گزارش شهر
کد خبر : 5886
جمعه - 18 خرداد 1397 - 01:17

سحر بیست و سوم، رستگاری به قدر همه زندگی

[ad_1] پنهان بودن شب قدر این فرصت را ایجاد کرده تا انسان ها به دور از زندگی دنیایی، شب هایی را با پروردگار خود بنشینند و مروری بر اعمال یکساله خود داشته باشند و بر اساس برخی روایات مقدراتی که سرشته شده و امکان تغییر آن نیز وجود داشته است، در شب بیست و سوم […]

سحر بیست و سوم، رستگاری به قدر همه زندگی

[ad_1]

پنهان بودن شب قدر این فرصت را ایجاد کرده تا انسان ها به دور از زندگی دنیایی، شب هایی را با پروردگار خود بنشینند و مروری بر اعمال یکساله خود داشته باشند و بر اساس برخی روایات مقدراتی که سرشته شده و امکان تغییر آن نیز وجود داشته است، در شب بیست و سوم قطعی، نهایی و امضا می‏‌شود.
از امام صادق (ع) نقل است که در بستر بیماری بودند اما در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان فرمودند که بسترشان به مسجد منتقل شود تا این شب عزیز را در فضای مسجد سحر کنند، پس آن حضرت تا سحر شب بیست و سوم ماه رمضان در آنجا باقی ماندند. امام علی علیه السلام نیز در این زمینه می فرمایند، پیامبر اکرم (ص) همیشه در دهه آخر ماه رمضان در حال اعتکاف بودند.
حضور در مسجد و اعتکاف در شب های قدر افضل بر دیگر مکان ها است و بهتر این است که بندگان خالص خدا سفره نیاز خود را در مسجد بگسترانند تا از خوراک عفو و بخشش خداوندی بیشتر بهره مند شوند.
شب قدر شب تفکر، مرور زندگی و عملکرد انسان در طول سال و علاوه بر آن شب خوبی ها، نیکی ها، زیبایی ها، شب زنده داری و راز و نیاز برای قرار گرفتن در آغوش رحمت الهی است. شبی است که فرشته های خداوند دسته دسته به زمین فرود می آیند و بشارت جوشش رحمت و غفران الهی را به شب زنده داران می دهند.
بیدار بودن و شب زنده داری‌ در شب بیست و سوم ماه رمضان که احتمال شب قدر بودن آن بیشتر است، باید با تفکر عمیق و دقیق همراه باشد تا بستر بهره مندی حداکثری از این فیض الهی فراهم شود.
شب قدر شب نگاشته شدن مقدرات انسان ها است که آن هم بنا بر آمادگی ها و شایستگی هایی است که انسان ها در خود ایجاد می کنند. ما انسان ها می توانیم زمینه های مناسبی برای تقدیر نیک خود فراهم کنیم تا پس از رمضان نیز در حال و هوای ماه خدا باقی مانده و تقوای الهی داشته باشیم.
شب بیست و سوم ماه رمضان به واسطه اینکه احتمال قدر بودنش قوی تر است، فرصت ناب برای قرار گرفتن زیر چتر غفران خداوندی است و خوشه چینی به قدر همه عمر نتیجه این بندگی خواهد بود و غفلت از آن هم بسیار زیانبار است. شب بیست و سوم فرصت مناسبی برای استغفار خواستن است و بهترین شب در زندگی بشر است که خداوند آن را برتر از هزار ماه دانسته اند.
امام باقر (ع) درباره این شب فرموده اند: هر کس شب بیست و سوم ماه رمضان را زنده بدارد و در آن صد رکعت نماز بخواند، خداوند در زندگی او گشایش ایجاد می کند.
علاوه بر راز و دنیا و نیایش با خدا، دعا در حق یکدیگر در شب قدر بیش از هر چیز دیگری زمینه رحمت الهی را ایجاد می کند، اینکه بندگان دلسوز یکدیگر باشند و دیگران را فراموش نکنند باعث می شود که رحمت خداوند شامل عموم مردم شود. در این شب در حق هم کسانی که زنده اند و هم کسانی که روحشان به سمت حق تعالی پرکشیده دعا کرده و برای همه طلب آمرزش کنیم.
۱۵۳۵

انتهای پیام /*

[ad_2]

منبع خبر