گزارش شهر
کد خبر : 6059
سه شنبه - 29 خرداد 1397 - 23:39

کشاورزی ایران نیاز به فناوریهای پیشرفته دارد

[ad_1] به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، عبدوالعزیز نیان روز سه شنبه در آیین بازید از پروژه تامین امنیت غذایی ایران- ایکاردا در پایگاه نوآوری اقلیم سرد کردستان در روستای جبرئیلیان سنندج اظهار داشت: ایکاردا برای بهره وری بیشتر علاوه بر بخش زراعت می تواند در بخش مکانیزاسون نیز وارد عمل شود و […]

کشاورزی ایران نیاز به فناوریهای پیشرفته دارد

[ad_1]

به گزارش شورا نیوز به نقل از ایرنا، عبدوالعزیز نیان روز سه شنبه در آیین بازید از پروژه تامین امنیت غذایی ایران- ایکاردا در پایگاه نوآوری اقلیم سرد کردستان در روستای جبرئیلیان سنندج اظهار داشت: ایکاردا برای بهره وری بیشتر علاوه بر بخش زراعت می تواند در بخش مکانیزاسون نیز وارد عمل شود و این تکنولوژی را وارد ایران کند.
ایکاردا (ICARDA) سازمان تحقیقات بین المللی در مناطق خشک در شهر حلب سوریه مستقر است و طرح های تحقیقاتی این سازمان در کشورهای آسیای میانه از جمله ترکیه، ایران، افغانستان، سوریه و کشورهای عربی مورد تطبیق قرار گرفته است.
مدیر هماهنگ کننده پروژه تامین امنیت غذایی ایران- ایکاردا افزود: در بخش مکانیزاسیون کشور استرالیا مطالعات گسترده ای را انجام داده و در این زمینه به تکنولوژی های پیشرفته ای رسیده است و ایکاردا می تواند با اعزام مهندسین ایرانی برای فراگیری این دانش اقدام کند.
وی اضافه کرد: در صورتی که ما تنها به آوردن چند دستگاه مدرن اکتفا کنیم، این دانش به ایران نمی آید و دستگاه ها نیز بعد از مدتی مستهلک می شود.
نیان گفت: مهندسین ایرانی می توانند پس از فراگیری دانش مدرن مکانیزاسیون، با بومی کردن آن زمینه را برای تحول و بهره وری بیشتر بخش کشاورزی فراهم کند.
مدیر هماهنگ کننده پروژه تامین امنیت غذایی ایران- ایکاردا گفت: این شرکت چند ملیتی می خواهد پروژه های تحقیقی تنها با حضور پژوهشگران برگزار نشود و علاوه بر محققان، کشاورزان و سیاستگذاران نیز در این زمینه نقش داشته باشند.
وی افزود: ایکاردا می خواهد در صورتی که کشاورزان در مناطق مختلف با مشکل خاصی مانند وجود علف هرز روبرو شدند سموم و تکنولوژی مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.
وی اضافه کرد: سیاست ها اجازه نمی دهند که هرگونه سمی در اختیار کشاورزان یک منطقه قرار گیرد و به همین خاطر باید حداقل ۲ سال این سموم در پایگاه های نوآوری مورد آزمایش قرار گیرد.
نیان گفت: ایکاردا می تواند حلقه اتصال میان این گروه های مختلف را تشکیل دهد و کشاورز، تولید کنندگان بذر و ماشین الات را به هم پیوند دهد.
قائم مقام معاون وزیر و مدیر ملی پروژه ایکاردا در ایران نیز گفت: این پروژه می خواهد تحقیق برای توسعه و زندگی مردم باشد و بهره وری بیشتری از مزارع به دست آورد.
جواد وفابخش افزود: در این زنجیره دانش، بخش های مختلف با هم پیوند داده می شوند و از تولید بذر گرفته تا دامدار و تولید کننده ادوات نیز می توانند در این زنجیره نقش ایفا کنند.
بهره وری نظام های تولیدی غلات محور در اراضی دیم به منظور تامین امنیت غذایی از مهمترین اهداف طرح ایران – ایکاردا با افق پنج ساله بوده که اجرای آن در چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و لرستان آغاز شد و افزایش ۲۵ درصدی محصولات مختلف دیم از جمله گندم، جو و نخود در سال ۱۴۰۰ هدف گذاری شده است.
اکنون دومین سال اجرای طرح مشترک وزارت جهاد کشاورزی با مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (IKARDA) سپری می شود که سطح زیر کشت اراضی کردستان در این طرح از ۷۰۰ هکتار سال اول به ۱۷ هزار و ۷۵۰ هکتار در هفت شهرستان رسیده است.
۲ میلیون هکتار اراضی دیم در چهار استان مورد هدف طرح افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران با سازمان های بین المللی موسوم به ایران – ایکاردا وجود دارد.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است به طوری که سالانه حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تن انوع محصولات در آن تولید می شود.
مدیر هماهنگ کننده پروژه تامین امنیت غذایی ایران- ایکاردا به همراه جمعی از محققین این شرکت چند ملیتی برای بازدید از پلادفورم نوآوری اقلیم سرد کردستان در روستای جبرئیلان سنندج به استان کردستان سفر کرده بود.
در این بازدید جمعی از کشاورزان، تولید کنندگان ادوات کشاورزی و اعضای خانه کشاورز نیز حضور داشتند.
روستای جبرئیلان در بخش حسین آباد و در ۴۵ کیلومتری شمال سنندج واقع شده و در این پایگاه نوآوری انواع ارقام نخود، ماشک علوفه ای و دانه ای، انواع جو، ارقام مختلف گندم و نخودفرنگی دانه ای و علوفه ای کشت شده است.
۳۰۲۰ /۱۵۹۶

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر