استان ها
کد خبر : 5655
پنجشنبه - 17 خرداد 1397 - 01:30

علما نباید در برابر ظلم و ستم سکوت کنند/تأکید بر عظمت نهج‌البلاغه

[ad_1] به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی شامگاه چهارشنبه در مراسم افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی اظهار داشت: بنده به مدت ۵ سال در درس تفسیر علامه طباطبایی شرکت و افتخار استفاده از تدریس ایشان را داشتم. وی گفت: قرآن در وجود علامه طباطبایی تجسم یافته بود و وقتی به تفسیر برخی […]

علما نباید در برابر ظلم و ستم سکوت کنند/تأکید بر عظمت نهج‌البلاغه

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی شامگاه چهارشنبه در مراسم افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی اظهار داشت: بنده به مدت ۵ سال در درس تفسیر علامه طباطبایی شرکت و افتخار استفاده از تدریس ایشان را داشتم.

وی گفت: قرآن در وجود علامه طباطبایی تجسم یافته بود و وقتی به تفسیر برخی آیات می‌رسید به پهنای صورت اشک می‌ریخت.

این استاد سطوح عالی حوزه گفت: کتاب نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) بسیار با عظمت و دارای جامعیت است و امام راحل نیز در ابتدای وصیتنامه خود آوردند که افتخار می‌کنیم که نهج‌البلاغه کتاب ما است.

وی ابراز داشت: امام علی(ع) با فصاحت و بلاغت خود سخن را به گونه‌ای بیان می‌کنند که برای همه قابل فهم و تجسم است.

آیت الله نوری همدانی بیان داشت: در خطبه ۲۲۸ نهج‌البلاغه امام علی علیه السلام مطالبی در خصوص توحید بیان داشتند که بسیار جالب و قابل تأمل است که برخی از آن در میدان جنگ و برخی در مساجد بیان شده است.

وی ادامه داد: در دوره جاهلیت فرهنگ مردم بسیار پایین بود و روزی به درجه‌ای رسیدند که در میدان جنگ کلام امام علی علیه السلام را می‌فهمیدند.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: در خطبه ۱۰۸ نهج‌البلاغه امام علی(ع) احوال افرادی که دنیاگرا هستند را به گونه‌ای توصیف کرده است که بسیار گیرا و مؤثر بوده که اگر بر هر ملحدی خوانده شود لرزه بر اندام آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: در خطبه ۲۱۲ نهج‌البلاغه امام علی(ع) حالات افرادی که از دنیا رفته‌اند را توضیح می‌دهند که بسیار درس آموز و اثر بخش است که اگر انسان یک بار آن را بخواند اثرگذاری خوبی برایش خواهد داشت.

آیت الله نوری همدانی ابراز داشت: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه خطبه‌هایی چند صفحه‌ای بدون نقطه و بدون کلمه الف دارند که اعجاب برانگیز است.

وی افزود: در ۵ جا از نهج‌البلاغه به علما اشاره شده است که خطبه شقشقبه یکی از آنها است که علما نباید در برابر ظلم و ستم سکوت کنند و بی‌تفاوت باشند.

علما نسبت به مردم توجه ویژه‌ای داشتند

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: علما نسبت به مردم توجه ویژه‌ای داشتند و مردم معارف الهی و اسلامی خود را از عالمان دین دریافت می‌کردند و نمونه‌های بارز فراوانی از عالمانی که محور برای مردم بودند وجود دارد.

وی گفت: امام علی(ع) در خطبه ۱۸۴ در خصوص عبادات علما مطالبی آوردند و فرمودند خداوند قرآن را وسیله سیرابی عطش علما قرار داده است و در حقیقت بهاری است که در دل علما شکوفایی ایجاد می‌کند.

آیت الله نوری همدانی افزود: امام علی(ع) در سفارش به مالک اشتر فرمودند هر کسی که می‌خواهد مملکت اسلامی را اداره کند باید با علما ارتباط داشته باشد که در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه آمده است.

وی بیان داشت: ایام سالروز شهادت امام علی(ع) است که در این ایام باید بیشتر به مطالعه نهج‌البلاغه و سیره و مشی آن حضرت بپردازیم.

این مرجع تقلید گفت: ابن ملجم مرادی با شمشیر زهرآلود امام را به شهادت رساند و شهادت آرزوی امیرالمؤمنین(ع) بود.

[ad_2]

لینک منیع :

به اطلاع میرساند تین خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و این رسانه در خصوص محتوای آن هیچ مسولیتی ندارد