استان ها
کد خبر : 6177
چهارشنبه - 6 تیر 1397 - 23:04

پالایشگاه ستاره خلیج فارس گامی ملی در خودکفایی صنعت نفت

[ad_1] به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، مطالعات امکان سنجی و طراحی اولیه پالایشگاه برای تولید روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی در سال ۸۳ ازسوی شرکت ایرانی طراحی و ساختمان نفت (ODCC) و شرکت هندی EIL انجام شد. تولیدهای فاز نخست پالایشگاه شامل بنزین و دیگر فرآورده‎ها بوده که می توان به […]

پالایشگاه ستاره خلیج فارس گامی ملی در خودکفایی صنعت نفت

[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، مطالعات امکان سنجی و طراحی اولیه پالایشگاه برای تولید روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی در سال ۸۳ ازسوی شرکت ایرانی طراحی و ساختمان نفت (ODCC) و شرکت هندی EIL انجام شد.
تولیدهای فاز نخست پالایشگاه شامل بنزین و دیگر فرآورده‎ها بوده که می توان به ۱۲ میلیون لیتر در روز بنزین، ۴,۷ میلیون لیتر در روز نفت گاز، ۱,۳ میلیون لیتر در روز گاز مایع و۱,۱ میلیون لیتر در روز سوخت جت اشاره کرد.
نخستین محموله نفتای پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود ۲۸۰ هزار بشکه، در سوم بهمن ۹۵، به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد. دومین محموله نفتا نیز در ۲۷ بهمن همان سال، با حجم حدود ۲۸۰ هزار بشکه به مقصد ژاپن صادر شد.
کمتر از یک سال بعد، در آذرماه سال ۹۶، نخستین محموله بنزین یورو ۵ پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌ فارس به میزان ۱۷ میلیون لیتر، به انبار شهید رجایی بندرعباس تحویل داده شد. محموله‌ های بنزین یورو ۵، یکی پس از دیگری، ارسال می‌ شدند.
تا دی ماه ۹۶، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین با اکتان ۸۷ در این پالایشگاه تولید و به شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی تحویل داده شد.
تولید بنزین یورو ۵ اصلی ‌ترین وظیفه این پالایشگاه است، اما این پالایشگاه محصولاتی نظیر نفت ‌گاز یورو، سوخت جت و دیگر فرآورده‌ های با ارزش مطابق با استانداردهای روز اروپا را نیز تولید می‌کند.

**وضعیت پالایشگاه در مرداد ۹۲ و اردیبهشت ۹۶
پیشرفت فیزیکی این طرح در مردادماه ۹۲ که ۶۳.۶ درصد بود تا اردیبهشت ۹۶ به ۹۳.۳ درصد رسید و در بخش فرآیندی نیز درصد پیشرفت مالی آن از مرداد ۹۲ که ۴۸.۲ درصد بود در ابتدای سال ۹۶ این میزان پیشرفت مالی به ۹۸ درصد رسید.
هم چنین وضعیت هزینه ها تا پیش از دولت تدبیر و امید در بخش های پالایشگاهی، خط لوله انتقال خوراک و آبگیر در مرداد ماه ۹۲ به میزان ۶۰.۲ درصد بود که این میزان در ابتدای سال ۹۶ به ۹۷.۶ درصد رسید.

**افتتاح فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس
آیین رسمی بهره‎ برداری از تولید مستمر بنزین در فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، ۱۰ اردیبهشت ‎ماه سال گذشته (۹۶) با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران، سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و مدیران این طرح عظیم ملی و مسئولان استان هرمزگان برگزار شد.
رئیس جمهوری در مراسم پرده برداری از یادمان افتتاح این پالایشگاه گفت: این پالایشگاه در راستای استفاده حداکثری از تولیدات میعانات گازی استحصال شده در پالایشگاه ‎های پارس جنوبی و به منظور پرهیز از خام فروشی، خودکفایی در تولید بنزین با کیفیت، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمد ناخالص ملی در منطقه ای راهبردی از لحاظ دسترسی آسان به امکانات و تاسیسات بندری احداث شده است.
روحانی ابراز داشت: روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ۴، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ۴ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎ پی ‎جی) یورو ۴ تولید می شود.
وی بیان داشت: با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ٣۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ ، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
وزیر نفت نیز در مراسم افتتاح فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، راه توسعه کشور را روشن توصیف و تاکید کرد: در مرداد ٩٢ کارهای ساختمان، نصب تجهیزات و اقدامات فرآیندی پالایشگاه در مراحل ابتدایی ١۴، ١٣ و ١٢ درصدی در فازهای اول، ۲و ۳ قرار داشت و پیشرفت کلی طرح شامل ۳ فاز هم اکنون به ۳/۹۰ درصد رسیده است.

** احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هدف خودکفایی
به منظور تامین و انتقال میعانات گازی از منطقه پارس جنوبی به پالایشگاه، خط لوله‎ ای به طول ۳۸۸ کیلومتر و وزن ۱۰۸ هزار تن و قطر ۳۶ اینچ و با حجم خاک برداری ۱۳ میلیون مترمکعب با هزینه ۲۶۳ میلیون یورو اجرا شده است.
از برآورد اعتبار کل ۳,۸ میلیارد یورویی طرح، مبلغ ۳.۷ میلیارد یورو تاکنون هزینه شده که۳۰ درصد از منابع مالی ازسوی سهامداران و بقیه از طریق تسهیلات ارزی تامین شده است.

** ترکیب سهام شرکت های سهام دار پالایشگاه پیش و پس از دولت یازدهم
هم چنین به منظور تامین آب مورد نیاز پالایشگاه و با توجه به نزدیکی محل احداث پالایشگاه به دریا، پروژه آبگیر با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در ساعت که از لحاظ ظرفیت انتقال آب، دومین پروژه آبگیر کشور است به فاصله ۶ کیلومتری جنوب پالایشگاه در سواحل نیلگون خلیج فارس احداث شده است.
قرارداد این پروژه در مهرماه سال ۱۳۸۷ با شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) امضا شد و تا کنون ۹۹ درصد پیشرفت داشته است و هزینه تاسیسات آبگیر در مجموع ۹۶ میلیون یوروست.
در ترکیب سهام شرکت های سهام دار پالایشگاه پیش و پس از دولت یازدهم لازم به یادآوری است که سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران قبل از دولت یازدهم ۴۸ درصد بوده که این میزان بعد از دولت یازدهم به ۱۷.۹ درصد رسید.
هم چنین سهم شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین(تایپکو) تا زمان قبل از دولت یازدهم ۳۸.۲ درصد و بعد از آن ۴۹ درصد بوده و شرکت سرمایه گذرای صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت نیز به ترتیب ۱۳.۸ درصد و بعد از دولت یازدهم به ۳۳.۱ درصد رسید.
این پالایشگاه از زمان افتتاح فاز نخست آن از سوی رئیس‌ جمهوری تاکنون ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین،‌ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر نفت‌ گاز، ۵۰۰ میلیون لیتر گاز مایع و ۹ میلیارد لیتر سایر فرآورده ها را تولید کرده است.

**وضعیت فازهای ۲ و ۳ پالایشگاه ستاره
حجم تولیدات فازهای ۲ و ۳ همانند فاز نخست خواهد بود و با تکمیل این فازها ظرفیت تولید بنزین به ۳۶ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
مهدی دوستی، مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس بهمن ماه ۹۶ در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: فاز سوم این پالایشگاه تا شهریورماه ۹۷ افتتاح خواهد شد.
پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، بزرگ ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در ایران و با ظرفیت ۳۶۰ میلیون لیتر در روز در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه ‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در آستانه افتتاح فاز دوم قرار دارد و به طور رسمی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد؛ پالایشگاهی که در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده و هم اکنون روزانه حدود ۱۵ میلیون دلار تنها از بابت تولید سه فرآورده بنزین، نفت‌گاز و گاز مایع آن در کشور ارز ذخیره می شود.
۹۸۸۷/۷۴۰۸

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع

این خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و مسئولیت آن به عهده منبع می باشد