فرهنگ شهری
کد خبر : 5069
جمعه - 15 اردیبهشت 1396 - 13:36

«نذر فرهنگی» برای ترویج حجاب در میان دختر بچه‌ها

وی با اشاره به انتشار کتاب «مهدیه و لباس‌های سخنگو»‌ می‌گوید: متاسفانه بیشترین تهاجم فرهنگی ما متوجه عفاف و حجاب و نسل کودکان است.

«نذر فرهنگی» برای ترویج حجاب در میان دختر بچه‌ها

«مهدیه»‌ شخصیت فرهنگی جدیدی است که جبهه فرهنگی خودجوش محجبه‌ها تولید کرده است،‌ اولین خیریه فرهنگی که توسط عده ای از طلبه ها و دانشجویان با هدف تولید و پخش محصولات فرهنگی طراز اول انقلاب اسلامی و پخش رایگان این محصولات در بین کودکان و نوجوانان نذر فرهنگی شده است.

«مهدیه»‌ که شخصیتی خلق شده برای ترویج حجاب در بین دختربچه هاست، در شروع کار در کتابی با عنوان «مهدیه و لباس های سخنگو»‌ به چرایی ارجح بودن حجاب چادر برای زنان مسلمان می پردازد. کتاب با نثری روان به شیوه ای کاملا منطقی و عقلانی برای دختربچه ها توضیح می دهد که چرا باید حجاب داشته باشند و چرا چادر برترین حجاب است.

وحید جهان تیغ نویسنده کتاب و از اعضای نخستین جبهه فرهنگی خودجوش محجبه ها درباره این اقدام فرهنگی می‌گوید: هسته اولیه این کار در سال‌های دهه ۷۰ و در اعتراض به عملکرد فرهنگی دولت اصلاحات توسط عده ای از بچه دبیرستانی‌ها شکل گرفته که نسبت به کمرنگ شدن ارزش‌ها در جامعه نگران شده بودند.

وی به پیشینه اقدامات این گروه خودجوش اشاره کرده و می‌گوید: برپایی نمایشگاه «از تهاجم تا تهاجم» ،‌ انتشار کتاب‌های «نگاهی نو به ماهواره از منظر شهید مطهری، شهید آوینی، امام خمین و امام خامنه‌ای»‌،‌ «نگاهی نو به عرفان»‌،‌ «اولویت‌ها و رش‌های کار فرهنگی در جبهه انقلاب و… از اقدامات نخستین ما بود.

جهان تیغ با اشاره به انتشار کتاب «مهدیه و لباس‌های سخنگو»‌ می‌گوید: متاسفانه بیشترین تهاجم فرهنگی ما متوجه عفاف و حجاب و نسل کودکان است. رواج عروسک‌های باربی و امثال آن در ایران که فرهنگ غربی را با خود یدک می‌کشند،‌ عرضه لوازم التحریر با نمادهای غربی و فراگیر شدن شخصیت های غربی در بین کودکان ما را بر آن داشت که روی مخاطب کودک و مخصوصا دختر بچه ها متمرکز شویم.

وی ادامه داد: بنابراین شخصیتی را تعریف کردیم که به بیان چرایی عفاف و حجاب برای این قشر می پردازد،‌ در ادامه عروسک مهدیه نیز توسط بانوان جبهه فرهنگی محجبه‌ها تولید شد که کار را تکمیل تر می‌کرد.

جهان تیغ از بی مهری نهادهای فرهنگی خصوص و دولتی برای حمایت از چنین طرح هایی سخن گفته و ادامه می دهد:‌ هیچ مسئول فرهنگی حاضر به حمایت از ما نشد،‌ چرا که مسائل مالی برایشان اولویت داشت. در اصل می‌توان که مسئولین فرهنگی دغدغه ای نسبت به ترویج عفاف و حجاب نداشته و تنها به دنبال پر نمودن رزومه کاری خود در این زمینه هستند. اکنون نیز نذر فرهنگی این کتاب و عروسکش توسط یکسرس از طلاب و دانشجویان و عموم افراد دغدغه‌مند در بحث حجاب به صورت خودجوش انجام می شود.

وی هم چنین ابراز امیدواری کرد با حمایت از این حوزه بتوان در حوزه نوشت افزار نیز برند عفاف و حجاب را جا انداخت تا از حجمی از بازار لوازم التحریر که در اختیار برندهای خارجی است،‌ اندک اندک کاسته شود.

افرادی که تمایل به پیوستن در این نذر فرهنگی هستند، می‌توانند با مراجعه به کانال تلگرامی mohajabe-ha‌@ مراجعه نموده و یا با شماره ۰۹۱۲۵۲۱۸۵۷۰ تماس حاصل نمایند. همچین در ایام برپایی نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران برای تهیه این محصول فرهنگی به غرفه انتشارات سمیع واقع در سالن A3(ناشران عمومی) راهروی ۴، غرفه ۱۳ مراجعه نمایند.

انتهای پیام/