گزارش شهر
کد خبر : 6151
سه شنبه - 5 تیر 1397 - 12:01

موادمخدر موریانه نسل جوان

[ad_1] به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، ماده مخدر نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی و شیمیایی است که به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزو مواد اعتیاد آور طبقه بندی می شود و معمولا خرید و فروش آن ها ممنوع است. انواع مختلفی از مواد مخدر و […]

موادمخدر موریانه نسل جوان

[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، ماده مخدر نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی و شیمیایی است که به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزو مواد اعتیاد آور طبقه بندی می شود و معمولا خرید و فروش آن ها ممنوع است.
انواع مختلفی از مواد مخدر و اعتیاد آور وجود دارد و به همین دلیل، فرد معتاد در طول زمان، برای ارضا و احیای حس نشئگی، معمولا از یک نوع ماده مخدر به مخدری قوی تر نیازمند می شود.
بنابر آمار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ میلادی، از میان ۲۲۰ میلیون مصرف کننده مواد مخدر اعتیاد آور در جهان، بیش از ۱۶۰ میلیون نفر (افزون بر ۷۰ درصد) حشیش و فرآورده های گیاه شاه دانه هندی (کانابیس) استفاده می کنند.
اگر چه در گذشته مصرف موادمخدر سنتی بخش کوچکی از جوامع را گرفتار خود کرده بود اما اکنون موادمخدر صنعتی که گفته می شود به راحتی در هر شهر و روستایی امکان تهیه آن با اندک هزینه ای وجود دارد چون موریانه خطرناک به ویژه نسل جوان را از درون تهی و به نسلی بیهوده و پوچ تبدیل می کند.
اگر موریانه چوب و درخت را از درون می خورد و آن را بلااستفاده می کند موادمخدر صنعتی بدن انسان را چنان می پوساند که از درون کرم می زند و فرد معتاد هر لحظه آرزوی مرگ می کند اما وابستگی به این مواد او را از مردن بازمی دارد تا به مصرف ادامه دهد و در نهایت در گوشه ای از خرابه ها و زیر پل ها افتاده تا کرمها از درون بدن وی را نابود کنند.
با این وجود سوداگران مرگ از قاچاق موادمخدر سنتی و صنعتی دست نکشیده و از هر راهی برای انتقال آنها به سراسر دنیا استفاده می کنند بطوریکه فرمانده مرزبانی ناجا چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود: وقتی نیروهای ما مرزهای زمینی و دریایی را با اقتدار مسدود کرده و از تردد قاچاقچیان جلوگیری می کنند، این افراد با استفاده از ادوات جنگی قرون وسطی چون فلاخن و منجنیق مواد را از آنسوی مرز به داخل خاک ایران پرتاب می کنند تا عوامل آنها نیز در این سوی مرز به جمع آوری و انتقال آنها مبادرت ورزند.
معتاد کردن حیوانات و استفاده از آنها برای انتقال موادمخدر از دیگر شگردهای سوداگران مرگ است بدین صورت که شتر را معتاد کرده و آن را به آنسوی مرز انتقال می دهند و منتظر می مانند تا زمان نیاز حیوان به مواد برسد آنگاه او را بارگیری کرده و بدون ساربان رها کرده تا به محل اصلی خود بازگردد، در این میان چنانچه شتر توسط ماموران کشف شود بلاصاحب خواهد بود و اگر کشف نشود به راحتی مواد را از آنسوی مرز به داخل کشور منتقل می کند.
هر چند این شگردها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی کشف و خنثی می شود اما سود سرشار موادمخدر سوداگرن مرگ را آنچنان به خود مجذوب و مشغول می کند که انسانیت را به فراموشی سپرده و تنها به سود روز افزون می اندیشند و هر روز بدنبال راه جدیدی برای انتقال مواد و رساندن آن بدست مصرف کنندگان هستند.
سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر و پاکستان به عنوان کشوری نه چندان مبارز علیه این مواد خانمانسوز با وجودی که در معرض مشکلات بسیاری قرار گرفته اما در راه مبارزه با این معضل همواره رتبه نخست را دارد.
باید توجه داشت که در کشور پهناور ایران، استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورود کالا و مواد مخدر توسط قاچاقچیان محسوب می شود زیرا همجواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان از یکسو و دسترسی داشتن به آب های آزاد جهانی از سوی دیگر زمینه را برای ورود هرچه بیشتر این مواد فراهم کرده است.
همسایگی با این ۲ کشور در کنار برخی مزیت های تجاری مشکلات عدیده ای را از جمله قاچاق مواد مخدر، انسان، سوخت، سلاح، و ورود اشرار برای این استان در پی داشته است.
**افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا
افغانستان از سال ۱۹۹۲ تا کنون بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است که نبود ساختار اقتصادی صحیح و نیز امنیت، کشاورزان افغان را به کشت مواد مخدر واداشته است، بر اساس گزارش های موجود ارزش جهانی این صنعت غیر قانونی در سال ۲۰۱۲ حدود ۷۰ میلیارد دلار برآورد شد که تنها ۲٫۵ میلیارد دلار از کل این در آمد به کشاورزان افغان می رسد و بقیه آن در جیب قاچاقچیان مواد مخدر در سطح جهان می رود.
با این حال در آمد مواد مخدر ۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می دهد به همین دلیل مبارزه با این بخش یکی از مشکلات مهم دولت افغانستان محسوب می شود.
میزان تولید مواد مخدر در این کشور، از زمان جنگ افغانستان و حضور آمریکا و همپیمانانش رو به افزایش گذاشته است و امروز در بالاترین سطح خود در طول تاریخ این کشور قرار دارد.
بنابر آمار سال ۲۰۱۴ (میلادی) ۲۶۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی افغانستان به تولید خشخاش اختصاص دارد که این بخش موجب اشتغال ۴۱۱ هزار نفر از مردم این کشور شده است.
**اعتیاد بزرگترین معضل گریبانگیر استان
وجود اعتیاد و معتادان بسیار در سیستان و بلوچستان یکی از بزرگترین معضلات حاصل از مجاورت با تولید کننده های انبوه مواد مخدر است که تبعات بسیاری را نیز در جامعه به همراه دارد.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۵۰ درصد جرائم فردی در این استان توسط معتادان انجام می شود که لازم است در رابطه با درمان این افراد برنامه ریزی و اقدام های لازم صورت گیرد.
سردار محمد قنبری در خصوص اینکه گفته می شود برخی دکه های سطح شهرها به محل خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده اند، اظهار داشت: دکه ها و کیوسک های سطح شهر باید سازوکار داشته و تابع اداره اماکن عمومی انتظامی باشند و توسط فرمانداری ها، شهرداری ها و نیروی انتظامی ساماندهی شوند.
وی بر ضرورت تلاش برای کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر همگام با مبارزه با این پدیده شوم تاکید کرد.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان افزود: درمان معتادان به عنوان یکی از اولویت ها باید در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مورد توجه قرار گیرد.
سردار قنبری تاکید کرد: باید در قانون به مساله تشدید مجازات خرده فروشان مواد مخدر پرداخته شود.
به گفته وی دستگیری ۶۴۵ خرده فروش مواد مخدر که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد افزایش داشته و پلمب ۳۰ باب منزل که در آنها فعالیت خرده فروشی مواد مخدر انجام می شد از دیگر اقدامات مطرح امسال نیروی انتظامی است.
وی تصریح کرد: ۳۸ تن انواع مواد مخدر امسال توسط ماموران انتظامی در سیستان و بلوچستان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش را نشان می دهد.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان در زمینه کشف مواد مخدر در صدر تمام استان های کشور قرار دارد و نیروی انتظامی نیز در صدر تمام دستگاههای کشف کننده استان است.
وی افزود: ۳۳ قاچاقچی عمده مواد مخدر در این مدت دستگیر و ۹ قاچاقچی نیز در درگیری مسلحانه با ماموران به هلاکت رسیدند و ۴۵۸ قبضه سلاح جنگی از آنان کشف شد.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش عملیات ها علیه قاچاقچیان مواد مخدر در استان به دلیل داشتن رویکرد برنامه محوری، شمار شهدای نیروی انتظامی امسال به صفر رسیده و آمار هلاکت قاچاقچیان نیز کاهش پیدا کرده زیرا هدف نیروی انتظامی جلوگیری از کشته شدن و صرفا دستگیری مجرمان است.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک ۳۰ مرکز خصوصی نگهداری از معتادان در این استان وجود دارد که سه مرکز مخصوص بانوان است.
معصومه راحت دهمرده ادامه داد: این مراکز در تمام شهرستان ها وجود دارد اما مراکز بانوان تنها در زاهدان و زابل فعال است.
وی بیان کرد: مراکز اقامتی معتادان دوره های یک تا سه ماهه دارد و تمام امور آنان زیر نظر یک پزشک به عنوان مسئول فنی اداره می شود.
وی افزود: بیمار پس از یک ماه اقامت در این مراکز و بهبودی نسبی می تواند نزد خانواده بازگردد و پس از آن در کلاس های NA و مشاوره ای شرکت کند.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان با اشاره به اینکه درمان باید به صورت داوطلبانه باشد تصریح کرد: هیچ یک از مراکز حق ندارند معتادان را به زور به مراکز بیاورند زیرا این کار مصداق آدم ربایی بوده و در صورت گزارش هرگونه تخلف، مرکز مورد نظر پلمپ خواهد شد.
دهمرده بیان کرد: گشت زنی و جمع آوری معتادان به جز کودکان معتاد در حوزه کاری بهزیستی محسوب نمی شود.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مراکز نگهداری از بیماران افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله را پذیرش می کنند و برای افراد زیر این سن نیز برنامه خاصی در استان وجود دارد.
**سیستان و بلوچستان خط مقدم مقابله با قاچاق مواد مخدر
استاندار سیستان و بلوچستان با اعلام افزایش ۸۷ درصدی تولید مواد مخدر در کشور افغانستان در سال ۲۰۱۷ گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل مجاورت با کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان، در خط مقدم مقابله با قاچاق مواد مخدر قرار دارد.
سید دانیال محبی با اشاره به اینکه افزایش میزان تولید مواد مخدر در کشور افغانستان میزان قاچاق آن را از طریق مرزهای این استان افزایش داده است، افزود: سیستان و بلوچستان به عنوان خط مقدم مقابله با قاچاق مواد مخدر شهدای بسیاری را تقدیم بشریت کرده است و خسارت‌ها و تبعات منفی فراوان اجتماعی را نیز متحمل شده است که به این دلیل باید مورد توجه بیشتر مدیران و مسئولان کشوری قرار گیرد.

** ۴۵۶۰ نفر آموزش پیشگیری از مصرف مواد مخدر را فرا گرفتند
سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: چهار هزار و ۵۶۰ نفر در سه ماهه امسال آموزش های لازم در رابطه با مهارت های زندگی، سبک فرزند پروری و پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر را در استان فرا گرفتند.
سعید امیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آموزش ها به اعضای خانواده های سالم و در معرض خطر مصرف مواد مخدر استان ارائه شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت برنامه ‘آموزش مهارت های مراقبت از خود’ ویژه ۲ هزار و ۷۰۰ دانش آموز مدارس دوره ابتدایی سیستان و بلوچستان ارائه شد.
سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان افزود: اجرای برنامه های پیشگیرانه مدرسه مراقب اجتماع محور برای هزار و ۳۰۰ دانش آموز، آموزش مهارت های مقابله ای برای ۸۵۰ نفر، مدارس عاری از خطر برای ۶۱۵ نفر و پیشگیری از اعتیاد در خوابگاهها و محیط های دانشجویی برای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از شاخص ترین اقدامات فرهنگی این شورا محسوب می شود.
امیری تصریح کرد: آموزش مهارت های زندگی ویژه مددجویان، خانواده زندانیان و سربازان در زندان ها برای ۷۶۵ نفر، آموزش پیشگیری از سوء مصرف در محیط های کاری برای ۸۲۰ نفر و آموزش پیشگیری از اعتیاد در محله های شهری و روستایی برای سه هزار و ۶۵۲ نفر از دیگر برنامه های اجرایی امسال در این حوزه بوده است.
وی اظهار داشت: ۳۱۵ مرکز درمان مصرف کنندگان مواد مخدر در سیستان و بلوچستان توسط بهزیستی و دانشگاههای علوم پزشکی فعال است که ۴۲ هزار نفر در این مراکز درمان های لازم را دریافت کردند.
سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان ادامه داد: همچنین ۲ مرکز درمان اجباری دولتی ترک اعتیاد در زاهدان، یک مرکز در زابل و یک مرکز در ایرانشهر وجود دارد که سال گذشته هزار و ۲۲۶ نفر در این مراکز تحت درمان قرار گرفتند.
امیری گفت: بر اساس شیوع شناسی انجام شده ۵،۷۱ درصد از جمعیت سیستان و بلوچستان معادل نزدیک به ۱۵۷ هزار نفر معتاد هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه نرخ شیوع اعتیاد در سیستان و بلوچستان از ۳،۲ درصد سال ۹۰ به ۵،۷ درصد در سال ۹۴ رشد پیدا کرده لازم است مداخله جدی در مساله توسعه مراکز کاهش آسیب داشته باشیم.
وی تصریح کرد: هم اینک ۸۲ سازمان مردم نهاد در حوزه مواد مخدر در سیستان و بلوچستان فعالیت می کنند.
سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: ۲۲۷ تن انواع مواد مخدر در سال ۹۶ از سوداگران مرگ کشف و ضبط شده است.
امیری همچنین از افزایش چشمگیر کشفیات مواد مخدر صنعتی در سال گذشته خبر داد و افزود: کشف ماده مخدر شیشه ۲۴۶ درصد و مرفین ۳۲۴ درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: در حوزه فرهنگی و پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر تعداد ۱۲ هزار و ۵۳۰ نفر در محیط خانه و ۱۵ هزار و ۶۳۰ نفر هم در محیط های آموزشی مربوطه زیرپوشش حمایتی و ترک اعتیاد و حرفه آموزی قرار گرفته اند.
سیستان و بلوچستان به عنوان پیشروترین استان در جهان از لحاظ مبارزه با مواد خانمان سوز مخدر با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع (معادل ۵/۱۱درصد مساحت کشور) به مرکزیت زاهدان افزون بر ۱۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی با افغانستان و پاکستان دارد.
قرار گرفتن این استان در رتبه نخست مبارزه با مواد مخدر دنیا مرهون همراهی مردم، معتمدان، ریش سفیدان و علمای این استان و تلاش شبانه روزی دستگاههای امنیتی، انتظامی، نظامی و قضایی است زیرا بدون همکاری و همراهی تمامی این قشرها هیچ یک از اهداف در مبارزه با مواد مخدر و سایر مخاطرات محقق نمی شود.
۷۳۱۱ **۶۰۸۱

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر