استان ها
کد خبر : 5761
پنجشنبه - 17 خرداد 1397 - 15:22

آبیاری کم فشار در ۴۰۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی اجرا شد

[ad_1] فرهاد سرخوش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه به ازای هر هکتار از طرح آبیاری کم فشار سالانه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی می شود، افزود: با تحت پوشش قرار گرفتن ۴۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی در طرح آبیاری کم فشار، سالانه […]

آبیاری کم فشار در ۴۰۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی اجرا شد

[ad_1]

فرهاد سرخوش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه به ازای هر هکتار از طرح آبیاری کم فشار سالانه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی می شود، افزود: با تحت پوشش قرار گرفتن ۴۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی در طرح آبیاری کم فشار، سالانه شاهد صرفه جویی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعبی آب از منابع زیر زمینی خواهیم بود.
وی از اختصاص ۳۲ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی برای اجرای آبیاری کم فشار در هر هکتار، اضافه کرد: تاکنون برای اجرای کل این طرح، ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی بیان کرد: بیش از ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه به اداره کل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برای اجرای طرح های تحت پوشش این ستاد پرداخت شده است.
به گزارش ایرنا، آبیاری کم فشار روش جدیدی است که در آن با استفاده از فشار آب موجود در لوله های آبرسانی مزرعه بدون نیاز به استخر، آب به زمین های کشاورزی منتقل می شود.
در این روش هیچ نیازی به پمپاژ، استخر و قطره چکان نبوده و انرژی اولیه با توجه به اختلاف ارتفاع سطح آب از مبدا تا مزرعه قابل تامین است؛ این روش با توجه به طرح هدفمندی یارانه ها و اصلاح الگوی مصرف بهترین روش برای کاهش هزینه ها و بهره وری کافی و بهینه از ذخایر آبی موجود به شمار می رود.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
۳۲۱۴/۳۰۷۲

انتهای پیام /*

[ad_2]

لینک منیع :

به اطلاع میرساند تین خبر توسط موتور جستجوی شورا نیوز دریافت شده و این رسانه در خصوص محتوای آن هیچ مسولیتی ندارد