دسته‌بندی نشده
کد خبر : 5351
چهارشنبه - 3 خرداد 1396 - 12:15

اصلاح طلبان درباره شهردار تهران چه می گویند/ زمزمه‌های ادامه‌دار برای انتخاب شهردار

انتخابات شورای شهر تهران همواره از اهمیت دوچندانی نسبت به دیگر شهرها برخوردار است. بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین چالش نمایندگان شوراهای شهرهای مختلف، همواره انتخاب شهردار است. وقتی از انتخاب شهردار برای کلان شهری چون تهران، آنهم با آن حجم از مشکلات و معضلات زیست محیطی، جغرافیایی، معماری شهری و اختلال‌های ترافیکی صحبت می‌کنیم؛ براستی که […]

اصلاح طلبان درباره شهردار تهران چه می گویند/ زمزمه‌های ادامه‌دار برای انتخاب شهردار

انتخابات شورای شهر تهران همواره از اهمیت دوچندانی نسبت به دیگر شهرها برخوردار است. بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین چالش نمایندگان شوراهای شهرهای مختلف، همواره انتخاب شهردار است. وقتی از انتخاب شهردار برای کلان شهری چون تهران، آنهم با آن حجم از مشکلات و معضلات زیست محیطی، جغرافیایی، معماری شهری و اختلال‌های ترافیکی صحبت می‌کنیم؛ براستی که باید معترف بود این انتخاب دشوارترین تصمیم شورای شهر تهران است.

انتخابات پنجمین دوره‌ی شورای شهر در تهران، همچون مجلس دهم رقم خورد و چینش میمهانان چهار سال آینده‌ی شورای شهر تهران، با پیروزی مطلق لیست امید همراه بود. ورود تمامی اعضای جدید از لیست امید، مبین خروج تمام اصولگرایان سابقه دار از شورای شهر تهران است و به همین دلیل از همین حالا، گمانه زنی‌ها برای انتخاب شهردار آینده‌ی تهران آغاز شده است.

فرضیه‌ی تغییر شهردار چنان قطعی است که از میان افراد مطرح برای تصدی شهرداری تهران، نامی از محمد باقر قالیباف شهردار فعلی پایتخت برده نمی‌شود؛ اما این انتخاب آنچنان که به نظر می‌آمد ساده نیست و شنیده‌ها حاکی از آن است که میان اعضای جدید برای انتخاب شهردار اختلاف نظر وجود دارد.

برای پی بردن به این اختلاف نظرها بد نیست نام‌های مطرح برای تصدی شهرداری تهران و موضوعات مربوط به آن افراد را مرور کنیم:

۱. محسن هاشمی رفسنجانی
محسن هاشمی شاخص‌ترین چهره‌ی لیست امید بود که حائز بالاترین رأی از میان اعضای لیست امید هم شد. هاشمی سوابق خوبی برای تصدی این پست دارد. محسن هاشمی میان اعضای شورای شهر و بالطبع با رأی بالایش میان مردم از جایگاه خوبی برای تصدی این پست برخوردار است؛ اما موضوعی که وجود دارد عضویت خود او در شورای شهر آنهم با رأی بالای میلیونی است. از طرف دیگر احتمال رسیدن او به این پست کاهش یافته است، چرا که دبیر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اعلام نموده؛ که از افراد حاضر در شورا هیچ فردی به عنوان شهردار انتخاب نخواهد شد.

۲. مرتضی الویری
مرتضی الویری سابقه‌ی تصدی این پست را در دوران اصلاحات داشته است. با توجه به حضور او در میان اعضای شورای شهر و با توجه به اظهار نظر ژاله فرامرزیان (دبیر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان) ورود الویری هم به بهشت منتفی است.

۳. اسحاق جهانگیری
یکی دیگر از گزینه‌های محتمل برای تصدی گری شهرداری تهران معاون اول رئیس جمهور وقت اسحاق جهانگیری است. جهانگیری که به تازگی از انتخابات ریاست جمهوری و فعالیت‌های آن فارغ شده است، حالا از او به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای تصدی ریاست بهشت یاد می‌کنند. البته این گمانه زنی‌ها بی دلیل هم نیست. سوابق اجرایی متعدد او و مقبولیت میان بدنه ی دولت و حامیان ایشان از جمله مواردی هستند که این احتمال را قوت می‌بخشند.

۴. محسن مهرعلیزاده
دیگر گزینه‌ی محتمل برای شهرداری تهران هم از میان چهره‌های اصلاح طلب و از جمله افراد با سابقه‌ی کار در دولت هشتم است. مهرعلیزاده سوابقی نظیر فرمانداری خراسان و ریاست سازمان تربیت بدنی را در کارنامه‌ی خود دارد.

۵. حسین مرعشی
دیگر گزینه‌ی مطرح در میان گزینه‌های محتمل حسین مرعشی است. مرعشی سابقه‌ی استانداری کرمان و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را دارد. او از جمله افراد نزدیک به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است و در کنار محسن هاشمی جزو افرادی از طیف کارگزاران در میان گزینه‌های احتمالی برای تصدی شهرداری تهران هستند.

۶. عباس آخوندی
از وزیر راه و شهرسازی دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی هم به عنوان یکی از گزینه‌ها صحبت به میان آمده است.

 دیگر گزینه‌ها
گزینه‌های دیگری هم برای تصدی شهرداری تهران مطر ح هستند که از میان آن‌ها می‌توان به مرتضی حاجی وزیر تعاون و آموزش و پرورش دولت اصلاحات، پیروز حناچی نخستین رییس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران و حبیب الله بی‌طرف  رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران اشاره کرد.

به نظر می‌رسد موضوع انتخاب شهردار آینده‌ی تهران به سادگی کنار گذاشتن قالیباف از این سمت نباشد و تصمیم گیری برای تعیین فرد مورد نظر با فراز و نشیب‌های بیشتری همراه باشد. این فراز و نشیب‌ها به دلایل متعددی در حال رخ دادن است؛ از اختلاف نظر میان طیف کارگزاران و اصلاح طلبان برای سپردن جایگاه مهمی چون شهرداری تهران تا تردید اعضای منتخب پنجمین دوره‌ی شورا برای خروج از شورای و ورود به ساختمان بهشت، جزو مواردی هستند که این چالش بزرگ را برای شورای شهر آینده از همین امروز رقم زده‌اند.

در این میان بیاد یکبار دیگر اظهار نظر دبیر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان را هم مرور کرد و باید دید که عملی شدن نظر او تا چه حد امکان پذیر است و آیا هاشمی و الویری به این نظر تن می‌دهند و یا خیر.

به گزارش شورا نیوز به نقل ار الف، امروز محسن هاشمی در مصاحبه‌ی کوتاهی در مورد آینده‌ی او در شهرداری تهران گفته است: من عضو شورای شهر تهران هستم ولی شهرداری مربوط به ۲۱ عضو شورای شهر می‌شود. باید جلسه‌ای تشکیل و درخصوص شهرداری تهران تصمیم‌گیری شود. وی تصریح کرد: من همچنان معاون امور عمرانی دانشگاه آزاد هستم و در آینده در خصوص ماندن یا نماندن در این پست تصمیم‌گیری خواهد شد.

همچنین یکی از نزدیکان اسحاق جهانگیری هم در واکنش به مطرح شدن نام جهانگیری برای تصدی پست شهرداری تهران، از عدم تمایل اسحاق جهانگیری گفت. وی تصریح کرد: شایعات درباره رفتن دکتر جهانگیری به شهرداری تهران فقط خبرسازی است و ایشان اصلاً تمایل و برنامه‌ای برای شهرداری تهران ندارند.

وی افزود: دکتر جهانگیری بناست در مسند فعلی خود با دولت آینده همکاری کند و از نظر ایشان گزینه‌های زیادی برای شهرداری تهران در جبهه اصلاحات موجود است که نیازی به ورود ایشان به این موضوع نیست.

به نظر می‌رسد با توجه به اظهارنظر و گمانه‌زنی‌های موجود در مورد آینده‌ی شهرداری تهران باید به گفته‌ی محسن هاشمی رجوع کرد و باید منتظر ماند و دید که در جلسه‌ای که در این خصوص تشکیل خواهد شد چه اتفاقاتی رقم می‌خورد.

انتها پیام/