[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، اینجا ریگان است روستای حسین آباد دامداری، مکانی در ۳۳۰ کیلومتری شرق استان کرمان که به علت شدت فقر امکاناتی و معیشتی با اکراه می توان نام روستا بر آن گذاشت.
همین بس که حدود ۲۰ نفر از ساکنان این روستا که فقط ۴۵ کیلومتر با مرکز شهر ریگان فاصله دارد هنوز شناسنامه ندارند و به گفته ساکنان روستا از ۱۸۶ساکن این روستا تنها ۲ نفر سواد خواندن و نوشتن را فرا گرفته اند.
به جرات می توان گفت، روستای حسین آباد دامداری ریگان دور از چشم مسئولان هزاران فرسنگ زیر خط فقر قرار دارد.

** فقر و فلاکت
حالا با بروز خشکسالی ها، علاوه بر عوامل تهدید سلامت ساکنان روستا از جمله ریزگردها و توفان شن، منبع ارتزاق مردم این مناطق نیز به نوعی از بین رفته است و آنها به دلیل خشک شدن قنوات به کشت های اندکی چون یونجه روی آورده اند.
دهیار روستای حسین آباد دامداری از مسئولان گلایه دارد و می گوید: مشکلات این روستا یکی دو تا نیست.
علی آبورز افزود: تجربه گذشته نشان داده که از طرح کردن مشکلات چیزی عاید روستا و اهالی آن نخواهد شد چرا که گوش شنوایی برای شنیدن این دردها و رنج ها وجود ندارد.
او می گوید: بارها خبرنگاران به روستای ما آمده اند و مشکلات این منطقه را گزارش کرده اند اما غیر از اندکی کار که تاثیر چندانی بر معیشت مردم نداشته اتفاق قابل توجه دیگری نیفتاده و گذران زندگی با استمرار خشکسالی ها بیش از گذشته دشوار شده است.

** فرزندان ما محکوم به بیسوادی هستند
حمید ده رضایی جوانی ۲۷ ساله از اهالی این روستای محروم است که فقر را به مهاجرت ترجیح داده؛ او صاحب یک فرزند سه ساله است و به دلیل نبود مدرسه در این روستا نگران آینده تنها فرزندش است.
وی می گوید: آب در روستای حسین آبادی دامداری، شور است و آب آشامیدنی با تانکر به اینجا منتقل می شود.
این ساکن روستای حسین آباد دامداری، نبود جاده دسترسی مناسب را دیگر مشکل این روستا عنوان می کند و ادامه می دهد: بسیاری از ساکنان این روستا در زمان بیماری به دلیل نبود راه مناسب و فاصله با مرکز شهر که البته آنجا هم امکانات چندانی نیست، جان خود را از دست داده اند.
حمید، خاطره زایمان همسرش را یادآور می شود و می گوید: همسرم را برای زایمان با مشقت بسیار به روستای «ده رضا» و بعد از آن به ریگان و سپس به شهرستان بم بردم و آنجا زایمان کرد.
وی شرایط روستای حسین آباد دامداری را از هر نظر نامناسب و عقب مانده توصیف و تصریح می کند: اینجا نه خانه درستی وجود دارد نه کاری و اشتغالی.
ده رضایی، می گوید مسئولان بارها و بارها به روستای ما آمده اند اما اقدام ماندگاری انجام نداده اند.
این ساکن روستای حسین آباد با بیان اینکه ما و بچه هایمان محکوم به بیسوادی هستیم، اضافه می کند: یکی از خیرین در حال ساخت یک کلاس درس در این روستا است.
وی از خالی شدن روستا و مهاجرت دوستان و آشنایانش طی سالهای اخیر ابراز نگرانی می کند و معتقد است مسئولان راهی جز مهاجرت برای ما نگذاشته اند.
حمید معتقد است، زندگی افرادی که از روستا مهاجرت می کنند نیز چندان بهتر از ساکنان روستا نیست.
او می گوید: مردم روستا فقیر هستند و بعد از مهاجرت نیز مجبورند در حاشیه شهرها و روستاهای دیگر ساکن شوند.
ده رضایی، شغل اغلب اهالی روستای حسین آباد دامداری را کارگری عنوان و محصول این روستا را تنها خرما و یونجه معرفی می کند.

** همه مشکلات دنیا در روستای ما وجود دارد
حسین ده رضایی دیگر ساکن روستای حسین آباد دامداری ریگان ۴۷ سال سن دارد و مطالبه اش از مسئولان احداث جاده دسترسی مناسب و تامین آب روستا است.
وی که صاحب ۶ فرزند است، می گوید: فرزندانم بیسواد هستند، سه دخترم ازدواج کردند و ۲ دختر ۲۰ ساله و ۱۶ ساله ام، روزگارشان را بیهوده سپری می کنند.
ده رضایی می گوید، سالها قبل یکی از دخترهایم را برای مدرسه رفتن با موتور به روستای «ده رضا» می بردم اما یک روز از روی موتور افتادم و پایم شکست بعد از آن دیگر نتوانستم او را به مدرسه ببرم.
او یادآور می شود که دخترم تا ماهها بیقراری می کرد و می خواست او را به مدرسه ببرم اما دیگر توان جسمانی و مالی نداشتم، برای همین بی سواد ماند.
حسین می گوید: تمام مشکلات و دردسرهای دنیا در روستای حسین آباد دامداری وجود دارد و ما همه مشکلات و دردسرهای زندگی را داریم.
وی به خاطره تلخ مرگ برادرش اشاره می کند و ادامه می دهد: او چند سال قبل به علت افت فشار خون و تاخیر در انتقالش به مرکز درمانی در سن ۴۲ سالگی جان باخت.

** اخذ مجوز حفر چاه موجب ایجاد اشتغال پایدار می شود
رئیس شورای بخش مرکزی ریگان نیز با اشاره به برگزاری آخرین نشست با حضور فرماندار در روستای حسین آباد دامداری گفت: این نشست مصوباتی داشت که یکی از این مصوبات معرفی ۱۰ متقاضی ساخت خانه به بانک بود.
حمزه ریگانی اظهار داشت: اکنون با کمک خیرین مدرسه ساز یک واحد آموزشی یک کلاسه در روستای حسین اباد دامداری در حال ساخت است و تا آغاز سال تحصیلی جدید به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به بالا بودن املاح آب در روستای ده رضا تصریح کرد: رایزنی هایی برای احداث یک حلقه چاه آب در این روستا انجام و برآورد هزینه شده و تا یک یا دو ماه آینده اجرایی می شود.
ریگانی اظهارداشت: حدود ۸۰ درصد از سه هزار و ۵۰۰ هزار نخل موجود در روستای دامداری به دلیل بی آبی طی ۱۵ سال گذشته خشک شده است.
وی تاکیدکرد: اخذ مجوز حفر چاه در این روستا موجب ایجاد اشتغال پایدار و ارتقای سطح معیشت مردم می شود.

**ریگان، شهرستانی با ضریب محرومیت ۹
فرماندار ریگان گفت: ریگان یکی از شهرستان های محروم استان کرمان است که ضریب محرومیت ۹ دارد و اهالی برخی مناطق آن در فقر مطلق زندگی می‌ کنند.
امین باقری تصریح کرد: روستاهایی در شهرستان ریگان وجود دارد که بسیار فقیر هستند و ما در صدد از بین بردن فقر مطلق در این روستاها هستیم.
وی اظهارداشت: یکی از روستاهای کمتر توسعه یافته و محروم شهرستان ریگان روستای حسین‌آباد دامداری است که زیرساخت‌ هایی برای رفع محرومیت در این روستا در حال فراهم شدن است.
باقری با بیان اینکه قنات این روستا برای احیای کشاورزی به زودی لایروبی می شود، گفت: امسال تعدادی سهمیه ساخت ‌و ساز به شهرستان ریگان اختصاص یافته است که بخشی از آن متعلق به روستای حسین آباد دامداری است.
بخشدار مرکزی ریگان نیز گفت: اقداماتی در راستای رفع محرومیت در این روستا انجام شده که نیازمند توجه ویژه خیران و مسئولان استانی و کشوری است.
محمد برزنگ اظهارداشت: تاکنون عملیات اجرایی احداث ۱۰ واحد مسکونی در روستای حسین آباد دامداری آغاز شده است.
وی افزود: تاکنون پنج تیم از خیران هلال احمر و بخشداری این شهرستان برای کمک به ساکنان روستاهای محروم ریگان از جمله حسین آباد دامداری اعزام شده است.
بخشدار مرکزی ریگان ادامه داد: هفت کیلومتر از راه روستای حسین آباد غیراستاندارد و نامناسب است که نیاز به تسطیح و شن ریزی دارد.
برزنگ تصریح کرد: با توجه به خشک شدن تنها قنات این روستا تاکنون هیچ اقدامی برای احیای این قنات انجام نشده است.
وی با بیان اینکه تیم های پزشکی نیز به منظور ویزیت رایگان به روستای حسین آباد دامداری اعزام شده اند، افزود: در صورتی که حمایتی صورت نگیرد، اهالی روستا از این منطقه مهاجرت خواهند کرد.
برزنگ، نبود واحد آموزشی را از دلایل ترک تحصیل دانش آموزان این روستا عنوان کرد و گفت: با توجه به بعد مسافت تا مرکز شهرستان و نبود راه مناسب، آنها نتوانستند از امکان تحصیل برخوردار شوند.
بخشدار مرکزی ریگان گفت: با پیگیری های انجام شده و حمایت خیران، ساخت یک واحد آموزشی در این روستا آغاز شده است که پیشرفت ۵۰درصدی دارد و مهر ماه امسال به بهر برداری خواهد رسید.
مدیرکل ثبت احوال استان کرمان نیز در ارتباط ثبت سجلی در این روستا گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر بدون شناسنامه بودن افرادی در روستای حسین آباد دامداری به دست ما نرسیده است.
حسین زین الصالحین افزود: خود این افراد نیز تاکنون به اداره ثبت احوال شهرستان ریگان مراجعه نکرده اند.
وی با اشاره به روستاگردی در راستای شناسایی افراد بدون شناسنامه گفت: این اقدام در مناطق مختلف استان کرمان انجام شده است.
وی تاکید کرد: در صورتی که فردی بدون شناسنامه وجود دارد، به اداره ثبت احوال شهرستان ریگان مراجعه کند تا به منظور اخذ شناسنامه پرونده سازی انجام شود.
مدیر آموزش و پرورش عشایری شرق استان کرمان نیز در زمینه بی سواد بودن اهالی روستای حسین آباد دامداری گفت: این منطقه روستایی است اما به دلیل فاصله و تعداد اندک دانش آموز از طریق آموزش و پرورش عشایری خدمات دریافت می کند.
احمد حقیقی افزود: ادارات آموزش و پرورش، مناطق دور و با آمار دانش آموزان اندک را به آموزش و پرورش عشایری می سپارند.
وی اظهارداشت: مدرسه شهید کدوری روستای هدایت آباد در چهار کیلومتری روستای حسین آباد دامداری که ۴۵ دانش آموز دارد آماده پذیرش دانش آموزان این روستا است.
وی گفت: فقط ۲ دانش آموز از روستای حسین آباد دامداری برای تحصیل به مدرسه شهید کدوری روستای هدایت آباد مراجعه کرده اند.
حقیقی تاکید کرد: در صورت پایان یافتن احداث مدرسه خیرساز در مهرماه امسال و اخذ کد راه اندازی مدرسه، اداره آموزش و پرورش عشایری شرق استان کرمان نیرو و تجهیزات مورد نیاز مدرسه روستای حسین آباد دامداری را تامین خواهد کرد.
حالا اهالی روستای حسین آباد دامداری که اکنون بعد از خشکسالی های پیاپی و از دست دادن دامهایشان تنها نام دامداری را در پسوند روستایشان یدک می کشند، چشم انتظار یاری خیران و مسئولان هستند.
روستای حسین آباد ریگان به دلیل موقعیت مکانی و آب و هوایی در گذشته منطقه ای مساعد و اشباع شده در پرورش حیواناتی نظیر شتر و گوسفند بوده است.
منطقه کویری ریگان در ۲۸۵ کیلومتری شرق استان کرمان قرار دارد.
گزارش: نجمه حسنی*
۳۰۲۹/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع

این خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و مسئولیت آن به عهده منبع می باشد