انتخابات 96
کد خبر : 4385
دوشنبه - 11 اردیبهشت 1396 - 10:47
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در برنامه با دوربین :

نگاه سیاسی و حزبی مشکلات کشور را بیشتر می کند/ اینکه کشور را چند سال منتظر سرمایه گذاری خارجی بگذاریم درست نیست

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نگاه سیاسی و حزبی و قومیتی در کشور مشکلات را مضاعف می کند و باید بدون نگاه به جناح ها و جریانات فعالیت کرد

نگاه سیاسی و حزبی مشکلات کشور را بیشتر می کند/ اینکه کشور را چند سال منتظر سرمایه گذاری خارجی بگذاریم درست نیست

به گزارش «شورا نیوز» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه با دوربین با اشاره به اینکه مدیریت اجرایی کشور مشکلاتی دارد اظهار داشت : سه مشکل اصلی وجود دارد که نحوه نگاه به توانایی مردم یکی از آنها است. مردم نمی توانند نسبت به مسائل اجتماعی و آسیب های اجتماعی راهگشا باشند.

وی افزود: ما معتقدیم کشور ثروتمند است و منابع و ذخایر مادی و انسانی وجود دارد که می تواند منشا تحول شود. یکی از مشکلات کشور نگاه به خارج از مرزها و گره گشایی خارجی است که در نگاه مدیریتی حتما باید متحول شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به توانمندی ملی و مردمی در عرصه های مختلف همچون جنگ و پیشرفت های علمی تصریح کرد : می توان مسائل کشور را با نقش آفرینی متخصصان حل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: باید سرمایه آفرینی و کار آفرینی به کمک جوانان انجام شود تا مشکلات حل شود و باید در قسمت مدیریتی و بحث اشتغال، مشکلات حل شود.

وی با بیان اینکه مشکل کشور نبود منابع نیست گفت : علت بیکاری این است که خیلی از کارگاه های تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل است و از ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی استفاده می شود. قاچاق کالا یکی از مشکلات است و در دو بندر که جوانان ما بررسی کردند توانستند قاچاق کالا را کاهش دهند. قاچاق کالا یعنی تعطیل شدن کار و تولید ملی .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اهمیت صادرات در جهت بهبود وضعیت اشتعال تصریح کرد : ما ۶ درصد صادراتمان کاهش داشته و در صورتی که صادرات غیر نفتی می تواند در اشتغال موثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اهمیت مسکن و لزوم توجه به تولید ۶ درصد در ساخت مسکن مهر تاکید کرد : می توان در مدت یکسال وضعیت مسکن مهر را تغییر داد .

رئیسی در ادامه گفت: در فضای مجازی هم می تواند در حوزه اشتغال، تهیه محتوا و نرم افزار نقش آفرینی کرد. بسیاری از کشورهای اطراف در این زمینه پیشرفت می کنند و جوانان فرهیخته ما هم می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد ۱ میلیون شغل در سال و کاهش میزان بیکاری به ۸ درصد ادامه داد: ما ۷۰۰ هزار ازدواج در سال داریم و باید سالی یک میلیون مسکن در سال تولید شود و این باید کف هدف باشد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از سخنان دولت یازدهم درباره کمبود بودجه ادامه داد: باید ثروت آفرینی کرد و در زمینه مسکن بسیاری از مصالح ساختمانی در داخل تولید می شود. در مشهد در زمینه مسکن تعداد زیادی شعل ایجاد شد و یک فاز افتتاحی ما ۶ هزار نفر در زمینه مسکن مشعول به کار شدند.

وی افزود : اشتعال مسکن و ازدواج سه موضوع مهم است و همه به هم مرتبطند. اگر از جوانان تحصیلکرده بپرسیم چرا ازدواج نمی کنید از نبود مسکن گله می کنند. باید مدیریت متحول شود.
وی در ادامه با یبان اینکه در برنامه کاری ما ایجاد ۱ میلیون شغل در هرسال مورد توجه قرار گرفته اظهار داشت: در رابطه با این برنامه هم ضرورت قانونی وجود دارد وهم نیاز کشور مورد توجه قرارگرفته تا بتوانیم با استفاده از ظرفیتهای خالی در کشور ایجاد اشتغال گام برداریم.

رئیسی ابراز داشت:در حوزه کشاورزی لازم است کشاورزی گلخانه ای توسعه پیدا کند این توسعه می تواند باعث ایجاد اشتغال بسیاری شود همچنین در درابطه با صنعت و معدن نیز می توانیم اشتغال بسیاری یجاد کنیم.

نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در حوزه کشاورزی امکان ایجاد ۱۰ درصد شغل ، در حوزه صنعت و معدن امکان ایجاد ۳۰ درصد شغل ودر حوزه خدمات امکان ایجاد ۶۰ درصد وجود دارد که منابع ایجاد آنها نیز کاملا دیده شده و این منابع کاملا قابل بررسی است.

وی با اعلام اینکه نقدینگی از زمان تشکیل این دولت تا امروز طبق آمار رسمی بانک مرکزی ۳ برابر شده گفت: اگر این نقدینگی به سمت تولید سوق داده می شد بیکاری وجود نداشت.

رئیسی یاد آور شد: گفته می شود ۵۰ درصد مردم وام گرفته اند و ۵ درصد نیز تسهیلات بالا گرفتند باید پیگیری کرد که این تسهیلات که رقم آنها زیاد بوده کجا برده شده واین موضوع کاملا قابل رد گیری است.

نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اعلام اینکه هم اکنون ۵۶۰تا ۵۷۰ هزار نفر در نوبت وام ازدواج قرار دارند گفت: البته بنده این مبلغ را کافی نمی دانیم و شاید بتوان این مبلغ را با یک کار کارشناسی افزایش داد.
وی تصریح کرد: چرا باید ۵۰۰ هزار نفر در نوبت وام ازدواج باشند اما آقایی که بد حساب سیستم بانکی است و وثیقه لازم را هم به بانک نداده بتواند از بانک تسهیلات هنگفت دریافت کند.

رئیسی با بیان اینکه نگاه مدیریت اجرای کشور باید اصلاح نظام پولی و مالی کشور باشد اظهار داشت: باید نظام پولی و بانکی کشور در خدمت تولید و کره گشایی از کار جوانان قرار گیرد.

نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اشتغال، مسکن و ازدواج سه موضوعی هستند که با هم پیوند دارند گفت: در این رابطه برنامه هایی وجود دارد که این برنامه ها کاملا اجرایی و با توجه به قانون و نیاز و اعتباراتی که کاملا داخلی است دستیابی به این برنامه ها کاملا اجرایی خواهد بود.

نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت برابر قانون اساسی مکلف است یک معیشت و زندگی سالم ،بسترها و زمینه های ایجاد آموزشگاه متشکل از آموزش مسکن، ازدواج بهداشت و درمان است را آماده کند که البته تدارک همه اینها نباید تحت الحمایه دولت باشد.

وی خاطر نشان کرد: اصل حرکت ما در اصلاح نظام اقتصاد کشور مبتنی بر استقلال اقتصادی کشور و استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات کشور خواهد بود.

رئیسی مجددا به نقش زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: در بعضی از دولتها شعار توجه به خانمها مطرح شد اما باید پرسید در عمل چه اتفاقی افتاده است؟ ما قانون حمایت از خانواده و قانونهای مختلفی در همین رابطه را داریم که بر زمین مانده که در این رابطه می توان به بیمه ناباروری که در قانون به آن اشاره شده اشاره کنیم که دولت هم وعده داده بود این اتفاق بیفتد اما در عمل چیزی انجام نشد.

نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در رابطه با حقوق زنان ما نیاز به قانون نداریم بلکه نیازمند سیاست گذاری و اقدام و عمل در حوزه زنان و تشکیل خانواده هستیم.

وی با تاکید بر اینکه امکانات کشور به گونه ای است که ایجاد اشتغال کاملا امکان پذیر است گفت: ما به برکت آستان قدس رضوی لایروبی ۱۱۰ قنات را در اطراف مشهد آغاز کردیم که این اقدام می تواند هزار شغل در حوزه کشاورزی ایجاد کند.

رئیسی با بیان اینکه این دست اقدامات نه نیاز به کمک خارجی دارد ونه نیاز به قرارداد خاصی است تصریح کرد: اگر دولتمردان نگاهشان به توانمندی مردم باشد از این ثروتها می توان کار آفرینی کرد و سرمایه را در کشور به گردش در آورد.

نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به بحث موسسات مالی غیر مجاز اشاره کرد و گفت: موسسه ای که امروز میتواند در جایگاه قرض الحسنه بسیاری از مشکلات مردم را حل کند می آید پولهای مردم را بر می دارد و مایه نگرانی آنها می شود که باید در این رابطه پرسید چه جایگاهی به اینها اجازه و مجوز فعالیت می دهند.
** فساد در کشور فرا جناحی شده و مربوط به جناح یا دولت خاصی نیست

وی با تاکید بر اینکه نظام اداری ما تا دچار تحول نشود و نظام اداری سالمی نداشته باشیم نمی توان مانع بسیاری از فسادهاییکه در کشور اتفاق می افتد شویم اظهار داشت: در حال حاضر فساد اداری در کشور ما فراجناحی شده و مربوط به جناح و دولت خاصی نیست، اینکه یک دولتی بیاید و بگوید فساد برای دولت قبل بوده این موضوع که برای مردم اطمینان بخش نخواهد بود بلکه باید از مبارزاتش در این رابطه با مردم سخن بگوید.

رئیسی با تاکید بر اینکه ساختار نظام صادرات ، واردات و گمرکات ما باید اصلاح و سامان جدی پیدا کند گفت: دولت باید به مردم بگوید که در نظام بانکی و پولی کشور آیا تسهیلات به جایی که باید پرداخت می شده پرداخت شده است یا نه . اینکه می گویند یک شرکتی خصوصی سازی شده این تازه اول کار دولت است چرا که اول کار دولت توانمند سازی بخش خصوصی است تا کارگران این بنگاه تولیدی بیکار نشوند.

نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بنده تجربه ۳۰ سال مدیریت دارم و حداقل ۱۰ سال در سازمان بازرسی کل کشور با تمام وزارتخانه ها و ادارات کشور در ارتباط بودم گفت:هر روز تیتر یک روزنامه ها پرونده جدیدی از فساد است و این در حالی است که جامعه دیگر کشش شنیدن پرونده فساد جدید را ندارد.

وی با بیان اینکه چند بار باید از یک سوراخ گزیده شویم گفت: دولت الکترونیک یکی از راههای مبارزه با فساد اداری است که تا کنون تنها ۱۵ درصد از این طرح اجرایی شده که اگر دولت الکترونیک کاملا اجرایی شود یکی از زمینه های مبارزه با فساد ایجاد خواهد شد ضمن اینکه مناقصه ها و مزایده ها نیز پشت ویترین قرار می گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کشورهایی که دسترسی به ساحل دارند ۵۰ درصد درآمد ناخالصشان را از دریا کسب می کنند اما سهم ما ۲ درصد است گفت:ما ۳ هزار کیلومتر ساحل در کشور داریم که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

رئیسی در بخش دیگری از صحبتهایش به مشکل زیست محیطی برخی از استانهای کشور اشاره کرد و گفت: مشکل محیط زیست هم اکنون به عنوان یکی از مسائل پر دغدغه است و ۱۱ استان ما هم اکنون مشکل ریز گرد و یا هوای نا مناسب دارند.

نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ۱۰ سال است که استان خوزستان و برخی دیگر از استانها با مشکل ریز گردها مواجه هستند که باید پرسید آیا این مشکل قابل پیش بینی ، پیشگیری و قابل برخورد مناسب نبوده است؟

وی با تاکید بر اینکه مسئله ریز گردها در استان خوزستان هم قابل پیش بینی و هم قابل پیشگیری بوده اظهار داشت: اینکه با ایجاد مشکل ریز گردها همه مسئولین به استان خوزستان بریزند و ظرف چند روز این اتفاق دوباره بیفتد مشخص می کند که حرکتهای مقطعی و به صورت مسکن راهکار حل این معضل نیست.

رئیسی اظهار داشت: یکی از کارهایی که میتوان در حوزه اشتغال انجام داد پیوند حوزه محیط زیست با بحث اشتغال است به طوری که در نقاطی که ما مشکل زیست محیطی داریم می توانیم با کار کشاورزی و توسعه فضای کسب و کار در این حوزه بسیاری از مخاطرات زیست محیطی را پیشگیری کنیم.

نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به نقش زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: اشتغال زنان و نقش آنها در تحرک فضای اجتماعی به عنوان نیمی از افراد جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نقش زنان و دختران در جامعه باید با توجه به کرامت و جایگاه منزلتی آنها باشد ادامه داد: در بحث زنان روستایی و عشایر که خود مولد تولید هستند باید بیمه حمایتی از آنها صورت گیرد و در خصوص خانمهای خانه دار نیز که کار پر مشقتی دارند بیمه خانه داری و بیمه های حمایت می تواند بسیاری از مشکلات را ححل کند.
**۱۱میلیون جوان آماده ازدواج در کشور وجود دارد

رئیسی با اعلام اینکه ۱۱ میلیون جوان آماده ازدواج در کشور وجود دارد گفت: این جوانان یا معطل پول هستند که یا باید وام ازدواج را برای آنها فراهم کرد یا معطل مسکن هستند که باید حداقل برای بحث اجاره مسکن برای آنها تدبیری اندیشید که در جهت تشکیل نهاد خانواده می توان نهضت ازدواج در کشور راه انداخت.
وی در ادامه گفت: رشوه، پارتی و باند بازی قطعا با دولت کار و کرامت سازگاری ندارد و در بحث فساد، رئیس دولت باید اولین مدعی آن باشد و اگر روزنامه ای مسئله ای را افشا کرد نباید از آن ناراحت شویم و در مقابل افشاگری گارد بگیریم.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه کشور نیاز به یک تحول در مدیریت دارد اظهار داشت: آنچه که اکنون برای کشور و تمام ارگان های اداری ضروری است ایجاد یک تحول بنیادین است و حرف ما این است که چرا نباید اکنون به تعاونی ها و سازمان های مردم نهاد نقش بدهیم ما معتقدیم که فرهنگیان می توانند در بحث آموزش و پرورش نقش بسزایی را ایفا کنند ؛در سیستم آموزش و پرورش می تواند به دست خود این عزیزان متحول شود اما در طرف مقابل نباید شاهد یک اتفاق بسیار نامناسب در صندوق ذخیره فرهنگیان باشیم و این رویه ها باید اصلاح شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: تحقق برنامه های ما مبتنی بر یک کار کارشناسی از تمام دانشگاه های کشور است و برنامه های ما دارای پشتوانه علمی هستند ما در حوزه زنان، حوزه هنرمندان و مباحث فرهنگی برنامه های اجرایی داریم و توجه به سینما و فرهنگیان یکی از برنامه های ماست.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه اکنون بسیاری از آثار فاخر فرهنگی بر روی زمین مانده و اجرا نشده اند و اگر به ظرفیت های موجود کشور اهمیت داده شود اتفاقات خوبی برای مردم خواهد افتاد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه دانشگاه باید در خدمت صنعت قرار گیرد گفت: علم ما باید نقش آفرین باشد و در کنار آن باید از ظرفیت سیاست خارجه استفاده کرد و از سه عامل علم، بازار و سیاست خارجی در کنار یکدیگر استفاده کنیم تا چرخ صنعت کشور راه بیفتد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وجود قوانین فراوان در کشور گفت: بنده به عنوان یک آشنا به مسائل کشور معتقدم کمبود قانون نداریم و در دولت های گوناگون حقوق های شهروندی زیادی نوشته شد اما در اجرا کمبود داریم و حقوق شهروندی افراد در شهرها با آلودگی، نبود اشتغال و عدم امکانات برای ازدواج معطل مانده و حق شهروندی نیاز به اجرا دارد.

وی افزود: با تبیین نگاه به مردم و توانمندی های آن ها و این که برای مردم نقش قائل شویم می توانیم مشکلات کشور را حل کنیم و بسیاری از مسائل را به مردم بسپاریم و معتقدم دولت متصدی خوبی نیست اما می تواند ناظر خوبی باشد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه ما طرفدار ارتباط با کشورهای خارجی هستیم اظهار داشت: معتقدیم باید روابط حسنه خود را با کشورهای خارجی حفظ کنیم و در بحث اقتصاد می توان از دانش کشورهای خارجی استفاده کرد چرا که اقتصاد کشور ما اقتصادی درون زا و بیرون نگر است اما با این مسئله مخالف هستیم که به دستان خارجی ها برای حل مشکلات اقتصادی چشم امید داشته باشیم و باید مشکلات کشور را با ظرفیت های داخلی حل کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نگاه سیاسی و حزبی و قومیتی در کشور مشکلات را مضاعف می کند و باید بدون نگاه به جناح ها و جریانات فعالیت کرد و اکنون در کشور شوراهای عالی فراوانی مانند شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی اقتصاد، شورای عالی کار و… وجود دارد و اگر رئیس دولت شخصا این شوراها را اداره نکند تا حدودی مشکلاتی پیش می آید.

وی با بیان اینکه اگر رئیس جمهور شخصا شوراهای عالی کشور را اداره کند وزرا به خط خواهند شد تصریح کرد: در شوراهای عالی رئیس جمهور اگر حضور داشته باشد اتفاقات بهتری خواهد افتاد چرا که با نظارت شخص رئیس جمهور همه وزرا و معاونین پای کار می آیند و اگر این اداره شوراها را به وزرا و یا سایرین واگذار کنیم تا حدودی از اهمیت کار کاسته می شود و به طور مثال در بحث مواد مخدر اکنون وزیر کشور زحمات زیادی را کشیده اما نیاز به حضور مداوم رئیس جمهور در شورای عالی مبارزه با مواد مخدر است.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه تصریح کرد: در بحث آسیب های اجتماعی رهبری شخصا ورود کردند و چندین جلسه را با حضور مسئولان کشور برگزار کردند و اکنون اعتیاد و طلاق آمار بالایی در کشور اما می توان با اقداماتی از رشد آنها جلوگیری کرد و در بسیاری از شهرها آمار طلاق با همکاری خیرین، طلاب و دلسوزان پایین آمده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اقداماتش در تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: از زمانی که ما در آستان قدس ماموریت یافتیم یک تغییر رویکرد را ایجاد کردیم و اعلام شد که حتی یک درخت هم نباید در باغات آستان قطع شود و گفته شد که اکنون مشکل شهر مشهد نبود پاساژ و ساختمان های تکراری نیست بلکه نبود مسکن مناسب است و اکنون این تغییر رویکرد کاملا در میان مسئولین و مردم مشهد احساس می شود و آنچه در کشور ضروری است یک تحول در بحث اجرایی و مدیریتی کشور است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه ما در کشور امنیت خوبی داریم گفت: نباید این قدر به مردم هشدار و بحران جنگ بدهیم ما اکنون از هر زمان دیگری امنیت بیشتری داریم و اگر قرار است نگران بحرانی باشیم باید نگران بحران بیکاری، اشتغال، محیط زیست و… باشیم و شب و روز باید کار کنیم و آسیب های اجتماعی از بین برود و اکنون چرا باید جوانان ما به خارج از کشور سفر کنند تا در کشورهای اروپایی و امریکایی مشغول کار شوند و می بایست فضای کار را در داخل کشور فراهم کرد.

حجت الاسلام رئیسی افزود: حتما می توان با تحول مدیریتی در کشور وضعیت خانواده را متحول کرد و همانگونه که خود من از ابتدا این نگاه را در خانواده داشتم باید اعضای خانواده نقش آفرینی کنند، ما قانون حمایت از خانواده را داریم که باید اجرا شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من به یک قوم و جریان خاص به نام نظام جمهوری اسلامی تعلق دارم اظهار داشت: برای اجرای قانون اساسی و فرامین امام (ره) و مقام معظم رهبری باید هر چه در توان داریم کار کنیم و دولت کار و کرامت نمادش کارت ملی است و هیچ قوم و گویش و جریان سیاسی خاصی در آن متمایز نخواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: چنانچه افتخار خدمت به مردم نصیب بنده شود تمام ملت ایران در دولت کار و کرامت دیده خواهند شد و همه اقوام اعم از کرد و لر و بلوچ و ترک و عرب در دولت ما نقش افرین خواهند بود.

انتهای پیام/