دسته‌بندی نشده
کد خبر : 5422
شنبه - 13 خرداد 1396 - 15:09

آمریکا از معاهده پاریس کنار کشید/ ترامپ: هیچ چیز بر منافع ما مقدم نیست، هر چه که ما را تحقیر کند، من انجام نمی دهم

به گزارش “شورا نیوز” به نقل از الف؛ «دونالد ترامپ» روز پنج شنبه اعلام کرد که آمریکا از توافقنامه مهم و جهانی پاریس که در سال ۲۰۱۵ با هدف مقابله با تغییرات اقلیمی میان کشورهای جهان به امضاء رسیده است، خارج خواهد شد. ترامپ در پیامی از  کاخ سفید اعلام کرد: برای اجرای وظیفه‌اش در محافظت از […]

آمریکا از معاهده پاریس کنار کشید/ ترامپ: هیچ چیز بر منافع ما مقدم نیست، هر چه که ما را تحقیر کند، من انجام نمی دهم

به گزارش “شورا نیوز” به نقل از الف؛ «دونالد ترامپ» روز پنج شنبه اعلام کرد که آمریکا از توافقنامه مهم و جهانی پاریس که در سال ۲۰۱۵ با هدف مقابله با تغییرات اقلیمی میان کشورهای جهان به امضاء رسیده است، خارج خواهد شد.

ترامپ در پیامی از  کاخ سفید اعلام کرد: برای اجرای وظیفه‌اش در محافظت از آمریکا و مردم کشورش، خروج از معاهده پاریس را اعلام می‌کند.

وی با این حال خاطرنشان کرد که آمریکا مذاکرات برای ورود مجدد به توافقنامه پاریس یا «معامله ای جدید بر سر شرایطی که برای آمریکا، کسب و کارهای آن، کارگران و مردمان آن، و مالیات دهندگانش منصفانه باشد» آغاز خواهد کرد.

ترامپ در محوطه کاخ سفید اعلام کرد که معاهده مذکور محدودیت‌های اقتصادی شدیدی برای شهروندان آمریکا ایجاد می‌کند و به بهبود وضع محیط زیست منجر نمی‌شود.

دونالد ترامپ گفت: “این معاهده توزیع عظیم ثروت آمریکا به کشورهای دیگر است.”

وی افزود توافق پاریس به سطح زندگی و کسب کار مردم آمریکا ضربه سنگینی وارد می‌کند زیرا چین و هند همچنان می‌توانند تا چند سال آینده صنایع زغال سنگ خود را توسعه بدهند اما آمریکا چنین اجازه‌ای ندارد.

ترامپ در مراسمی که در «باغ گُل رز» کاخ سفید برگزار شد، با انتقاد از قوانین سختگیرانه توافقنامه پاریس در حوزه مالی و اقتصادی این خبر را اعلام کرد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «به منظور اجرای وظیفه رسمی ام در حوزه حراست از آمریکا و شهروندان آن، این کشور را از توافقنامه اقلیمی پاریس خارج خواهم کرد».

ترامپ با لیست کردن مشاغل اتومبیل سازی، معدن و کشاورزی، استدلال کرد که توافق اقلیمی موجب از دست رفتن صدها هزار شغل می شد.

ترامپ گفت: طرفدار محیط زیست هستم، اما هر چه که ما را تحقیر کند، من انجام نمی دهم

وی افزود: چین و هند آلاینده ترین هستن و ۱۳ سال وقت دارند، وقتی #توافق_اقلیمی شد، دیگران دست زندند. چرا؟ چون ما را در یک موقعیت دشوار گذاشتند و همه رقبای ما خوشحال شدند.

ترامپ در جریان نشست سران گروه هفت کشور صنعتی پیشرفته جهان که هفته گذشته در ایتالیا برگزار شد، گفته بود که پس از بازگشت به کشورش در مورد موضع ایالات متحده در قبال این پیمان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی پیش از این پیمان پاریس را “شوخی” توصیف کرده بود و گفته می‌شود که در گفت‌وگو با مشاوران نزدیک خود، ناخرسندی خود نسبت به این پیمان و تعهدات ناشی از آن را ابراز داشته است.

خبر تصمیم قریب‌القوع رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از پیمان پاریس در پایگاه اینترنتی اگزیوم و شبکه خبری ای‌بی‌سی انتشار یافت.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵، ۱۹۵ کشور در پایان نشستی در پاریس، کنوانسیون سازمان ملل در مورد مقابله با تغییرات اقلیمی – موسوم به پیمان پاریس – را با هدف تلاش در راستای کاهش میزان آلودگی ناشی از گازهای گلخانه‌ای امضا کردند. براساس این پیمان، میزان تولید گازهای کربنی باید در حدی باشد که تا گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ از دو درجه بیشتر نشود.

از جمله اقدامات مهمی که برای تحقق این هدف باید صورت گیرد، جلوگیری از رشد مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله در زمینه حمل و نقل است. به دلیل استفاده گسترده مردم آمریکا از اتومبیل، ایالات متحده از جمله مصرف‌کنندگان عمده سوخت فسیلی در جهان است و اجرای توافق پاریس به معنی جلوگیری از افزایش کاربرد خودرو در آن کشور است.

برخی از سیاستمداران آمریکایی پایبندی به تعهدات بین‌المللی برای مقابله با گرمایش زمین را مردود می‌دانند و شماری از آنان اساسا در مورد معتبر بودن ارتباط بین مصرف سوخت فسیلی و گرمایش زمین ابراز تردید کرده‌اند.

«اریک سولهایم»، مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل نیز اعلام کرده حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد به معاهده پاریس پشت کند، ائتلاف مقابله با تغییرات اقلیمی شکسته نخواهد شد.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپایی روز چهارشنبه گفته بود، اروپا باید برای ایالات متحده روشن کند که خروج آمریکا از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس فورا اتفاق نخواهد افتاد و خروج کامل این کشور از این توافق سال‌ها طول خواهد کشید.

انتها پیام/