سیاست شهر » گزارش شهر
کد خبر : 3087
سه شنبه - 22 فروردین 1396 - 22:12
گزارشی از نخستین روز نام‌نویسی انتخابات ریاست جمهوری :

نام نویسی ۱۲۶ نفر در نخستین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری

سخنگوی وزارت کشور گفت: تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری در اولین روز از مرز ۱۰۰ نفر گذشت.

نام نویسی ۱۲۶ نفر در نخستین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری

به گزارش «شورا نیوز» و به نقل از فارس، نام نویسی از داوطلبان شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروزز سه شنبه ( ۲۲ فروردین ماه) با دستور وزیر کشور آغاز شد.

نام نویسی از داوطلبان شرکت در این انتخابات از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ بعد ظهر در محل ستاد انتخابات کشور انجام خواهد شد.

بر اساس جدول زمابندی منتشر شده از سوی ستاد انتخابات کشور نیز نام نویسی از داوطلبان شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تا ۲۶ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات کشور انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

۱_ از رجال مذهبی، سیاسی.

۲_ ایرانی‌الاصل.

۳_ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

۴_ مدیر و مدبر.

۵_ دارای حسن سابقه و امانت و تقوی.

۶_ مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

همچنین به گفته مسئولان ستاد انتخابات کشور واجدان شرایط باید در زمان ثبت نام با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس شش در چهار، در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کرده و اقدام به تکمیل فرم های پیش بینی شده کنند.

جدول زمانبندی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور به فرمانداران
۹۶/۱/۲۲

ثبت‌نام از داوطلبان
۹۶/۱/۲۲ تا ۹۶/۱/۲۶

رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان ۹۶/۱/۲۷ تا ۹۶/۱/۳۱
انتشار اسامی نامزدها توسط وزارت کشور ۹۶/۲/۶ تا ۹۶/۲/۷
تبلیغات انتخاباتی نامزدها ۹۶/۲/۸ تا ۹۶/۲/۲۷
اخذ رأی ۹۶/۲/۲۹
اخذ رأی در مرحله دوم در صورت لزوم و الزاماً جمعه هفته بعد ۹۶/۳/۵
اولین داوطلب انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز به ستاد انتخابات کشور آمد.

وزیر کشور:

برگزاری انتخابات سالم، بانشاط و قانونی دستور کار مجریان و ناظران/ نظرسنجی از مشارکت ۶۰ درصدی مردم خبر می دهد

رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه ضمن دستور آغاز فرآیند نام نویسی از داوطلبان شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی اظهارداشت: به همه فرمانداران شروع مراحل انتخابات ریاست جمهوری را که امروز با ثبتنام اغاز می شود اعلام می کنم.

وی افزود: امیدوارم همه مسئولان اعم از مجریان و ناظران و همه کسانی که در این امر کمک می کنند از جمله رسانه ها، مطبوعات رادیو و تلویزیون و قوه قصضاییه و نیروی انتظامی و به وطر کلی همه دستگاه ها نیز در این امر خطیر ضمن رعایت بی طرفی و مر قانون در امر برگزاری یک انتخابات سالم و بانشاط و قانونی بودن و مشارکت بالا کمک کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه نظارت در انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان و انتخابات شوراها بر عهده مجلس است افزود: انشالله به کمک یکدیگر بتوانیم در اجرا و نظارت گام های بهتری برداریم.

وزیر کشور تاکید کرد: از همه نامزدها که در این انتخابات خود را در معرض انتخاب عموم مردم قرار می دهند و همچنین حامیان آنها، احزاب، گروه ها و اشخاص انتظار داریم با تعامل مثبت مبتنی بر اخلاق و قانون در جهت برگزاری انتخاب سالم و قانونی انتخاب بهتری داشته باشیم و همچنین ضمن فعالیت قانونی و با نشاط در عرصه انتخابات بتوانیم بک مرتبطه دیگر شکوه دیگری را به نمایش بگذاریم.

رحمانی فضلی افزود: به همه مردم اعلام می کنم که وزارت کشور و شورای نگهبان و مجلس یک انتخابات کاملا ارام و قانونی و سالم و باشکوه را تدارک دیده اند و انشالله همینطور برگزار خواهد.

وی درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی گفت: تبلیغات زودهنگام تخلف است و باید احزاب، حامیان آنها و رسانه های منتصب به افراد و به ویژه رسانه هایی که از بودجه عومی استفاده می کنند در این زمینه مراقبت کنند.

وزیر کشور ادامه داد: در بحث تبلیغات زودهنگام که دعوت به حضور و تبیین آگاهی مردم در جهت حضور مردم در انتخابات باشد را تبلیغات زودهنگام نمی دانیم مگر اقدامی سازماندهی شده برای تبلیغ فرد خاص باشد که تبلیغات زودهنگام تلقی می شوند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: شنبه هفته آیند کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد و روند تبلیغات زودهنگام و همچنین روند تبیلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رحمانی‌فضلی: فرصت ۲۰ روزه تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری حضور مردم در انتخابات را تقویت خواهد کرد.

وزیر کشور گفت: نظر‌سنجی‌ها از حضور ۶۰ درصدی مردم در انتخابات حکایت دارد و‌ من حضور بالای ۷۰ درصدی را پیش‌بینی می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان ثبت‌نام رییس جمهور گفت: اطلاعی ندارم.

وی همچنین اظهار داشت: تاکنون تفسیری که از قانون شده٬ «رجل سیاسی» شامل خانم‌ها نمی‌شود.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد: انتخابات در آرامش کامل برگزار شود.
شعله میرفتاح تبریزی دکتری حقوقی اقتصادی در ایتالیا اولین داوطلب زن شرکت کننده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که صبح امروز با حضور در محل ستاد انتخابات کشور نام نویسی کرد.
علی اکبر نصیری خوانساری جزء نخستین داوطلب مرد شرکت کننده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که صبح امروز با حضور در محل ستاد انتخابات کشور نام نویسی کرد.

میرسلیم:

نامزد حزب موتلفه ام/ نیامده‌ام تا حقوق نجومی بگیرم/ رقیب اصلی ما رئیس جمهور فعلی است

مصطفی میرسلیم داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران، گفت: راهی که من از ۵۰ سال پیش آغاز نموده ام چیزی جز حق‌طلبی نیست. من امروز برای احقاق حقوق بر جا مانده شما مردم بزرگ ایران آمدم.

وی افزود: حق داشتن شغل مطلوب، حق برخورداری از تأمین اجتماعی به ویژه از نظر بیکاری،‌از کار افتادگی و بی‌سرپرستی و خدمات بهداشتی و درمانی، حق داشتن مسکن متناسب با نیاز، حقوقی که به کمال در قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی قید شده اما متأسفانه در این چند دهه معطل مانده است.

میرسلیم ادامه داد: من آمده‌ام تا منزلت معلمان، کارمندان و هنرمندان محترم شمرده شود و قدر خدمات پزشکان و پرستاران شناخته شود و ثمره کوشش کشاورزان، اصناف و امدادگران و از خودگذشتگی رزمندگان ارج نهاده شود.

وی تصریح کرد: من امروز لباس کار و تلاش به تن کردم تا همانطور که روزی با همراهی و خلاقیت جوانان متخصص این مرز و بوم موتور ملی را پس از طراحی و نمونه‌سازی به تولید انبوه رسانم. چرخ تولید ملی را نیز با کارآفرینی و نوآفرینی از رکود نجات دهم و به حرکت در آورم. من آمده‌ام در پی حق بیش از ۳ میلیون جوانی باشم که به دلیل فرصت‌سوزی‌ها دستشان از بازار شغل و خدمت به مردم قهرمان ما کوتاه مانده است.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: ما با کوله‌باری از تجربه خدمت در وزارت کشور، بنیاد امور مهاجران جنگی در نهاد ریاست جمهوری، وزارت ارشاد، ورزش و مجمع تشخیص و در صنعت آمده‌ام. من امروز به پشتوانه طلبگی در پیشگاه شهیدان بهشتی و رجایی و باهنر به میدان آمده‌ام.

میرسلیم تأکید کرد: آمده‌ام تا آموخته‌های خدمتم را در پیشگاه رهبری در مسیر پیشرفت میهن به کار گیرم. آمده‌ام تا تجربه همکاری‌ام را در کنار مرحوم هاشمی رفسنجانی برای اعتلای نام میهنمان به کار بندم.

وی گفت: من از دانشگاه آمده‌ام از تحصیل و تحقیق و تجربه‌اندوزی در رشته مهندسی مکانیک در فرانسه تا تدریس در دانشگاه‌های کشور. من به پشتوانه یک حزب ریشه‌دار ۵۰ ساله به کارزار خدمت آمده‌ام من آمده‌ام تا سهم شما را از سفره با برکت انقلاب بگیرم و به شما برسانم. من امروز نیامده‌ام تا حقوق نجومی بگیرم. من امروز نیامده‌ام سهمی برای خود و اطرافیان مطالبه کنم. من آمده‌ام تا ان‌شاءالله حقوق معطل مانده شما را بگیرم چرا که حق گرفتنی است.

مصطفی میرسلیم با حضور در جمع خبرنگاران گفت: از حزب مؤتلفه یک نامزد معرفی شده و آن مصطفی میرسلیم است. بنده از ابتدا اعلام نامزدی از جانب حزب مؤتلفه کردم قبل از آنکه جمنا شکل گیرد. پس از آن جمنا تشکیل شد و در آنجا نیز همراه با دوستانمان مذاکره کردیم و قرار شد همراهی داشته باشیم و مخالفتی ابراز نکنیم چون در هدف و نیت یکی هستیم.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه چه کسی در جمهوری اسلامی خدمت کند را مردم معرفی می‌کنند، من نیامده‌ام که انصراف دهم و حزب مؤتلفه من را نامزد کرده تا در صحنه بمانم.

وی پیرامون مشارکت مردم در این دوره از انتخابات نیز گفت: با توجه به مساوئلی که در ۴ سال گذشته صورت گرفته فکر می‌کنم مشارکت مردم خوب خواهد بود و بیش از ۶۰ درصد شرکت می‌کنند. رقیب اصلی ما رئیس جمهوری است که هم‌اکنون، در حال ایفای وظیفه است.

میرسلیم با بیان اینکه انصراف ندادن معادل بر هم زدن وحدت نیست، گفت: وحدت در نیت و هدف است، وحدت در خدمت است. ساز و کاری که در جمنا به کار گرفته شد به خاطر تازه‌کار بودن اشکالاتی دارد که می‌توانست با تجربه گذشتگان برطرف شود اما صورت نگرفت از جمله تشکیل مجمع و گزینش اعضاء.

وی در پایان گفت: ساز و کاری که بین جمنا و مؤتلفه وجود دارد ائتلاف است و این به معنی ادغام نیست بلکه تعامل سیاسی است تا بهترین روش تعیین شود.

ذوالفقاری:

با برهم زنندگان امنیت انتخابات با قاطعیت برخورد می کنیم/ از هر گونه نا امنی جلوگیری خواهد شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس مستقر در ستاد انتخابات کشور، حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات کشور در جمع خبری اظهارداشت: اگر فردی، جریانی، اشخاصی، حزبی و گروهکی بخواهد امنیت انتخابات را بهم بزند قطعا با قاطیعیت تمام برخورد خواهیم کرد و از هر گونه نا امنی جلوگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: امنیت انتخابات خط قرمز کشور و کلیه دستگاه ها است، همه قوا و مسئولان بر روی الویت امنیت انتخابات تاکید دارند لذا هر حرفی و جریان سازی که بخواهد امنیت را هدف قرار دهد قطعا با مسببین آن برخورد خواهد شد.

ذوالفقاری تأکید کرد: از ۶ ماه قبل تمامی برآوردهای امنیتی انتخابات از سوی دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی صورت پذیرفته تا بتوانیم انتخاباتی کاملاً امن را داشته باشیم.

وی افزود: همچنین آسیب‌هایی که می‌تواند متوجه امنیت انتخابات شود، چه از سوی معاندین خارج از کشور و چه از سوی کسانی که احتمال دارد در داخل بی‌توجهی کنند و یا زمینه‌هایی که می‌تواند امنیت انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد، همه این موارد مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: هم‌اکنون دستگاه‌ها وارد فضای اقدامات امنیتی در کشور شده‌اند، چرا که کشور ما در منطقه‌ای قرار دارد که شرایط امنیتی خوبی ندارد و لذا باید تلاش گسترده‌ای صورت بگیرد که انشاالله امنیت انتخابات حفظ شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه اطلس امنیتی انتخابات به تمامی استان‌ها ابلاغ شد و استانداران و معاونین سیاسی آنها در این زمینه توجیه شده‌اند، گفت: دستورالعمل استفاده از فضای مجازی در انتخابات صادر و ابلاغ شد.

وی افزود: در این دستورالعمل تمامی تمهیداتی که متوجه انتخابات است و تمامی مصادیقی که در فضای مجازی شامل می‌شود، دربرگیرنده این دستورالعمل هستند و طرحی تحت عنوان بی‌تاک آماده شده که هریک از کاندیداها که بنا است در فضای مجازی تبلیغات انجام دهند، مانند فضای واقعی، باید دارای شناسنامه و مشخصه باشند و اگر چنانچه به نام کاندیدایی مطلبی اعلام شود، در صورتی که مربوط به او نیست، حتماً باید بلافاصله تکذیب کند، در غیر این صورت مسئول آن مطلب که منتشرشده، آن کاندیدا است.

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخاباتی کشور با تأکید بر اینکه برآورد ما نشان‌دهنده برگزاری انتخابات در فضایی کاملاً امن است، گفت: به همه کاندیداها و جریان‌ها تأکید می‌کنیم اصل، منافع و امنیت ملی است.

سامانی:

ثبت نام ۷۲ نفر در انتخابات ریاست جمهوری تا الان

سید سلمان سامانی در نشست خبری با خبرنگاران اظهارداشت: تا الان ۷۲ نفر برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به وزارت کشور مراجعه کرده اند.

وی گفت: از این تعداد یک نفر خانم بوده است.

سامانی همچنین با اشاره به ماده ۷۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این قانون آمده تمامی رسانه ها حق ندارند آگهی یا مطلبی علیه نامزدها درج کنند.

سخنگوی وزارت کشور در ادامه گفت: در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ۶۸۸ نفر ثبت نام داشتیم که احتمال می دهیم این دوره افزایش یابد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به صلاحیت نامزدها بر عهده شورای نگهبان است، گفت: فعالیت انتخاباتی نامزدها رسما از تاریخ اعلام اسامی آنان توسط وزات کشور آغاز می شود و هرگونه فعالیت انتخاباتی خارج از این زمان تخلف از قانون است.

احمدی خبر داد

حضور ۸۶ داوطلب در ستاد انتخابات برای انتخابات ریاست جمهوری

علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور از حضور ۸۶ داوطلب در ستاد انتخابات برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خبر داد.

وی افزود: مسن ترین داوطلب ۷۹ سال و جوانترین آنها ۲۱ سال بوده است.
ثبت نام برادران دوقلو برای انتخابات/ نام نویسی با مدرک ششم قدیم/ شغل ندارم آمدم رئیس جمهور شوم!

ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح امروز با دستور رحمانی فضلی در ستاد انتخابات کشور آغاز شد.

برخی حاشیه هایی ساعات اولیه ثبت نام از داوطلبان را در ادامه میی خوانید:

*اولین نامزد انتخابات از همان اولین ساعات صبح البته کفن پوش به ستاد انتخابات آمد تا برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ثبت نام کند؛ دومین ثبت نام کننده هم یک زن بود که برای انتخابات ثبت نام کرد.

* حضور برادران دوقلو هم از دیگر حاشیه های امروز ستاد انتخابات کشور بود.

* سید مصطفی میرسلیم را شاید بتوان تنها چهره شناخته شده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دانست که صبح امروز با لباس کار ثبت نام کرد.

* میرسلیم در جمع خبرنگاران گفت تنها نامزد حزب موتلفه است که درانتخابات حضور می یابد و انصراف نمی دهد.

*یکی دیگر از داوطلبان امروز انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با مدرک ششم قدیم به ستاد انتخابات آمده بود.

* یک کارشناس تربیت بدنی نیز نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری و اهل بروجرد بود که گفت چون شغل ندارم آمدم تا رئیس جمهور شوم.

*شعارم «پول، نان و آزادی» است، این شعار یکی ازداوطلبان انتخابات بود، داوطلب دیگری هم گفت ۱۵ میلیون حقوق بیکاری می دهم!

* ثبت نام از داوطلبان ریاست جمهوری تا ۲۶ فروردین ماه ادامه دارد.

سامانی:

تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری از مرز ۱۰۰ نفر گذشت

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری از مرز ۱۰۰ نفر گذشت.

وی در ادامه پیرامون بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: امیدواریم رعایت حق الناس در هیات های اجرایی و نظارت در انتخابات شوراها به نحو شایسته اتفاق بیفتد.

سامانی ادامه داد: در بررسی صلاحیت ها احکام قانونی و خطوطی وجود دارد که هیات های اجرایی و نظارت باید در این چارچوب عمل کنند؛ مسئولیت رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها صرفا با هیات های اجرایی است و در نهایت هیات های نظارت مجلس اعلام نظر نهایی را می کند.

سخنگوی وزارت کشور در پایان با بیان اینکه فردا آخرین مهلت رسیدگی به صلاحیت نامزدها است، گفت: مراجع ۴ گانه صرفا در موارد ۲۶ و ۲۹ قانون مجاز به اظهارنظر هستند و باید در حوزه قانونی خود اعلام نظر کنند.
وحید فرجی متولد ۱۳۷۸ جوانترین داوطلبی که در اولین روز در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

* نام‌نویسی ۱۲۶ داوطلب در نخستین روز ثبت‌نام

نهایتا علی‌ پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان وقت ثبت نام اولین روز، جمع خبرنگاران از نام نویسی ۱۲۶ داوطلب خبر داد.

وی افزود: از میان این تعداد نیز ۶ زن و ۱۲۰ مرد در نخستین روز ثبت‌نام داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند.

دبیر ستاد انتخابات کشور تأکید کرد: مسن‌ترین داوطلب ۷۹ ساله و جوانترین داوطلب ۱۸ ساله هستند که از نخستین روز از ثبت‌نام‌ها با حضور در محل ستاد انتخابات کشور نام‌نویسی کرده‌اند.

انتهای پیام/