استان ها
کد خبر : 6141
دوشنبه - 4 تیر 1397 - 16:15

آرایش ظاهری و سایش باطنی

[ad_1] به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا د‌لیل اصلی عرضه و تقاضای گسترد‌ه لوازم آرایشی تقلبی، ارزان بودن قیمت آنها به شمار می رود و قربانی اصلی این پدیده اجتماعی، دختران و زنان مصرف کننده هستند. ورود بی رویه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به بازار از مبادی رسمی یا غیر رسمی سبب […]

آرایش ظاهری و سایش باطنی

[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا د‌لیل اصلی عرضه و تقاضای گسترد‌ه لوازم آرایشی تقلبی، ارزان بودن قیمت آنها به شمار می رود و قربانی اصلی این پدیده اجتماعی، دختران و زنان مصرف کننده هستند.
ورود بی رویه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به بازار از مبادی رسمی یا غیر رسمی سبب شده است تا بسیاری از واحدهای صنفی غیرمرتبط در محلات و خیابان‌های فرعی نیز به عرضه این لوازم روی بیاورند.
لوازم آرایشی تقلبی به د‌لیل رونق بازار مصرف د‌ر ایران سود‌ زیاد‌ی برای وارد‌کنند‌گان آن به همراه د‌ارد و بسیاری از آنها‌ از جمله اد‌کلن‌های تقلبی با عنوان اصل در بازار فروخته می‌شود‌.
اغلب مصرف کنندگان لوازم آرایشی‌ قاچاق نسبت به خطرهایی که سلامت و بهداشت آنان را تهدید می‌کند، آگاهی لازم را ندارند و تنها به قیمت کالا توجه می‌کنند.
به عقیده کارشناسان بیش از ۸۰۰ نوع ترکیب شیمیایی و سمی در لوازم آرایشی و بهد‌اشتی وجود دارد و استفاده مستمر از آنها باعث جذب سالیانه ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم ماده سمی در بدن می شود.
بیشترین عوارضی که از استعمال مواد تقلبی از سوی مراجع ذیصلاح طی سال های اخیر گزارش‌ شده در رابطه با مواد تزریقی مانند بوتاکس و ژل است.
متخصص بیماری های چشم و عضو اسبق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به عوارض استفاده از لوازم آرایشی به خبرنگار ایرنا گفت: مصرف لوازم آرایشی غیراستاندارد موجب عفونت شدید چشم یا آبسه چشم می شود و به مرور زمان قدرت دید را کاهش می دهد.
دکتر عابد فتاحی ادامه داد: استفاده از کرم ها و پودرهای آرایشی نیز لک هایی را در صورت به وجود می آورد و افراد برای معالجه احتمالی آنها باید هزینه های بالایی را پرداخت کنند.
وی افزود: برخی دیگر از لوازم آرایشی غیراستاندارد همانند رنگ موهای فانتزی تبعات نامطلوبی دارد و چه بسا موجب ریزش مو و بروز بیماری های مختلف می شود.
دکتر فتاحی اضافه کرد: آثار نامطلوب لوازم آرایشی غیراستاندارد به وضوح در برخی بیماران مشاهده می شود و به عبارتی افراد در اثر ناآگاهی قربانی این لوازم آرایشی می شوند و هزینه های زیادی را برای درمان خود می پردازند.
وی ادامه داد: بسیاری از لوازم آرایشی که از طریق ماهواره ها تبلیغ می شود و مردم نیز فریب تبلیغات دروغین آنان را می خورند، سلامت خریداران را به خطر می اندازند.
یک بانوی مصرف کننده لوازم آرایشی نیز گفت: مصرف مداوم پودرهای سفیدکننده باعث شد تا صورتم از حالت طبیعی خارج شود و لکه های سیاه رنگی آن را احاطه کند؛ لکه هایی که هر روز چهره ام را بیشتراز روز قبل عوض می کرد.
نسیم علیزاده افزود: پس از مدتی با نگرانی به متخصص پوست مراجعه کردم و مشخص شد که این لکه ها در اثر استفاده از پودر سفیدکننده غیراستاندارد و تقلبی ایجاد شده است.
وی گفت: هنگام خرید لوازم آرایشی هیچگاه به کیفیت و استاندارد بودن آنها توجه نمی کردم و خرید خط چشم پنج هزار تومانی یا کرم سفیدکننده ۶ هزار تومانی برایم مهم تر بود.
متخصص بیماری های پوست و مو نیز گفت: لوازم آرایشی همانند کرم سفیدکننده تقلبی و ارزان قیمت، پوست صورت را به مرور زمان قرمز می کند و باعث چروک شدن و از بین رفتن شادابی پوست می شود.
ویدا مومنی ادامه داد: بیماران بسیاری با صورت های کج و معوج در اثر استفاده از لوازم آرایشی تقلبی نظیر رژلب تقلبی، کرم سفیدکننده و پف کننده صورت به پزشکان مراجعه می کنند.
این متخصص پوست افزود: لوازم آرایشی تقلبی در تماس با پوست، مواد سمی را وارد بدن می کند و موجب ایجاد بیماری های مختلف می شود.
دکتر مومنی افزود: رژلب غیراستاندارد موجب ترک خوردگی لب ها و التهاب در کناره دهان می شود و زخم های عمیقی را در دهان ایجاد می کند.
وی ادامه داد: بسیاری از لوازم آرایشی غیراستاندارد نقطه آغاز بیماری های خطرناک و بی علاجی چون سرطان است و زنان نباید سلامت خود را به قیمتی ارزان بفروشند.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۸۰ درصد از لوازم آرایشی قاچاق و غیراستاندارد بوده و از بنادر رسمی کشور وارد شده و در تهران پخش می شود.
دکتر رسول خضری افزود: لوازم آرایشی قاچاق موجب پیری زودرس، حساسیت های پوست، عفونت های مزمن در اطراف لب و دستگاه تنفس و همچنین بیماری های مختلف دیگر می شود.
وی گفت: مصرف لوازم آرایشی در ایران ۱۰ برابر کشورهای اروپایی مانند آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، سوئیس و ایتالیاست و حداقل در طول سال بیش از ۲ میلیارد دلار لوازم آرایشی در کشور مصرف می شود.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس افزود: مصرف لوازم آرایشی قاچاق آثار نامطلوبی را به جا می گذارد زیرا این لوازم آرایشی به صورت مستقیم و به صورت صد در صد جذب خون می شود.
خضری با هشدار نسبت به تبعات لوازم آرایشی قاچاق بر سلامت مصرف کنندگان، افزود: مردم باید از لوازم آرایشی مورد تایید سازمان غذا و دارو استفاده کرده و اقلام مورد نیاز را از مراکز معتبر مانند داروخانه ها تهیه کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه لوازم آرایشی قاچاق در بوتیک ها عرضه می شود نه در داروخانه ها، ادامه داد: تمامی کالاهای سلامت محور باید دارای برچسب باشند.
به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا نبود نظارت کافی برای جلوگیری از عرضه لوازم تقلبی از یک سو و گرایش فروشندگان و مصرف کنندگان به لوازم ارزان قیمت از سوی دیگر را می توان از چالش های پیش روی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی عنوان کرد.
۳۰۷۲/۸۱۳۵

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع

این خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و مسئولیت آن به عهده منبع می باشد