گزارش شهر
کد خبر : 6261
چهارشنبه - 13 تیر 1397 - 04:10

بزودی سه بالگرد به مجموعه جمعیت هلال احمر کشور اضافه می شود

[ad_1] به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا علی ‌اصغر پیوندی سه شنبه شب در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: جمعیت هلال احمر هم اینک دارای ۲۴ فروند بالگرد برای امداد و نجات در سراسر کشور است که با توجه به وسعت و حادثه خیز بودن هر منطقه، به استان ها […]

بزودی سه بالگرد به مجموعه جمعیت هلال احمر کشور اضافه می شود

[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا علی ‌اصغر پیوندی سه شنبه شب در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: جمعیت هلال احمر هم اینک دارای ۲۴ فروند بالگرد برای امداد و نجات در سراسر کشور است که با توجه به وسعت و حادثه خیز بودن هر منطقه، به استان ها اختصاص یافته است.
وی افزود: تلاش برای وارد کردن سه فروند بالگرد جدید ادامه دارد تا به مناطقی همچون سیستان و بلوچستان که بسیار حادثه خیر و پهناورند اختصاص یابد.
وی شمار داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور را ۲ میلیون نفر ذکر کرد.
رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اینک ۵۸۰ پایگاه امداد و نجات در کشور فعال است که با استانداردهای اولیه که هزار و ۲۰۰ پایگاه است فاصله زیاد دارد.
وی با اشاره به اهداف سفرش به سیستان و بلوچستان گفت: این سفر به منظور بازدید و بررسی کارشناسی مشکلات مردمی که دچار خشکسالی شدید هستند انجام شده تا به عنوان یک سازمان عام المنفعه تمام تلاش خود را برای کمک به مردم این منطقه بکار گیریم.
پیوندی افزود: از آنجایی که خشکسالی این مقطع در سیستان و بلوچستان بسیار پیچیده و سخت است راهکار خاص خود را می طلبد.
وی تصریح کرد: این نهاد اقدامات مختلفی نظیر راه اندازی کمپین نذر آب، توزیع سبدها و بسته های غذایی مورد نیاز مردم درگیر با خشکسالی و کمک هایی در راستای بهبود وضعیت اجتماعی مردم در بخش های مختلف را در دستور کار دارد.
وی ادامه داد: ضروریست راهکارهایی برای کمتر شدن یا متوقف کردن خشکسالی در منطقه با همکاری سایر نهادها و دستگاهها بعد از بررسی های کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: با وجود تلاش ها و اقدامات خوب در منطقه توسط مسئولان استانی برای کاهش مشکلات مردم، این سازمان نیز به عنوان یک نهاد عام المنفعه برخود وظیفه می داند از تمام توانش برای کاهش رنج و درد مردم استفاده کند.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با بیان اینکه مردم غیور این استان دارای ویژگی های ارزشمندی نظیر شجاعت و صداقت هستند گفت: خشکسالی حدود ۲۰ ساله در این استان که امسال شدت آن محسوس تر است پیامدهای نامبارکی را در بخش های مختلف کشاورزی، آب، هوا، بهداشت و سایر بخش های این استان به دنبال داشته است.
سید دانیال محبی افزود: از آنجایی که تبعات خشکسالی ۲ دهه اخیر در این استان با درگیری تمام شئونات زندگی مردم نظیر معیشت، سلامتی و غیره بیشتر از زلزله است می طلبد جمعیت هلال احمر اقدامات گسترده ای را برای کمک به مردم در دستور کار قرار دهد.
وی ادامه داد: با توجه عمق زیاد خسارتهای ناشی از خشکسالی در سیستان و بلوچستان در دولت تلاش می کنیم بخشی از این خسارتها جبران شود.
استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: زندگی مردم این استان مرزی به وجود همین مقدار اندک آب و انجام فعالیت های کشاورزی و دامی وابسته است بنابراین دولت با درک مشکلات مردم و شرایط منطقه برای مقابله با بحران بی آبی و خشکسالی تدابیر ویژه ای اتخاد می کند.
محبی حضور رئیس جمعیت هلال احمر کشور و هیات همراه در این استان را بسیار ارزشمند دانست و از آن به عنوان بارقه ی امید در دل مردم رنجور این دیار یاد کرد.
نماینده مردم شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از رئیس جمعیت هلال احمر کشور درخواست کرد ضمن دادن امید به مردم رنجور منطقه طرحی را برای کمک به مردم این استان به صورت پایلوت کشوری در این منطقه طراحی و اجرا کند.
حبیب الله دهمرده افزود: مردم ولایت مدار و مرزدار سیستان و بلوچستان با وجود مشکلات عدیده ناشی از خشکسالی همواره وفاداری خود را به این انقلاب و نظام ثابت کرده اند که این بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه خشکسالی های اخیر در تاریخ سیستان و بلوچستان کم نظیر است گفت: عمق این خشکسالی به حدی است که آن را می توان فراتر از یک زلزله دانست.
به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی از مدیران ارشد این سازمان با هدف بازدید از مناطق درگیر با معضل خشکسالی سیستان و بلوچستان وارد زاهدان شد و مورد استقبال مسئولان ارشد استان قرار گرفت.
وی در سفر ۲ روزه خود به سیستان و بلوچستان از روستاهای دچار خشکسالی و گرفتار توفان شهرستان های زاهدان، زهک و هیرمند بازدید و در نشست مدیریت بحران این استان شرکت می کند.
دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه های سفر پیوندی به این استان است.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی زیاد (۱۱.۵ درصد گستره کشور) و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی از جمله استان هایی است که احتمال وقوع چندین مخاطره طبیعی بطور همزمان در آن وجود دارد، در شمال این استان تندبادها و گرد و غبار شدید و خشکسالی، در مرکز سیل و زلزله و در جنوب نیز احتمال وقوع سونامی و دمای زیاد هوا بعضا تا بیش از ۵۰ درجه و ریزش باران های فصلی و جاری شدن سیل های مقطعی وجود دارد.
به گفته کارشناسان خشکسالی پی در پی در این استان اثرات مخرب فراوانی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی وارد کرده به طوری که کاهش ذخایر آبی، افزایش کانون های بحرانی ریزگردها و روند شور شدن زمین های زراعی، از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی در منطقه، به وجود آمدن حاشیه نشینی در اطراف شهرها و خشک شدن ذخایر آب زیر زمینی و قنوات از جمله مشکلات این حوزه است.
پدیده خشکسالی ۲۰ ساله در سیستان و بلوچستان، خشکیدن تالاب بین المللی هامون در شمال و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.
۷۳۱۶ **۶۰۸۱

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر