گزارش شهر
کد خبر : 6181
پنجشنبه - 7 تیر 1397 - 14:24

تعیین سرنوشت در نیم روز

[ad_1] تحریریه خبر شورا نیوز : خبرنگار ایرنا، با توجه به اینکه آزمون کنکور در ایران مشغول سپری کردن پنجمین دهه عمر خود است ولی در روزگاری نه چندان دور، مختص کسانی بود که علاقمند به کسب علم بودند تا بتوانند از این طریق گامی هر چند کوچک برای پیشرفت کشور در عرصه های مختلف […]

تعیین سرنوشت در نیم روز

[ad_1]

تحریریه خبر شورا نیوز : خبرنگار ایرنا، با توجه به اینکه آزمون کنکور در ایران مشغول سپری کردن پنجمین دهه عمر خود است ولی در روزگاری نه چندان دور، مختص کسانی بود که علاقمند به کسب علم بودند تا بتوانند از این طریق گامی هر چند کوچک برای پیشرفت کشور در عرصه های مختلف علمی و فناوری بردارند.
امروز به دلایل بسیار که می توان یکی از مهمترین آنها را تغییر ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور دانست، موفقیت دانش آموزان در کنکور تبدیل به دغدغه برای بیش از ۸۰ درصد خانواده های ایرانی شده و دانش آموزان تنها راه خوشبختی خود را در قبولی در آن می بینند.
بررسی ساختار اشتباه کنکور و بیکاری انبوه دانشجویان فارغ التحصیل به خوبی گویای این مساله می باشد که مقوله کنکور در کشور دچار اهمیتی کاذب از سوی خانواده ها، دانش آموزان و سیستم آموزشی شده است.
تلاش چند ساله دانش آموزان، استرس ها، آسیب های روحی و جسمی بسیاری از آنان برای رسیدن به موفقیت در کنکور و هزینه سنگین کلاس های آموزشی و تقویتی که خانواده ها در راستای موفقیت فرزندانشان تقبل می کنند، این سوال را در ذهن ایجاد می کند آیا درست است آزمونی با این شرایط در فقط یک نیم روز برگزار شود؟
قبل از بررسی این سوال که جواب دادن به آن هدف این گزارش است باید گفت نقطه مشترک گفت و گوی ۱۲ داوطلب کنکور امسال با خبرنگار ایرنا به آزمون گذاشتن تلاش یک ساله و شبانه روزی شان در نیم روز است.
فرشید علیمرادی یکی از داوطلبان رشته علوم تجربی کنکور سال ۹۷ است که در رابطه با چگونگی کسب آمادگی اش می گوید: از سال دوم دبیرستان تستی درس خواندن را شروع کردم و در یک سال گذشته برای موفقیت در کنکور روزانه بطور میانگین بیش از ۸ ساعت مطالعه کرده ام.
وی که از دانش آموزان موفق شهرستان کامیاران در مقطع متوسطه است، اظهار داشت: نا عادلانه ترین بخش کنکور به آزمون گذاشتن تلاش های شبانه روزی یک ساله دانش آموزان در یک نیم روز است.
علیمرادی که سال گذشته موفق به کسب رتبه سوم جشنواره خوارزمی شده است، تاکید کرد: تمام آموزه های او برای کنکور است و شاید بعد از آن چیزی از کتاب های درسی در خاطرش باقی نماند.
این داوطلب کنکور سراسری سال ۹۷ افزود: خانواده ها برای کمک به فرزندانشان تنها کاری که باید بکنند، کشف استعداد فرزند و فراهم کردن شرایط برای پرورش آن است.
اوی با اشاره به اینکه خانواده ها نباید خوشبختی فرزندان خود را در آمال و آرزوهای دست نیافته خود جستجو کنند، یادآور شد: خانواده ها باید بدانند پزشک، مهندس یا موسیقیدانی که به کارش علاقمند نباشد و با تمام وجودش از آن لذت نبرد، راه زندگی را اشتباه رفته است.
رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان اما معتقد است: این مساله که تلاش ها و استعدادهای دانش آموزان در نیم روز مورد آزمون قرار گیرد ۱۰۰ درصد آسیب زا است.
رحمت صادقی در خصوص آسیب های این مساله به خبرنگار ایرنا گفت: این روش آزمودن (کنکور) موجب آسیب های فردی و سیستم در جامعه شده است.
وی با اشاره به اینکه این روش برای فرد باعث استرس و رنجش می‌شود و آسیب‌های دراز مدت در او می‌گذارد، اضافه کرد: زمانی کنکور تنها دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی را درگیر کرده بود اما امروز دانش‌آموزان دبیرستان را نیز درگیر و آموزش و پرورش را در تحقق اهداف تربیتی خود با چالش جدی مواجه کرده است.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان با بیان اینکه بزرگترین مشکل کنکور تبدیل شدن آن به هدف برای خانواده ها و دانش آموزان است، یادآور شد: دانش آموزی که در این عرصه ناموفق باشد، سرخورده و مایوس شده احساس ناامیدی و واماندگی می کند.
صادقی با اشاره به اینکه درس خواندن با هدف کنکور باعث کاهش یادگیری کاربردی و خلاقیت در دانش آموزان می شود، افزود: از دیگر مشکلاتی که ایجاد شده ورود دانشجویانی بدون پشتوانه علمی به دانشگاه ها است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی از درس خواندن باید یادگیری باشد، تاکید کرد: این وظیفه سنگین بر عهده معلمان است در حالیکه شرایط موجود چند سال اخیر نشان می دهد این وظیفه به خوبی انجام نشده است.
صادقی با اشاره به اینکه موفقیت در کنکور به معنای فرا گرفتن علم نیست، گفت: مواد آموزشی و کتاب های موجود در کشور منابع بسیار خوبی برای یادگیری علم هستند اما چون هدف یادگیری نیست، تاکنون نتوانسته ایم استفاده لازم را از این منابع ببریم.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان با بیان اینکه حذف ۱۰۰ درصدی کنکور در چند سال آینده مقدور نیست، اظهار داشت: مشخص شدن استعداد و توانایی های دانش آموزان در طول تحصیل و انتخاب رشته دانشگاهی براساس آن می تواند مهمترین راهکار حل معضل کنکور باشد.
صادقی با اشاره به اینکه طرح شهاب بنیاد نخبگان که با همکاری آموزش و پرورش آغاز شده است، می تواند جایگزین خوبی برای کنکور باشد، یادآور شد: شهاب مخفف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزان در پایه های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی است.
وی به معلم محور بودن این طرح نیز اشاره کرد و افزود: در این طرح معلمان طی سه سال و هر سال ۷ ماه با دقت و کنجکاوی در کوچکترین رفتار دانش آموزان به استعدادیابی مشغول هستند.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان در خصوص توزیع نامتوازن گرایش های تحصیلی نیز گفت: این مشکل بزرگ که آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور با آن مواجه هستند باید هر چه سریعتر حل شود زیرا در صورت تدوام کشور با مشکل کمبود متخصص در حوزه های مهندسی و علوم انسانی مواجه خواهد شد.
دستیار نماینده تام الاختیار برگزاری آزمون های سراسری سازمان سنجش در دانشگاه کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در کنکور سراسری ۹۷ تعداد ۲۶ هزار و ۳۱۶ داوطلب در پنج گروه آزمایشی با هم رقابت می کنند.
شریف ترکاشوند اظهار داشت: از این تعداد شرکت کننده، یک هزار و ۷۹۴ داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی، ۱۶ هزار و ۱۹۴ داوطلب در گروه علوم تجربی و چهار هزار و ۲۰۶ داوطلب نیز گروه علم انسانی هستند.
وی با بیان اینکه بیشترین شرکت کننده مربوط به گروه آزمایشی علوم تجربی است، افزود: یک هزار و ۲۶۵ نفر در گروه آزمایشی هنر و ۲ هزار و ۸۵۷ نفر نیز در گروه آزمایشی زبان های خارجه شرکت دارند.
دستیار نماینده تام الاختیار برگزاری آزمون های سراسری سازمان سنجش در دانشگاه کردستان تاکید کرد: تعداد شرکت کنندگان این استان در آزمون امسال نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد بیشتر شده است.
ترکاشوند در خصوص زمان برگزاری آزمون کنکور سراسری یادآور شد: آزمون همزمان با سراسر کشور در روزهای هفتم و هشتم تیر ماه جاری در پنج گروه آزمایشی برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: کارت ورود به جلسه آزمون کنکور سراسری سال ۹۷ از روز یکشنبه سوم تا پنجشنبه هفتم تیر از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قابل دریافت است.
تحریریه خبر شورا نیوز : ایرنا، داوطلبان هنگام مراجعه به سایت و دریافت کارت ورود به جلسه و تهیه پرینت از کارت، ضمن مشاهده سوابق تحصیلی خود، نسبت به تایید آن نیز اقدام کنند.
آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۹۷، روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری همزمان با سراسر کشور در حوزه های اصلی و فرعی استان کردستان برگزار می شود.
در کنکور سراسری سال ۹۷ تعداد ۲۲ هزار و ۹۰۹ داوطلب کردستانی در پنج گروه آزمایشی با هم به رقابت پرداختند.
واژه فرانسوی کنکور به معنای آزمونی عمومی برای انتخاب چند نفر از بین آزمون دهندگان است، آزمونی که سال ۱۳۴۸ در ایران آغاز و طی سال های ۴۸ تا ۵۸، در مجموع ۱۱ دوره آن برای مشتاقان ورود به دانشگاه ها برگزار شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن، اجرای انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها، برگزاری کنکور در سال های ۵۹ و ۶۰ به تعویق افتاد و دوره های جدید از سال ۶۱ تا امسال به صورت پیاپی برگزار شده است با احتساب ۱۱ دوره برگزاری کنکور پیش از انقلاب اسلامی و دوره های پس از انقلاب اسلامی، امسال چهل و هشتمین دوره برگزار می شود.
در کنکور ۹۷ جمعا تعداد یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵ داوطلب ثبت نام کرده ‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تعداد ۶۴۲ هزار و ۴۵۱ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، تعداد ۲۰۵ هزار و ۲۶ نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، تعداد ۱۲ هزار و ۲۶۰ داوطلب در گروه آزمایشی هنر و ۷ هزار و ۵۳۸ نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ثبت‌نام کرده اند در واقع بیشترین ثبت‌نام کنندگان آزمون سراسری ۹۷ در گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارند.
کمرنگ کردن اهمیت کاذب کنکور که در سال های اخیر کشور با آن دست به گریبان است نیازمند برنامه ریزی آموزش و پرورش برای رفتن به سوی استعدادیابی از مقاطع پایین تحصیلی، کم کردن صندلی دانشگاه ها از سوی آموزش عالی و تغییر دیدگاه های منفی جامعه در خصوص خلاصه شدن موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری است.
کشور به همان اندازه که به یک پزشک خوب برای پیشرفت نیاز دارد برای توسعه به کارگر، تولید کننده، کارآفرین، مهندس، کشاورز و سایر مشاغل هم نیازمند است.
۷۳۴۹/۹۱۰۲

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر