اقتصاد شهری
کد خبر : 3827
یکشنبه - 3 اردیبهشت 1396 - 10:07

تولید در کارخانه نئوپان خلخال متوقف شد/بیش از ۱۰۰۰ نفر در آستانه بیکاری

هم‌اکنون تولید در کارخانه نئوپان، تنها کارخانه بزرگ شهرستان خلخال تعطیل شده است بیش از یک هزار نفر که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارخانه اشتغال داشتند در آستانه بیکاری قرار گرفتند.

تولید در کارخانه نئوپان خلخال متوقف شد/بیش از ۱۰۰۰ نفر در آستانه بیکاری

به گزارش «شورا نیوز» به نقل از تسنیم،  تنها کارخانه بزرگ شهرستان خلخال، کارخانه چوب‌آلات این روزها حال و روز خوشی ندارد و تولید در این کارخانه بزرگ جنوب استان اردبیل تعطیل شده و همین مشکل نگرانیهای زیادی را در منطقه به وجود آورده است.

کارخانه نئوپان خلخال که یکی از کارخانه‌های بزرگ منطقه بوده و در سال ۷۹ راه‌اندازی شده است ظرفیت تولید نئوپان و تخته کرده چوب از چوبهای جنگلی و باغی دارد و نیز برای تولید ورق ملامینه نیز پیشگام شده بود که هم‌اکنون همین کارخانه با تمام ظرفیتهای کم و بیش خود در آستانه تعطیلی قرار دارد.

با بررسی خبرنگار خبرگزاری تسنیم، تماسهای تلفنی مردم و کارگران کارخانه نئوپان خلخال به مشکلات پیش روی این کارخانه پرداختیم که حال و روز این کارخانه خوب نبوده و در حال‌حاضر تولید و اشتغال در این کارخانه چوب‌آلات متوقف شده است.

دیگر کارخانه نئوپان خلخال آن کارخانه همیشگی نیست که تولید و اشتیاق برای تولید در بین کارگران وجود داشت و چرخ تولید و اشتغال در آن رونق گرفته بود که هم‌اکنون این امر به طور کلی متوقف شده است.

تعطیلی تنها کارخانه تولیدی خلخال بی‌مهری به مردم این شهرستان است

اهالی شهرستان خلخال با ابراز نگرانی از تعطیلی تولید در کارخانه نئوپان خلخال اظهار داشتند: تعطیلی تنها کارخانه تولیدی بزرگ در خلخال بی‌مهری به مردم منطقه است و این امر برای ما مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

یکی از کارگران کارخانه نئوپان خلخال که به دلیل تعطیلی تولید در کارخانه نئوپان بیکار شده است، گفت: من چند سالی است که از این کارخانه حقوق می‌گرفتم و مایحتاج زندگی خود و خانواده‌ام را از این طریق تامین می‌کردم ولی متاسفانه به دلیل تعطیلی این روزها با مشکلات مادی و اقتصادی زیادی مواجه هستم.

وی تصریح کرد: جنوب استان اردبیل به ویژه شهرستان خلخال همیشه مورد بی‌مهریهای زیادی قرار گرفته است و اگر تنها کارخانه موجود نیز در منطقه تعطیل شود بی‌شک آسیبهای اجتماعی زیادی در منطقه گریبان‌گیر مردم منطقه خواهد شد.

در حالی که در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال همگان وظیفه رونق تولید و اشتغال را دارند متاسفانه این روزها شاهد هستیم که کارخانه نئوپان خلخال در آستانه تعطیلی قرار گرفته و برای مردم منطقه نگراینهای زیادی به همراه داشته است.

جلسه ویژه با مسئولان بنیاد مستضعفان برای پیگیری مشکلات کارخانه نئوپان

بشیر خالقی، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هم‌اکنون بزرگترین کارخانه شهرستان خلخال و جنوب استان اردبیل در آستانه تعطیلی بوده و در این زمینه ۲۰۰ کارگر که در این کارخانه مشغول فعالیت بودند بیکار شدند که در همین راستا جلسه ویژه‌ای با مسئولان بنیاد مستضعفان انجام می‌شود تا مشکلات این کارخانه بررسی گردد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل برخی بی‌برنامگی‌ها و سودجوییها کارخانه نئوپان خلخال در آستانه رکود است، افزود: عده‌ای سودجو با برنامه‌های از پیش تعیین شده درصدد تعطیلی کارخانه هستند و در حال‌حاضر با ترفندهای مختلف در صدد هستند که بگویند دخل و خرج در کارخانه نئوپان هم‌خوانی ندارد و با فرهنگ‌سازی این امر درصدد پوشاندن مشکلات موجود هستند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: تماسی با مسئولان بنیاد مستضعفان انجام شده و در حال‌حاضر برخی با اعلام ورشکستگی و مشکلات موجود درصدد ایجاد نگرلنی در بین مردم منطقه هستند که نیاز است متولیان این امر را با جدیت پیگیری کنند.

خالقی بیان کرد: شهرستان خلخال یکی از مناطق محروم استان اردبیل محسوب می‌شود و راه‌اندازی این کارخانه در گذشته شور و نشاط خاصی را در منطقه به همراه داشت ولی هم‌اکنون این کارخانه بزرگ در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

افزایش آسیبهای اجتماعی مردم خلخال را تهدید می‌کند

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی کارخانه نئوپان خلخال گفت: بی‌شک این امر آسیبهای اجتماعی زیادی را به دنبال خواهد داشت که برای مردم شهرستان خلخال تهدید بزرگی محسوب می‌شود.

خالقی تصریح کرد: نباید با بی‌برنامگی‌ها و سودجویی افرادی خاص حق مردم خلخال پایمال شود چرا که مردم این شهرستان همانند دیگر شهروندان حق دارند تا از کارخانه‌های بزرگ در منطقه خود برخوردار باشند.

وی از پیگیریهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل کارخانه نئوپان خلخال خبر داد و اظهار کرد: انتظار می‌رود مسئولان مربوطه نیز در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهند تا نگرانیهای موجود در این منطقه برطرف گردد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون کارخانه سبلان پارچه نیز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: بی‌شک اگر در این زمینه اقدامات اساسی انجام نشود شاهد حاکمیت رکود در این کارخانه نیز خواهیم بود.

تلاش برای ارائه تسهیلات به کارخانه نئوپان خلخال

فریدون بابایی، فرماندار خلخال با بیان اینکه در حال‌حاضر مراحل تولید در کارخانه نئوپان خلخال کاهش یافته است، گفت: بخش پیمانکاری این کارخانه به طور کامل تعطیل شده است که در صدد هستیم با ارائه تسهیلات بتوانیم مشکلات پیش روی کارخانه نئوپان خلخال را برطرف سازیم.

وی تصریح کرد: مواد اولیه کارخانه نئوپان خلخال نیز هم‌اکنون در حال اتمام است و انتظار می‌رود با برگزاری جلسات ویژه و حمایت ستاد تسهیل دوباره چرخ رونق و تولید و اقتصاد در این کارخانه به کار بیافتد.

فرماندار خلخال با اشاره به اینکه کارگران کارخانه نئوپان خلخال نیز بنا به تصمیمات گرفته شده در مرخصی به سر می‌برند، گفت: هم‌اکنون مطالبات این کارگران پرداخت می‌شود که انتظار می‌رود با راه‌اندازی دوباره تولید شاهد حضور کارگران در خط تولید این کارخانه باشیم.

بابایی با بیان اینکه قسمت اداری و نگهبانی کارخانه نئوپان خلخال در حال‌حاضر فعال است، اظهار کرد: نیاز است بانکهای عامل و ستاد تسهیل حمایتهای ویژه‌ای داشته باشند تا شاهد رونق تولید و اقتصاد در منطقه باشیم.

کارخانه نئوپان خلخال که یکی از کارخانه‌های بزرگ جنوب استان اردبیل است این روزها وضعیت خوبی ندارد و کارگران این کارخانه چوب‌آلات از مشکلات پیش آمده بسیار ابراز نگرانی می‌کنند.

این کارخانه که ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن مترمکعب نئوپان در سال را دارا بوده و برای بیش از یک هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده بود هم‌اکنون در آستانه تعطیلی قرار گرفته است که انتظار می‌رود مسئولان استان و ارشد کشوری برای این امر چاره‌ای باندیشند چرا که در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال تعطیلی تنها کارخانه بزرگ خلخال بی‌مهری به مردم منطقه بوده و شایسته ظرفیتهای منطقه نیست.

گزارش از اکبر رزمی

انتهای پیام/