دسته‌بندی نشده
کد خبر : 4819
چهارشنبه - 13 اردیبهشت 1396 - 17:25

چه اتفاقی باعث زمین خوردن سریال «عاشقانه» شد؟

به نظر نمی‌رسد، این حواشی کمکی به بهبود فروش سریال «عاشقانه» کند و اتفاقاً انگیزه آنهایی که به طور مستمر خریدار شش قسمت منتشر شده از این سریال بودند را برای ادامه این روند کاهش خواهد داد. بدین ترتیب، عاشقانه را نیز می‌توان در لیست بلندبالایی از مجموعه‌های تولید شده در شبکه نمایش خانگی گذاشت که شکست تجاری خورده‌اند.

چه اتفاقی باعث زمین خوردن سریال «عاشقانه» شد؟
با توقیف پخش سریال «عاشقانه» در شبکه نمایش خانگی، دشواری‌های فعالیت در این عرصه، بیش از پیش عیان شد؛ دشواری‌هایی که برگرفته از پیچیدگی سرمایه گذاری در چنین فضایی و ریسک بالای بازگشت سرمایه حتی با استفاده از طیف وسیعی از بازیگران در بستر یک درام نه چندان قوی است و نشان می‌دهد، باید با دقت در این عرصه سرمایه گذاری کرد.

به گزارش «شورانیوز» به نقل از تابناک ؛ توسعه فضای مجازی در سال‌های اخیر، علاوه بر دستاوردهای مثبتش، برخی عوارض را نیز در پی داشته و یکی از آنها در فضای مجازی، ریسک بالای به سوددهی رسیدن مجموعه‌های تولیدی برای شبکه نمایش خانگی است. با این تعبیر، «شهرزاد» یکی از استثناها بود که توانست با پخش در شبکه نمایش خانگی به سوددهی برسد و اقبال وسیع مخاطبان را در پی داشته باشد؛ موفقیتی که بدون تردید مدیون هوش حسن فتحی است.

در مقابل، سریال «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی با بازی گروهی از گران‌ترین بازیگران ایران از جمله محمدرضا گلزار و مهناز افشار، یک شکست تجاری جدی بود و پس از پخش قسمت اول مشخص بود که این سریال توان موفقیت تجاری نخواهد داشت، چون هادی نتوانسته بود یک درام تأثیرگذار خلق کند که مخاطب را مجاب نماید از منافع مادی اش بگذرد و به جای دانلود غیرمجاز، به خرید نسخه اصلی این سریال برای تدوام تولیدش اقدام بورزد.

در این شرایط، ابتدا نزدیک به یک هفته پیش خبری مبنی بر توقیف پخش این سریال در بسترهای آنلاین ویدیو یا همان VOD منتشر شد و از چند روز پیش فروش آنلاین قسمت های منتشر شده از این سریال در سایت‌های قانونی با حکم قضایی متوقف شد و در مقابل با شکایت صاحبان امتیاز VOD این سریال که رقمی میلیاردی پرداخت کرده بودند، توزیع سریال در شبکه نمایش خانگی نیز توقیف شد و بدین ترتیب فعلی خبری از قسمت هفتم این سریال نخواهد بود.

چه اتفاقی باعث زمین خوردن سریال «عاشقانه» شد؟

ظاهراً مهدی گلستانه تهیه‌کننده سابق سریال «عاشقانه» که اکنون برکنار شده و نام هومن کبیری به عنوان جانشینش داشته، طبق قراردادی که با نادری به عنوان سرمایه‌گذار داشته، می‌توانسته نسخه وی.‌او.‌دی سریال را به سامانه‌‌های قانونی بفروشد. بر اساس همین قرارداد هم قراردادهایی با پنج شرکت دارای مجوز منعقد و با پرداخت رقمی میلیاردی از سوی این پنج سامانه تسویه حساب شده است.

در همین راستا، سرمایه گذار که با تهیه کننده به اختلاف مالی خورده، در دادسرا شکایت قضایی کرده که با توجه به روند مرسوم چنین پرونده‌هایی و احتمال افزایش تبعات مالی برای شاکیِ پرونده، دستور توقیف نسخه‌ VOD در سایت‌های قانونی به سازمان سینمایی ابلاغ شده و صاحبان تلویزیون اینترنتی نیز این دستور را با عدم انتشار قسمت هفتم اجرا کرده‌اند اما همزمان از صاحبان امتیاز سریال «عاشقانه» متقابلاً شکایت کرده‌اند.

نتیجه این شکایت متقابل پنج شرکت عرضه‌کننده قانونی سریال عاشقانه به دستگاه قضایی نیز صدور دستور توقیف توزیع DVD قسمت‌های جدید سریال عاشقانه بود. آن گونه که محمد صراف رئیس انجمن صنفی شرکت‌های عرضه‌کننده وی او دی و آی پی تی وی خبر داده، با ابلاغ این دستور، اجازه انتشار و عرضه‌ی سریال عاشقانه به شکل دی وی دی و لوح فشرده مقدور نخواهد بود تا موضوعات و مشکلات مربوط به VOD مرتفع شود.

به نظر نمی‌رسد این حواشی کمکی به بهبود فروش سریال «عاشقانه» نماید و اتفاقاً انگیزه آنهایی که به طور مستمر خریدار شش قسمت منتشر شده از این سریال بودند را برای ادامه این روند کاهش خواهد داد. بدین ترتیب، عاشقانه را نیز می‌توان در لیست بلندبالایی از مجموعه‌های تولید شده در شبکه نمایش خانگی گذاشت که شکست تجاری خورده‌اند.