گزارش شهر
کد خبر : 6037
دوشنبه - 28 خرداد 1397 - 13:02

کشت گلخانه ای لازمه توسعه کشاورزی در قم

[ad_1] تحریریه خبر شورا نیوز : ایرنا، قم به دلیل شرایط آب و هوایی خشک و محدودیت منابع آبی در زمینه کشاورزی با چالش های متعددی روبروست که برای مقابله با آن باید سیاست تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های جدید تولید محصول مورد توجه بهره برداران این بخش قرار گیرد. استفاده از […]

کشت گلخانه ای لازمه توسعه کشاورزی در قم

[ad_1]

تحریریه خبر شورا نیوز : ایرنا، قم به دلیل شرایط آب و هوایی خشک و محدودیت منابع آبی در زمینه کشاورزی با چالش های متعددی روبروست که برای مقابله با آن باید سیاست تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های جدید تولید محصول مورد توجه بهره برداران این بخش قرار گیرد.
استفاده از روش کشت گلخانه ای از جمله راهکارهایی است که در سال های اخیر مورد توجه مسئولان استان قرار گرفته و آنان اعتقاد دارند در صورت توسعه این روش می توان بسیاری از تنش های محیطی وارد شده به محصولات کشاورزی تولید شده درقم را کاهش داد.
قم درسال های گذشته علاوه بر چالش کمبود منابع آبی و خشکی هوا با مشکل دیگری به نام تغییرات شدید دمایی در فصل های مختلف سال نیز مواجه شده است که به نظر می رسد استفاده از کشت گلخانه در چنین شرایطی، می تواند به عنوان راهکاری موثر برای عبور از این تنش ها توسط کشاورزان مورد استفاده قرار گیرد.

** بازار فروش محصولات گلخانه ای فراهم شود
استاندارقم در این رابطه گفت: بازار فروش محصولات گلخانه ای از چالش های مهم پیش روی تولید این محصولات در استان است که باید با استفاده از روش های نوین امروزی، بازار فروش مناسب برای آن ایجاد کرد.
سید مهدی صادقی افزود: باید در زنجیره کار و ارزش افزوده ای که محصولات گلخانه ای می تواند ایجاد کند، دقت بیشتر و برنامه ریزی مناسب تری صورت گیرد.
وی اضافه کرد: یکی از راهکارهایی که می توان برای رونق و حفظ ارزش افزوده این نوع محصولات مورد توجه قرار داد، حمل و نقل آن با استفاده از ماشین آلات پیشرفته است.
وی در ادامه با اشاره به تاسیس سردخانه و ایجاد تعاونی برای توزیع میوه، گفت: ایجاد سردخانه در کنار گلخانه ها، هدررفت محصولات کشاورزی و باغی را کاهش می دهد.

**۴۰ هکتار از اراضی قم به کشت گلخانه ای اختصاص دارد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم در این راستا گفت: کشت گلخانه ای در چند سال گذشته آغاز شده و تاکنون حدود ۴۰ هکتار از اراضی استان به این نوع کشت اختصاص یافته است.
عباس خرمی با اشاره به لزوم استفاده از کشت گلخانه ای در قم، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی استان و لزوم صرفه جویی در منابع آبی، سعی شده است گیاهانی در منطقه ترویج یابد که مقاوم به شوری و کم آب بر باشند.
وی اضافه کرد: درهمین رابطه توسعه باغ های پسته، گیاهان دارویی، گل محمدی و کشت های گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان این که کشت گلخانه ای تا ۱۰ برابر نسبت به کشت در هوای باز باعث افزایش تولید می شود تصریح کرد: در این راستا سال گذشته مجوز بهره برداری کشت گلخانه ای برای پنج هکتار از اراضی استان با اشتغال ۱۰ تن و تمدید پروانه یک واحد در قم صادر شد.
خرمی خاطرنشان کرد: همچنین پروانه تاسیس کشت گلخانه ای برای ۳۰ واحد صادر شده است که امیدواریم در سال جاری به بهره برداری برسد که حداقل برای ۶۰ تن اشتغال زایی به همراه خواهد داشت.

**کشت گلخانه ای، راهکاری برای تقویت کشاورزی قم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در این مورد به ایرنا، گفت: استفاده از کشت گلخانه ای در چارچوب سیاست تغییر الگوی کشت، مهمترین راهکاری است که با استفاده از آن می توان بر چالش محدود بودن منابع آبی در قم مقابله و کشاورزی استان را تقویت کرد.
محمد رضا طلایی افزود: حیات کشاورزی به وجود آب گره خورده ؛ در چنین شرایطی استفاده از روش های نوین کشت، همچون کشت گلخانه ای یک ضرورت غیر قابل انکار است.
وی بیان کرد: در طول سال های اخیر سازمان جهاد کشاورزی به دنبال توسعه کمی مزارع کشاورزی درقم نبوده است، اما در عین حال با تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های گلخانه ای در مناطق مختلف استان، توانسته است کیفیت محصولات تولیدی را ارتقاء و میزان درآمد روستاییان را افزایش دهد.
وی ادامه داد: همچنین برای بهره مندی بیشتر روستاییان از ارزش افزوده اقتصادی فعالیت های کشاورزی، سیاست ایجاد واحدهای تبدیل محصولات خام کشاورزی به محصول نهایی در سطح روستاها و همچنین بالا بردن سطح زیر کشت گیاهان گلخانه ای که نسبت به تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند در اولویت برنامه های جهاد کشاورزی استان قم قرار دارد.
طلایی گفت: با برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای بهره برداران فعالیت های کشاورزی در روستاها، بسیاری ازجوانان کشاورز روستایی بااستفاده از تسهیلات بانکی درمناطق زندگی خود، کسب و کارهای مناسب به راه انداختند و با استفاده از کشت های گلخانه ای که صرفه اقتصادی دارد، چرخه حیات روستا را حفظ می کنند.
وی افزود: برای اجرایی شدن طرح های بخش کشاورزی از جمله توسعه کشتهای گلخانه ای در استان و ایجاد فرصت های شغلی پایدار در این بخش، از ظرفیت های صندوق توسعه ملی، اعتبارات درنظر گرفته شده برای اشتغال فراگیر روستاییان، اعتبارات ملی و استانی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

** کاهش مصرف آب با کشت گلخانه ای میسر می شود
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی قم در این رابطه به ایرنا گفت: الگوی کشت کنونی باید با توجه به محدودیت های آبی موجود تغییر کند و کشاورزان استان به سمت کشت گلخانه ای و تولید محصولات کم آب بر تشویق شوند.
عباس پورمیدانی افزود: اجرای سیاست های حمایتی دولت از کشاورزان و خرید تضمینی محصولات تولیدی آنان، گام موثری در تحقق هدف تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی قم است.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری برای ترویج کشتهای نوین و آموزش کشاورزان در این زمینه، منجر به کارایی بیشتر زمین های کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی می شود.
وی ادامه داد: افزایش جمعیت در سالهای اخیر نیاز به استفاده از منابع آبی دربخش کشاورزی را برای تولید محصول بیشتر، افزایش داده ، درچنین وضعیتی، مدیریت سطح زیر کشت و استفاده از روش کشت گلخانه ای برای پایداری بخش کشاورزی در استان کم آبی همچون قم، ضروری است.
پورمیدانی گفت: تدوین بسته های حمایتی و پرداخت یارانه به کشاورزان از جمله اقدام های مهمی است که در سال های اخیر برای توسعه کشت گلخانه ای و مکانیزاسیون زمین های کشاورزی در قم دنبال می شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل ۱۷ هزار و ۵۳۱ هکتار کشت جو، پنج هزار و ۶۷۵ هکتار کشت گندم آبی، ۲ هزار و ۳۴۶ هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۵ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستائیان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، استان دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار بوده است؛ همچنین جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن برآورد شده است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می کنند.
۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر