[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، دانشگاه فردوسی مشهد همزمان با هزارمین سال تولد خواجه نظام الملک طوسی سیاستمدار، اندرزنامه نویس و ادیب نامدار ایران زمین میزبان ‘همایش بین المللی هزاره خواجه نظام الملک طوسی’ است.
دکتر روح الله اسلامی دبیر علمی ‘همایش بین المللی هزاره خواجه نظام الملک طوسی’ در مراسم رونمایی از پوستر و فراخوان عمومی این همایش گفت: گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد قصد دارد این همایش بین المللی را سی ام آبان ماه آتی برگزار کند.
وی افزود: در این همایش مقاله های پژوهشگران به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی مورد پذیرش قرار می گیرد و از کتاب و تمبر خواجه نظام الملک طوسی رونمایی می شود.
دکتر اسلامی محورهای همایش را ‘نسخه شناسی، تصحیح و ترجمه سیرالملوک خواجه نظام الملک، ویژگیهای نثر در سیر الملوک نظام الملک طوسی از منظر ادبی و زبان شناسی، مفاهیم، نظام اندیشه گانی، منطق، معرفت شناسی سیرالملوک خواجه نظام الملک طوسی، نظامیه ها، آموزش، ساز و برگ فرهنگی، رابطه دین و دولت در سیرالملوک خواجه نظام الملک و سنت فکری اندرزنامه نویسی در سیرالملوک خواجه نظام الملک طوسی’ اعلام کرد.
دبیر علمی همایش بین المللی هزاره خواجه نظام الملک طوسی ادامه داد: سبک تاریخ نویسی و ویژگیهای تاریخی سیرالملوک خواجه، ساخت دولت و حکومت مندی در سیرالملوک خواجه، وزارت، سفارت، قضاوت در سیرالملوک خواجه نظام الملک طوسی، امور لشکری، کشوری و اقتصادی در سیرالملوک خواجه نظام الملک، مردم، اجتماعیات، طبقات جامعه و زنان در سیرالملوک خواجه و مبانی، ریشه های فکری و میراث خواجه نظام الملک طوسی از دیگر محورهای این همایش هستند.
وی همچنین گفت: هر کشوری یک هویت رساله ای اندیشه ای در باب مملکت داری و حکومت مندی ارائه کرده است که قابلیت تدریس و تفسیر در سطح بین الملل را دارا است. به عنوان مثال کتاب ‘لویاتان’ توماس هابز نماینده انگلستان، کتاب ‘شهریار’ نیکولو ماکیاولی نماینده ایتالیا، کتاب ‘روح القوانین’ شارل دو مونتسکیو نماینده فرانسه و کتاب ‘فن جنگ’ نوشته سون توز نماینده چین و نماینده ایران رساله فارسی ‘سیرالملوک’ به قلم وزیر خردمند ایرانی خواجه نظام الملک طوسی است.
ابوعلی حسن طوسی معروف به خواجه نظام ‌الملک طوسی که اصالتا نیشابوری است سال ۳۹۶ شمسی در توس خراسان به دنیا آمد و سال ۴۷۱ شمسی در جریان سفر به بغداد در بروجرد ترور و در اصفهان به خاک سپرده شد. مقبره وی هم اینک در محله احمدآباد اصفهان و در کوچه‌ ای به نام خواجه نظام ‌الملک واقع است. خواجه در ۲۱ سالگی با انحطاط سلطنت غزنوی و هجوم ترکمانان سلجوقی به خراسان به خدمت سلجوقیان وارد شد.
سلجوقیان برای اداره متصرفات وسیع خود از دانش و تجربه بهره ‌ای نداشتند و مجبور شدند فرهیختگان و کارگزاران باتجربه ایرانی را به خدمت گیرند که در راس آنها خواجه نظام‌الملک قرار داشت که با قبول وزارت دو تن از شاهان سلجوقی در عمل و نظر در تمرکز وحدت سیاسی و ملی ایران کوشید.
این اندیشمند ایرانی وزیر نیرومند آلپ ارسلان و ملکشاه سلجوقی در ایران بود که طی دوره صدارتش دودمان سلجوقیان به اوج نیرومندی رسیدند. خواجه نظام الملک به مدت ۲۹ سال اصلی ترین سیاستگذار در فلات ایران بود.
خواجه علاوه بر رتق و فتق امور مملکتی، حل مشکلات اجتماعی و دیگر امور کشوری موسس مدارسی شد که در تاریخ بنام وی به ‘مدارس نظامیه’ مشهور است. نظامیه بعدها سرمشق دانشگاهها شد. مهمترین آنها عبارت بودند از نظامیه‌ های بغداد، موصل، نیشابور، بلخ، هرات، مرو، آمل، گرگان، بصره، شیراز و اصفهان.
۱۹۲۲/۱۸۵۸

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر