استان ها
کد خبر : 6008
جمعه - 25 خرداد 1397 - 11:23

نمایش شکوه بندگی روزه داران در آستان قدس رضوی

[ad_1] تحریریه خبر شورا نیوز : شورا نیوز به نقل ازایرنا، بر اساس مدارک موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی پیشینه نوشتاری برگزاری آیین عید فطر در حرم مطهر رضوی به ۴۱۵ سال پیش باز می گردد.به گفته سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، قدیمی ترین […]

نمایش شکوه بندگی روزه داران در آستان قدس رضوی

[ad_1]

تحریریه خبر شورا نیوز : شورا نیوز به نقل ازایرنا، بر اساس مدارک موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی پیشینه نوشتاری برگزاری آیین عید فطر در حرم مطهر رضوی به ۴۱۵ سال پیش باز می گردد.
به گفته سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، قدیمی ترین سند درباره برپایی آیین عید فطر در حرم امام رضا (ع) مربوط به سال ۱۰۲۱ هجری قمری در دوره صفوی است که در این مرکز نگهداری می شود.
سالم حسین زاده به خبرنگار ایرنا گفت: اسناد مکتوب مربوط به عید فطر به چگونگی برگزاری این آیین در حرم مطهر رضوی می پردازد و در قدیمی ترین سند مربوط به عید فطر به اعطای خلعت به خطیب آستان قدس اشاره شده است.
وی ادامه داد: آنچه از این اسناد برمی آید به نظر می رسد جشن های عید فطر در دوره های مختلف به نحو یکسانی برگزار نمی شده و هر کدام به رسم و رسوم خاصی بوده اما در اغلب این اسناد هزینه های مربوط به برگزاری جشن و تعطیلی برخی مستغلات ذکر شده است.
او باشکوه ترین جشن های عید فطر در حرم مطهر رضوی را مربوط به دوره قاجار ذکر و بیان کرد: در اسناد مربوط به قاجار اشاره ای به برپایی نماز فطر در حرم مطهر نشده که علت آن می تواند برپایی نماز در مصلی مشهد باشد.
جشن عید فطر امسال نیز ابتدا با برگزاری آیین وداع با رمضان در آخرین شب از این ماه در حرم مطهر رضوی آغاز شد، پس از گذشت آخرین روز از ماه رمضان و حلول ماه شوال نماز باشکوه عید فطر در صبح نخستین روز ماه نو با حضور پرشور زائران و مجاوران در بارگاه منور رضوی برگزار می شود.
این نماز، به حق نمایش بزرگی از عبودیت، خلوص و معنویت مردم این شهر و دیار است که در صفوف به هم پیوسته وحدت خویش را به نمایش می گذارند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: نماز عید فطر در بارگاه منور رضوی از ساعت ۶:۱۵ به امامت نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اقامه می شود، همچنین طبق برنامه در روز عید فطر نماز جمعه برگزار نخواهد شد.
حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: پس از نماز عید فطر دعای ندبه روز جمعه نیز توسط حجت الاسلام حمیدی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی خوانده می شود.
وی ادامه داد: در ادامه آیین ویژه جشن عید سعید فطر در روز‌های ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه با سخنرانی حجت الاسلام حیدری کاشانی و مدیحه‌ سرایی مداحان اهل بیت(ع) در رواق امام خمینی(ره) قبل از نماز ظهر برگزار می‏‌ شود.
به جز بارگاه منور رضوی، بقاع متبرکه و مساجد خراسان رضوی نیز میزبان مومنان برای اقامه نماز عید فطر و برگزاری جشن و سرور است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۴۴ بقعه متبرکه در چندین شهرستان از جمله مشهد، کاشمر، قوچان، نیشابور، بردسکن، سبزوار، گناباد، خواف در استان میزبان نمازگزاران برای اقامه نماز عید فطر است.
حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: برگزاری نماز عید فطر در قالب طرح ضیافت الهی در بقاع متبرکه امامزادگان خراسان رضوی برنامه ریزی شده است و پس از آن برنامه های فرهنگی با محوریت روحانیان و مبلغان مذهبی در قالب جشن عید برگزار می شود.
مسئول امور مبلغان و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: نماز عید سعید فطر در ۲ هزار و ۶۰۰ پایگاه معنوی استان برگزار می شود.
حجت الاسلام حسینعلی رحمتی افزود: این پایگاه ها در قالب مساجد، حسینیه ‌ها، مدارس و فضاهای باز مانند مصلی ‌در هر شهرستان تعریف شده است.
وی بیان کرد: نماز عید فطر به صورت محوری در مراکز شهری ۲۸ شهرستان و توسط امامامان جمعه آن ها اقامه می شود، این نماز در روستاها توسط ۹۰۰ روحانی مستقر و هجرت و همچنین یک هزار و ۶۰۰ روحانی که در ماه مبارک رمضان به روستاهای استان اعزام شدند، اقامه می شود.
۷۴۸۹/۱۸۵۸

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع

این خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و مسئولیت آن به عهده منبع می باشد