فرهنگ شهری
کد خبر : 4936
پنجشنبه - 14 اردیبهشت 1396 - 16:42
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

ارسال نامه کتبی وزیر ارشاد برای بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارسال نامه کتبی وزیر ارشاد برای بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب خبر داد.

ارسال نامه کتبی وزیر ارشاد برای بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب

به گزارش «شورا نیوز» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران در خصوص حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: تقاضایمان را برای حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به صورت کتبی و شفاهی اعلام کردیم و مشتاقیم شاهد حضور پربرکت مقام معظم رهبری در این دوره باشیم. چرا که حضور ایشان برای فرهنگ، نشر و کتاب و کتابخوانی منشا خیر است.

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به علت بازدید خود از نمایشگاه کتاب عنوان کرد: امروز برای بازدید از غرفه‌ها و شنیدن مشکلات آنها به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمدم. هر سال نمایشگاه نسبت به سال قبل تکامل بیشتری دارد و در وهله اول ناشران رضایت بیشتری دارند.

وی افزود: فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازتر شده و کتاب‌های بیشتری در نمایشگاه سال جاری عرضه شده است. امسال ناشران قدرت اجرایی را در دست گرفتند و سال بعد این آمادگی را داریم که کلید نمایشگاه کتاب را به صنوف نشر بدهیم. حضور ناشران خارجی و مقامات نشر از کشور های چین، ایتالیا و کشورهای دیگر بسیار به چشم می‌خورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت مناسب‌تر نمایشگاه کتاب پس از برجام اظهار داشت: اتفاق خوبی است که این زنجیره حلقه ناشر، چاپ، توزیع و فروش با هم تعریف شود. ما همزمان با این امر، از مؤلف نیز حمایت می‌کنیم و متوجه ناشر هستیم. نمایشگاه بخشی از توزیع نشر است. برای ناشران موضوع مالیات را حل کردیم و یک تفاهم‌نامه با آقای بخشی در خصوص بیمه ناشران داشتیم.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری، حمایت، نظارت و تصدی‌گری بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ضمن اینکه باید فرهنگ در بخش‌های مختلف به انجمن‌ها واگذار شود،‌ که خوشبختانه انجمن ناشران در این راه پیشگام بوده است.

صالحی امیری در خصوص قاچاق کتاب گفت: معاونت فرهنگی ما، با هماهنگی نیروی انتظامی و قوه قضائیه اقدام موثری را در این زمینه انجام داده است به طوری که هم‌اکنون، امکان قاچاق کتاب کاهش یافته است. نیروی انتظامی در این زمینه برخوردهای لازم را انجام داده و قوه قضائیه احکام جدیدی را صادر می‌کند. ما قطعا با قاچاق کتاب برخورد می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم افراد سودجو در این باره کاری انجام دهند. همچنین در حوزه دیپلماسی فرهنگی، چند حوزه از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت دارند؛ به این صورت که ایران در نمایشگاه‌های کتاب کشورهای دیگر نیز حضور فعالی دارد. باید توجه داشت که بخشی از دیپلماسی فرهنگی از طریق هنر ایجاد می‌شود. بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای که با تونس در سفر به این کشور داشتم، در حوزه فیلم، هنر و کتاب بود. قرار بر این شد که کشورهای اسلامی حضور بیشتری داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هم‌اکنون بالای ۲۰۰ ناشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند. سال ۹۶ در حقیقت توسعه و جهش نمایشگاه کتاب است. در زمینه انتخابات هم، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تصمیم گرفته این مکان به نمایشگاه سیاسی تبدیل نشود. بنابراین، همان طور که می‌بینید، هیچ تبلیغاتی در آن انجام نمی‌شود. البته پخش مناظره نامزدهای انتخابات در این مکان به تصمیم شورای سیاست‌گذاری بستگی دارد.

وی افزود: بنای ما در وزارت ارشاد، تقویت مالی، حقوقی و زیرساختی در حوزه نشر است و انجمن‌های نشر سابقه تاریخی دارند. باید با اعتماد نمایشگاه کتاب را به صنوف نشر واگذار کنند البته در این حوزه مشکلاتی وجود دارد. در کنار کاهش کتابفروشی‌ها که مسأله مهمی است باید توازنی میان تألیف، چاپ و توزیع نشر باشد. و این رویه در رشد نشر متوقف شود. تسهیلات لازم را برایشان فراهم کنیم و بسیاری از موانع را از سر راهشان برداریم.

در این بازدید سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص حضور کتاب‌های محمود دولت‌آبادی در نمایشگاه کتاب گفت: کتاب‌های دولت‌آبادی که در نمایشگاه عرضه شده‌اند، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ دارند.