به گزارش «شورا نیوز» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دومین روز از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم (مورخ یکم اردیبهشت ماه) با حضور قاریان ممتاز کشورهای مختلف و همچنین سید رضا صالحی امیری برگزار شد.

در این مراسم ضمن تلاوت قاریان کشورهای مختلف و اجرای صابر خراسانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد.

صالحی امیری با حضور دوباره خود در مصلای تهران، ضمن سلام به همه قاریان، قرآن‌پژوهشان، روحانیت معزز، نمایندگان مجلس و حجت‌الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف در خصوص نگاه یک فعال فرهنگی به برگزاری مسابقات گفت: ما در سرزمینی هستیم که امام راحل انقلاب اسلامی را با کلام قرآن و وحی آغاز کرد. از این منظر انقلاب اسلامی یک انقلاب قرآنی است و همه ما در زیر انوار قرآن زیست کرده ایم و حیات جامعه فرهنگی ما مرهون قرآن است.

وی در ادامه افزود: بقا و هویت فرهنگی ما بسته به تداوم فرهنگ دینی است و فرهنگ دینی نماد دینی است. ما قرآن و عترت را به عنوان دو شاخص اصلی برای نشر فرهنگ قرآنی می‌دانیم. فرهنگ قرآنی که بدون آن به ضلالت می‌رویم.

صالحی‌امیری در خصوص سی و چهارمین دوره از مسابقات قرآن کریم بیان کرد: غیر از داوری و برگزیده شدن پیام معرفتی مسابقات مهم است، ما باید به انوار قرآن چنگ بزنیم.

وی ادامه داد: در سطح کشور تلاش‌های بسیاری شده است. در راس همه مقام معظم رهبری و سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد و اوقاف قدم‌های بسیاری برای برگزاری و ترویج مسابقات قرآن کریم برداشته اند.

وی افزود: در حوزه معاونت قرآنی ما مجموعه وسیعی داریم. امروز ۲۳ هزار کانون فعال فرهنگی در مساجد داریم که یکی از رسالت های اصلی این کانون ها توسعه و نشر فرهنگ قرآنی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر بناست انقلاب اسلامی و ریشه های اسلامی سبز بماند، در همه زمینه ها باید رویکرد قرآنی باشد.

صالحی امیری در آخر در خصوص نظریه پردازی خود نسبت به پژوهش های قرآن کریم خاطرنشان کرد: من جسارت و صلاحیت ورود در نظر یه پردازی در کتاب الهی قرآن را نداشتم؛ اما در بین سخنان امام راحل در مجموعه نظریه های امام (ره) و در صحیفه ایشان به جمله انسان فرهنگی رسیدم. همان طور که می‌دانید تمام سخنرانی و مباحث امام راحل مختص حوزه فرهنگ بود. ساخت انسان فرهنگی یکی از موضوعاتی بود که امام خمینی (ره) به آن اعتقاد داشتند.

انتهای پیام/