استان ها
کد خبر : 5745
پنجشنبه - 17 خرداد 1397 - 10:24

تحولات عالم هستی بیانگر توحید است/ نشانه‌هایی برای صاحبان خرد

[ad_1] به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیه ۲۱ سوره «زمر» با عنوان «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِی الْأَرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطَامًا ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَذِکْرَیٰ لِأُولِی الْأَلْبَابِ» اظهار داشت: موضوع این آیه نشانه‌های […]

تحولات عالم هستی بیانگر توحید است/ نشانه‌هایی برای صاحبان خرد

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیه ۲۱ سوره «زمر» با عنوان «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِی الْأَرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطَامًا ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَذِکْرَیٰ لِأُولِی الْأَلْبَابِ» اظهار داشت: موضوع این آیه نشانه‌های توحید است.

تدبیر و مدیریت عالم هستی با خداوند است

وی بابیان اینکه سوره «زمر» سوره توحید است و ابعاد گوناگون توحید در این سوره مطرح‌شده است، عنوان کرد: توحید در خالقیت، توحید در عبادت، توحید در ربوبیت و تدبیر عالم هستی، توحید در رازقیت در این سوره مطرح‌شده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه یکی از ابعاد توحید، توحید در ربوبیت است، تصریح کرد: این توحید اهمیت دارد چراکه مشرکان خالق بودن خدا را قبول داشتند، اما آن‌ها توحید در ربوبیت و عبادت را قبول نداشتند و می‌گفتند که خدا آسمان‌ها و زمین را آفرید اما تدبیر آن را به حال خود واگذار کرده و عالم هستی به‌طور تصادف و اتفاق می‌چرخد.

آفرینش روز و شب، پیدایش فصول، تغییر و تحولاتی که در عالم هستی اتفاق می‌ افتد نشانه توحید در ربوبیت است

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه درآیات متعدد قرآن به توحید در ربوبیت پرداخته‌شده و تدبیر و مدیریت عالم هستی با خداوند است، گفت: آفرینش روز و شب، پیدایش فصول، تغییر و تحولاتی که در عالم هستی اتفاق می‌ افتد نشانه توحید در ربوبیت است.

وی با تأکید بر اینکه در آیه ۲۱ سوره «زمر» برای توحید در ربوبیت استدلال می‌آورد و به مسئله نزول باران اشاره می‌کند، ادامه داد: خدا باران را نازل می‌کند، چشمه‌ها به وجود می‌آید، گیاهان و درختان رشد پیدا می‌کنند، تغییر و تحول ایجاد می‌شود و حیات پیدا می‌شود، این‌ها به‌عنوان نشانه‌های توحید در ربوبیت مطرح می‌شوند.

همه امور دنیا دارای نظم و حساب است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه پیام این آیه استدلال بر توحید در ربوبیت است و در این رابطه چند دلیل ذکر می‌شود، گفت: دلیل اول این بوده که نزول آب از آسمان کار خدا است، به‌طورقطع این امر بر اساس نظم و حساب بوده و اگر به این باران و آب که از آسمان نازل می‌شود نگاه کنیم به خدا پی می‌بریم.

آیت‌الله میرعمادی نشانه دوم توحید در ربوبیت را نفوذ آب در دل زمین و ایجاد چشمه عنوان کرد و گفت: مهندسی ذخیره‌سازی آب و بیرون آمدن آن از دل زمین و پیدا شدن چشمه، قنات و چاه یکی از نشانه‌های توحید در ربوبیت است و این امر نیز به دست خدا است.

وی تأکید کرد: این امور نیز حساب‌شده بوده و نظم و حساب‌وکتاب دارد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه دلیل سوم در خداشناسی روئیدن گیاهان، نباتات، میوه‌جات و … است، افزود: خداوند زارع است، روئیدن گیاهان و میوه‌ها در قالب شکل‌ها، رنگ‌ها، طعم‌ها و خاصیت‌های مختلف کار خدا است.

نشانه‌هایی برای بیدارباش صاحبان عقل و خرد ناب

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه دلیل چهارم برای توحید در ربوبیت پایان عمر گیاهان است که به دست خداوند است، گفت: خداوند به عمر گیاه پایان می‌دهد.

وی تأکید کرد: این کارها در نظام هستی با این عظمت به دست خدا صورت می‌گیرد و دلیل بر ربوبیت خداوند است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد گفت: قرآن می‌فرماید همه این موارد برای بیدارباش صاحبان عقل و خرد ناب است، چراکه محققین، دانشمندان و … این آیه را درک می‌کنند.

آیت‌الله میرعمادی تصریح کرد: همه این نشانه‌ها و موارد نشانه مبدأ و معاد است، نشانه توحید و قیامت است.

[ad_2]

لینک منیع :

به اطلاع میرساند تین خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و این رسانه در خصوص محتوای آن هیچ مسولیتی ندارد