[ad_1]

عبدالحکیم شاهمیری دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سریال ادامه دار آتش سوزی ها در نخلستانهای بخش جالق شهرستان سراوان احتمال دخالت انسانی را قوت بخشیده است.
وی افزود: متاسفانه سه محله «دکانان، صدیق آباد و کشان» در شهر جالق به طور همزمان دچار آتش سوزی شدند.
بخشدار جالق ادامه داد: این آتش سوزی ها همزمان از ساعت ۱۴ امروز /دوشنبه/ آغاز و پس از ۹ ساعت تلاش بی وقفه آتش نشانان و همراهی مردم محلی، شوراها و دهیاران در ساعت ۲۲ مهار شدند.
وی گفت: ۵۵ نخل مثمر و ۱۵۲ پاجوش در محله دکانان، ۲۰۴ نخل بارور و مثمر و ۳۵۴ پاجوش در محله صدیق آباد و ۱۲ نخل بارور و ۳۲ پاجوش در محله کشان طعمه حریق شد.
شاهمیری از جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان درخواست کرد صدای کشاورزان را بشنود و چاره ای اساسی در این باره بیندیشند.
وی با بیان اینکه کشاورزان از قشر ضعیف جامعه و نیازمند حمایت اساسی هستند اظهار داشت: جهاد کشاورزی می تواند با حداقل امکاناتی که در اختیار کشاورزان قرار می دهد و راهنمایی های لازم از وقوع چنین حوادثی و وارد آمدن این همه خسارات به کشاورزان و مردم جلوگیری کند.
بخشدار جالق همچنین از نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی خواست چنانچه عوامل انسانی در وقوع این آتش سوزی ها دخیل هستند آنان را شناسایی و طبق قانون برخورد کنند.
شاهمیری درعین حال مهمترین عوامل آتش سوزی ها در بخش جالق را هرس و اصلاح نکردن اصولی نخیلات، عدم جمع آوری ضایعات پای نخل ها، پاتوق های معتادان در نخلستان ها، نبود راه دسترسی مناسب و احساس مسئولیت کشاورزان در اصلاح و جمع آوری و نهایتا عامل انسانی ذکر کرد.
به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، سه روز پیش نیز بیش از هزار نخل خرما در نخلستانهای بخش جالق سراوان طعمه آتش شد.
این در حالیست که در پی آتش سوزی ۱۱ تیرماه جاری مدیر جهاد کشاورزی سراوان به خبرنگار ایرنا گفته بود: آتش سوزی روز دوشنبه ۱۱ تیرماه در سطح نخلستان های این شهرستان ۱۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال به کشاورزان منطقه خسارت وارد کرد.
سراوان در ۳۴۷ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
۷۳۳۶**۶۰۸۱

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر