستگاه ها از جمله قوه مقننه، قوه قضاییه و نیروهای مسلح است که امروز وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

*در مساله درمان برای آنکه بتوانیم مردم را از رنج بیماری نجات دهیم نیازمند ساخت بیمارستان،

درباره دولت گذشته می گوییم بعضی ناراحت می شوند وقتی آن دولت بود می گفتند انتقاد نکنید تضعیف می شود الان هم می‌گویند چکار دارید آن دولت که رفته درباره دولت خودتان حرف بزنید.

تامین تجهیزات و استخدام نیروی انسانی هستیم که اینها سرمایه می خواهد.

*بزرگترین بودجه جاری ما تعلق به آموزش، بهداشت، امنیت، مسائل رفاه اجتماعی، بیمه ها و حقوق بازنشستگان دارد. برخی فکر می کنند بودجه جاری خیلی بد است و بودجه عمرانی خوب است البته بودجه عمرانی مهم و ضروری است اما بودجه جاری دولت به معنی این است که به مردم در بخش آموزش، بهداشت و امنیت خدمت بدهیم.

* تمام سرمایه لازم برای این کار را دولت نمی تواند تامین کند.ما آینده خوبی برای ایران و همچنین سلامت برای مردم می خواهیم باید امید و نشاط در جامعه را افزایش دهیم. بدون امید و نشاط نه آینده خوبی برای مردم رقم می خورد و نه سلامت مردم تامین می شود.

* باید در جامعه نشاط داشته باشیم، چگونه است که هر چه غم و اندوه باشد حلال است اما یک دقیقه که بخندیم حرام است.

* باید دست به دست هم دهیم و با کمک یکدیگر با افزایش نشاط و امید در مردم آینده خوبی برای خود رقم بزنیم.