[ad_1]

مازیچال (مازوچال ) منطقه ای جنگلی است که با توجه به رویش درخت مازو که نوعی بلوط است بر سرزبان ها افتاده است . این منطقه علی رغم فاصله ۵۰ کیلومتری با شهرستان های تنکابن و عباس آباد و واقع شدن در ۱۰ کیلومتری شهر کلاردشت بر اساس تقسیمات کشوری در سال ۸۱ جزو شهرستان تنکابن ثبت شده است ، هرچند به لحاظ منابع طبیعی این منطقه هم اکنون نیز زیر نظر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کلاردشت قرار دارد .
امروز منطقه مازیچال همچون سایر مناطق زیبا مورد توجه زمین خواری ها و ساخت و سازهای غیرقانونی قرار گرفت و بدون آنکه مشخص شود از چه مرجعی مجوز دریافت کرده اند، متخلفان به ساخت و ساز غیرقانونی ادامه می دهند و هر روز بر جمعیت این منطقه مرتعی افزوده می شود.
وحید مشایخ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: روز پنجشنبه گذشته عده ای بدون داشتن مجوز برای بردن مصالح به منطقه مازیچال به زور متوسل شدند که با مقاومت نگهبان منابع طبیعی مستقر در جاده اختصاصی جنگلی مازیچال مواجه شدند.
وی افزود : پس از این اقدام متخلفین ، منابع طبیعی کلاردشت شکایتی را تنظیم و تسلیم مراجع قضایی شهرستان کرد تا موضوع از مجاری قانونی پیگیری شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت گفت : براساس قانون برای ورود هر نوع مصالح ساختمانی به منطقه مازیچال باید مجوز مراجع قانونی همچون بخشداری انجام شود و در غیر این صورت غیر قانونی است.
او ادامه داد : در یک سال گذشته ۲ متخلفی که اقدام به ورود مصالح ساختمانی غیر قانونی به زور به منطقه مازیچال کردند ، با دستور مراجع قضایی به پرداخت جریمه و زندان محکوم شدند.
مشایخ بر ضروت برخورد با متجاوزان به عرصه ملی تاکید کرد و گفت : یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ جنگل‌ها هر نوع ساخت و ساز در اراضی ملی تخریب خواهد کرد.
وی با اشاره به وجود سه هکتار مستثنیات در منطقه مازیچال ، اظهار داشت : تاکنون با نظارت منابع طبیعی از ساخت و ساز در اراضی ملی در این منطقه ممانعت شده است ولی در سالهای اخیر ساختمان هایی در این مستثنیات ساخته شده که به عنوان خوش نشین از آنها استفاده می شود.
مرتع مازیچال در گذشته به عنوان مکانی برای حیات وحش و زیست حیوانات حمایت شده مانند بزکوهی ، پلنگ و گوزن مورد استفاده بود.
منابع طبیعی کلاردشت ۲۶ هزار هکتار جنگل و ۲۴ هزار هکتار مرتع تحت پوشش دارد که به دلیل نزدیکی به پایتخت و داشتن آب و هوای مناسب، به شدت در خطر تصرف توسط افراد سودجو و ساخت و ساز غیر مجاز است.
شهرستان کلاردشت با جمعیتی دست کم ۲۰ هزار نفر درقالب یک شهر و ۱۹ روستا درغرب مازندران واقع است.
۱۲۹۵/ ۱۶۰۲/۱۶۵۴

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر