استان ها
کد خبر : 5737
پنجشنبه - 17 خرداد 1397 - 14:47

استعدادیابی اولویت هیات کاراته آذربایجان شرقی است

[ad_1] به گزارش ایرنا، اسماعیل معصومی روز پنجشنبه با حضور در ایرنا مرکز تبریز به تشریح وضعیت هیات کاراته آذربایجان شرقی از گذشته تا حال پرداخت و از تلاش های مجموعه ای از کارشناسان، مربیان و ورزشکاران برای ارتقای این رشته ورزشی مفرح سخن گفت. مشروح گفت و گوی ایرنا با رییس هیات کاراته استان […]

استعدادیابی اولویت هیات کاراته آذربایجان شرقی است

[ad_1]

به گزارش ایرنا، اسماعیل معصومی روز پنجشنبه با حضور در ایرنا مرکز تبریز به تشریح وضعیت هیات کاراته آذربایجان شرقی از گذشته تا حال پرداخت و از تلاش های مجموعه ای از کارشناسان، مربیان و ورزشکاران برای ارتقای این رشته ورزشی مفرح سخن گفت.
مشروح گفت و گوی ایرنا با رییس هیات کاراته استان در زیر ارایه می شود:

س – درباره تاریخ پیدایش کاراته در آذربایجان شرقی توضیح دهید:
ج – رشته کاراته از سال ۱۳۴۷ توسط اساتید مختلف به صورت تدریجی شروع شد؛ بنیانگذار اصلی این رشته در استان استاد خسرو دانش بود که خوشبختانه پس از حدود نیم قرن تلاش برای توسعه کاراته در سال ۱۳۹۶ تجلیل شد.
کاراته در آذربایجان شرقی در سال های نخست آن پیشرفت خوبی داشت و قهرمانان ملی پرشماری از این استان معرفی شد، ولی بعد از آن به دلیل تغییرات مدیریتی، تیم ها و نفرات برجسته ای که در استان وجود داشتند موقعیت خود را از دست دادند و سطح کاراته آذربایجان شرقی به سطح تک ستاره ها افول کرد. البته سیر صعودی کاراته استان در سال های اخیر بار دیگر آغاز شده است و قهرمانان خوبی از آذربایجان شرقی در سطوح استانی، ملی و بین المللی رشد کرده اند.

س – برای بهبود وضعیت کاراته استان چه اقداماتی انجام گرفته است؟
ج – سال گذشته هیات کاراته آذربایجان شرقی با برنامه های مدون و مشخص با کمیته های معلوم و نفرات فعال مدیریت و فعالیت کمیته های آموزش، مربیان، داوران، همگانی، مطالعات و استعداد یابی آغاز شد.
همچنین کمیته های نظارت و آزمون و شهرستان ها در حال تقویت هستند و در برنامه هایی که توسط این کمیته ها تدوین شده، پیشرفت های خوبی داشته ایم و و نتایج قابل قبولی به دست آورده ایم.
با توجه به جایگاه ویژه ای که کاراته کشورمان در سطح آسیا و جهان دارد، اگر بخواهیم کاراته استان را به پای کاراته کشور برسانیم، باید به سختی تلاش کنیم.
امروز کاراته ملی چنان جایگاهی را کسب کرده است که ۲ درصد بودجه فدراسیون ها را به خود اختصاص داده است و به تبع آن در استان ها نیز چنین وضعیتی حاکم است؛ البته کمیته ملی المپیک و وزرات ورزش اعتبار بیش از شش درصدی بودجه در اختیار را به ورزش کاراته اختصاص می دهند.

س – آیا کاراته آذربایجان شرقی در سال های اخیر قهرمانانی در سطح ملی معرفی کرده است؟
ج – پارسال حدود ۲۰ کاراته کار از استان آذربایجان شرقی به اردوی تیم ملی دعوت شدند و خانم ادیبه گچ پز از جمله آنان بود. تیم کاتای استان نیز در مسابقات کشوری خرداد ماه جاری موفق به کسب مقام سومی شد. مسابقات جام رمضان در رده سنی زیر ۱۲ سال دختران جمعه گذشته در تبریز با حضور ۱۳۳شرکت کننده برگزار شد که گام مهمی در کشف استعدادهای برتر رشته کاراته محسوب می شود.

س – درباره مسابقات پیش روی کاراته آذربایجان شرقی بگویید.
ج – با توجه به جذابیت های کاراته برای جوانان، از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی برای حمایت از این ورزش مفرح و کمک به شکوفایی استعدادهای قشر جوان دعوت می کنم و انتظار مساعدت داریم تا بتوانیم پرچم سه رنگ کشورمان را در میادین بین المللی به اهتزار دربیاوریم.

س – وضعیت هیات های کاراته شهرستان های آذربایجان شرقی چگونه است؟
ج – روسای هیات های کاراته آذرشهر، مرند، بستان آباد، مراغه، ملکان، تبریز، هریس و شبستر ابقاء شده اند، طبق برنامه ریزی های قبلی فعالیت می کنند و به استعداد یابی و پرورش ورزشکاران مستعد مشغول هستند.
در دیگر شهرستان ها نیز منتظر اعلام برنامه هستیم و چنانچه هیات های کاراته این شهرستان ها با اداره ورزش و جوانان شهرستان خود تعامل و همکاری لازم را نداشته باشند، به طور قطع اقدام لازم برای تغییر روسای هیات های انجام می شود.

س – وضعیت داوری در کاراته آذربایجان شرقی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ج – دوره بازآموزی داوری ۲ بار در سال در استان برگزار می شود. در کلاس کلینیک داوری ملی و ممتاز نیز سال گذشته از آذربایجان شرقی ۲ نفر معرفی شدند؛ در بخش اعزام به خارج در سال ۹۶ شهرام گلناری را به کلینیک داوری آسیا معرفی کردیم که با بالاترین درجه موفق به کسب نمره قبولی شد و وی به عنوان یکی از داوران برتر و اصلی مسابقات آسیایی ازبکستان حضور داشت.
در رده ‘جاج’ و ‘رفری’ بیش از ۱۲۰ نفر داور در سطح استان فعال هستند و تعداد داوران آسیایی و بین المللی نیز پنج نفر می باشند، ضمن اینکه در بخش بانوان ۷۰ داور در آذربایجان شرقی فعالیت دارند.

س – چه تعداد کاراته کار در آذربایجان شرقی فعالیت دارند؟
ج – روی هم رفته هم در کاراته کنترلی و غیرکنترلی نزدیک به پنج هزار کاراته کار سازمان یافته در استان فعالیت می کنند که ۳۰ درصد از آنان را بانوان و ۷۰ درصد را آقایان تشکیل می دهند.

س – چند سبک در رشته ورزشی کاراته وجود دارد؟
ج – قبل از ورود بنده به هیات کاراته استان ۳۶ سبک فعالیت داشت، ولی اکنون این تعداد به ۴۱ سبک ارتقاء یافته و هنوز هم در حال رشد و توسعه می باشد؛ با پیشنهاد هیات های کاراته استان ها به فدراسیون کاراته تصمیم بر این است که این سبک ها در چارچوب نظام مند و هماهنگ با برنامه های فدراسیون فعالیت کنند.
بر این اساس، سبک هایی که فعال تر هستند در یک گروه و سبک هایی که متوسط هستند یا فعالیت کمتری دارند، در گروه دیگر و سبک های ضعف هم در گروه سوم با نام ‘گروه کاری’ تقسیم بندی شده اند.

س – در مورد برنامه های هیات کاراته آذربایجان شرقی در سال جاری بگویید.
ج – هیات کاراته استان آذربایجان شرقی محوریت برنامه های خود را بر آموزش و استعدادیابی از رده های پایه قرار داده است و با برپایی اردوهای ورزشی و برگزاری مسابقات مختلف در تبریز و دیگر شهرستان ها به دنبال فراهم کردن زمینه های رشد کاراته کاران جوان در سطح استان هستیم.
در همین راستا هیات کاراته آذربایجان شرقی در سال جاری ۱۲ برنامه در تقویم کاری خود تعریف کرده است. از دیگر برنامه های هیات کاراته استان می توان به طرح آموزش ۲۰۱۸ هزار دانش آموز بی بضاعت در راستای تبریز ۲۰۱۸ اشاره کرد که با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و شورای اسلامی شهر تبریز با هدف استعداد یابی دانش آموزان مستعد انجام می گیرد.
سه تیم از استان آذربایجان شرقی نیز برای شرکت در مسابقات لیگ کشوری در رده های سنی نونهالان، نوجوانان و آینده سازان اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم با تلاش و فعالیت مربیان این تیم ها بتوانیم مقام هایی را برای استان کسب کنیم.
یکی دیگر از اقدامات هیات کاراته استان این است که در کنار تجلیل از مقام آوران کاراته، از مربیان زحمت کش این رشته نیز تجلیل و تقدیر می شود تا شعار ‘هر مربی یک قهرمان معرفی کند’ تحقق یابد.

س – هیات کاراته استان آذربایجان شرقی در سطح کشور چه جایگاهی دارد؟
ج – قبل از سال ۱۳۹۵ هیات کاراته استان در میان دیگر هیات های ورزشی جایگاه هجدهمی را در اختیار داشت که به رده چهارمی ارتقاء یافت، ولی در سطح کشوری به دلیل به حد نصاب نرسیدن در گروه رده بندی و ارزیابی قرار نگرفتیم و امیدواریم در ارزیابی سال ۱۳۹۶ جایگاه قابل قبولی را در سطح استانی و ملی کسب کنیم.

س – تعدادی از اساتید تاثیرگذار در پیشرفت ورزش کاراته آذربایجان شرقی را نام ببرید.
ج – استاد خسرو دانش، حسن جواندیده، علی اسدی، رسول رسولی، حسین نقدی، اسماعیل معصومی، سعید نیکو خصلت، رضا پاشایی و علی شکارلو برخی از مربیان تلاشگری هستند که در نیم قرن اخیر دشواری پیشبرد کاراته استان را به دوش کشیدند.
همه ورزشکاران، مربیان و پیشکسوتان کاراته استان افرادی سالم، برون گرا و بدون دغدغه هستند که با عشق به کاراته با هدف اعتلای این رشته ورزشی فعالیت می کنند.

س – در کاراته استان کدام سبک های ابداعی فعالند؟
ج – سه سبک ابداعی کاراته از آذربایجان شرقی، کشور را تغذیه می کنند و عبارتند از شتوکان ادونس با مسئولیت جمال الدین نیکوفر، اشین ریو اکیناوایی با مسئولیت علیرضا پورنجمی و شتوکان آسای ریو با مسئولیت علی باهری.
۹۸۵۳/۵۱۸

انتهای پیام /*

[ad_2]

لینک منیع :

به اطلاع میرساند تین خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و این رسانه در خصوص محتوای آن هیچ مسولیتی ندارد