اجتماع شهری
کد خبر : 3011
یکشنبه - 20 فروردین 1396 - 18:00

کاهش آمار خودکشی طی پنج سال گذشته

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از برخی غرض‌ورزی‌ها در رسانه‌ها و همچنین بداخلاقی‌های سیاسی و اجتماعی گفت: ما قربانی تصمیمات نادرست و رفتارهای غلط بعضی از مجموعه‌های سیاستگذار هستیم.

کاهش آمار خودکشی طی پنج سال گذشته

به گزارش «شورا نیوز» و به نقل از ایسنا، دکتر حسن هاشمی در مراسم روز جهانی سلامت که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه ارتقای سلامت روان یکی از اهداف مهم در کشورهای توسعه یافته است و باید به عنوان یک بیماری غیر واگیر در همه کشورها مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: عوامل مهمی در سلامت روان تاثیرگذارند. ایران به دلیل سیل، زلزله، جنگ و سوء مصرف مواد دارای مقام است و تمام این موارد بر سلامت روان تاثیرگذار هستند، همچنین مشکلات متعدد عاطفی که برای نوجوانان و جوانان به وجود می‌آید نیز بی تاثیر نیستند. جامعه ما مملو از این مشکلات است و گاهی سیاستمداران نیز چشم خود را روی این واقعیت می‌بندند.

وی افزود: در تمام دنیا بیشترین آمار ابتلا به افسردگی مربوط به زنان است. در کشور این آمار خیلی بالا نیست اما نباید سیاه نمایی و نه اینکه آسوده بخوابیم، مشکل ما کم نیست اما قابل اصلاح است.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به آمار ۳۵۰ میلیون نفری ابتلا به افسردگی در کل جهان ادامه داد: در ایران ۱۶.۸ درصد زنان و بیش از ۱۰.۸ درصد مردان به افسردگی مبتلا هستند. این بیماری اختلالات در روابط شخصی افراد ایجاد می‌کند و باعث بی‌رغبتی آنها به کار و روابط خویشاوندی می‌شود و تاثیرات ناخوشایندی در روابط اجتماعی آنها بر جای می‌گذارد.

هاشمی همچنین اضافه کرد: در ایران طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد میزان شیوع افسردگی در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۵۰۳۷ نفر برآورد شد در حالیکه این رقم در جهان ۴۹۰۱ نفر است. در مورد مردان نیز این آمار در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۹۴۷ نفر و در دنیا ۳۵۴۵ نفر است. در مجموع می‌توان گفت تقریبا زنان ۵۰ درصد بیشتر از مردان به این اختلال دچار می‌شوند.

به گفته وی اختلال افسردگی در گروه سنی ۱۵ تا ۴۹ سال طی ۲۶ سال گذشته دو برابر شده است. همچنین بار این بیماری در دنیا در حال حاضر رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به رتبه دوم برسد.

وزیر بهداشت همچنین در خصوص آمار ابتلا به افسردگی شدید نیز در کشور توضیح داد و گفت: ما در منطقه نسبت به سایر کشورها وضعیت نامناسب‌تری داریم. طبق آمارها ۲۹۲۳ نفر به طور میانگین در دنیا مبتلا به افسردگی شدید هستند اما در ایران ۳۳۲۸ نفر از میان هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به این نوع از اختلال افسردگی هستند. همچنین در استان‌های تهران، فارس، اصفهان و چهار محال و بختیاری بیشترین درصد شیوع افسردگی عمیق یعنی بیش از چهار درصد گزارش شده است، این رقم در استان‌های گیلان و یزد دو درصد است.

وی ادامه داد: شیوع افسرده خویی در هر دو جنس در ایران تقریبا مشابه کشورهای منطقه است. این آمار در دنیا ۱۴۲۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر و در ایران ۱۱۷۵ نفر از میان همین جمعیت گزارش شده است.

کاهش آمار خودکشی طی پنج سال گذشته

هاشمی با تاکید بر اینکه آمار خودکشی طی پنج سال گذشته تا امروز شیوع کمتری داشته و کاهش یافته است، اظهار کرد: استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و شمالی، آذربایجان شرقی، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، گیلان، مرکزی، همدان، کردستان و کرمانشاه در رتبه‌های اول خودکشی قرار دارند. شیوع خودکشی در زنان بیشتراست اما مرگ و میر آن در میان مردان شایع‌تر است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از مردم از بیماری خود مطلع نیستند ادامه داد: سازمان صدا و سیما که قرار بود و هست که دانشگاه باشد کمتر در خدمت این مسائل و بیشتر در خدمت سیاست قرار دارد. با همه احترامی که برای زحمات آنها قائل هستیم اما باید برای این موضوع بیشتر وقت بگذاریم. در تعطیلات نوروز که یک سال مردم برای آن منتظر هستند مشکلات متعددی مثل تصادفات و مرگ و میر به وجود می‌آید. فقر، بیکاری و شهرنشینی نیز ارتباط خطی با شیوع افسردگی دارند، یعنی هر چه بیشتر و عمیق‌تر باشند بیماری‌های اعصاب و روان نیز در کشور بیشتر می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: تغییر سبک زندگی از روستا نشینی به شهرنشینی مهمترین آسیب‌های روحی، روانی و گسستگی فرهنگی را به وجود می‌آورد. در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد مردم در روستاها زندگی می‌کنند. حاشیه نشین‌ها نیز به مراتب وضعیت بدتری دارند. خوشحالیم که در دولت روحانی حداقل در حوزه سلامت برای این مناطق فکری شد.

انتقاد وزیر بهداشت از بداخلاقی‌های سیاسی و اجتماعی

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از بدرفتاری‌ها و بداخلاقی‌هایی که در عرصه سیاست و اجتماع وجود دارد که گروه‌های مختلف اجتماعی را مقابل هم قرار داده است، گفت: برخی از این رفتارها نسبت‌هایی بود که به جامعه پزشکی وارد می‌شود، بعضی‌ها تا توانستند در تریبون‌های رسمی در جهت بیشتر شدن نفرت بین جامعه فرودست و گروهی که تمکن مالی بیشتری دارد تلاش کردند در حالیکه آنها فکر می‌کردند که خدمت می‌کنند اما به بنیان‌های اجتماعی آسیب می‌زنند.

وی همچنین به پیامدهای روحی و روانی فعالیت برخی رسانه‌ها برای ناکارآمد نشان دادن افراد نیز اشاره کرد و گفت: مردم علائم افسردگی را کمتر می‌دانند. رسانه‌ها باید عالمانه این بیماری‌ را معرفی کنند، چرا که آنها شمشیر دو لبه هستند. همکنون مردم برای داشتن یک مشاور، پزشک یا روانشناس دچار تردید هستند و آن را مساوی با مسائلی که خوشنام نیست می‌دانند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه رسانه‌ها نتوانستند نگاه مردم را به درستی تغییر دهند بیان کرد: باید در کنار خدمات درمانی، توسعه و حمایت‌های مالی بیمه‌ها به این موضوع توجه کرد. ما قربانی تصمیمات نادرست و رفتارهای غلط بعضی از مجموعه‌های سیاست گذار هستیم. آن بخش‌ها آگاهی خود را افزایش ندهند مسیر وارونه است، آنها تولید می‌کنند (افسردگی و نگرانی برای مردم) و ما باید اصلاح کنیم. امیدواریم رسانه‌ها بتوانند زمینه مطرح کردن و گفت‌وگو را در این مورد فراهم کنند.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که سیاست‌های نظام به سمت ارتقای سلامت روان مردم و ایجاد نشاط و امید حرکت کند.

وی ادامه داد: ملتی که امید نداشته باشد نیازی به تلاش و حرکت نمی‌بیند. ما تا می‌توانیم نقاط ضعف و کاستی را به چند برابر غیر واقعی آن تبلیغ می‌کنیم. ما جامعه را به خیر و شر تقسیم و تصور می‌کنیم که هنرمند هستیم. در شهرهایی که فکر می‌کنیم با دین و فرهنگ به آنها خدمت کرده‌ایم شاهد بیشترین آسیب‌های اجتماعی هستیم. نقاطی که موانع جدی برای نشاط جامعه ایجاد کرده‌ایم بیماری‌های اعصاب و روان، جرم، جنایت و بزهکاری‌ها گسترده‌تر هستند.

هاشمی تاکید کرد: از شعار دادن و ادعاهای بیجا برگردیم. از فریب پرهیز کنیم و به سمت آنچه که به نفع سلامت جامعه است برگردیم و از تجربه تصمیمات غلط قبلی درس بگیریم.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در قالب بازطراحی شبکه بهداشت و درمان افراد بیمار و مستعد افسردگی را شناسایی کنیم ادامه داد: معتقدم اشکالات زیادی وجود دارد. با اذعان به اینکه بیشتر و عمیق‌تر باید کار کنیم اما می‌توان گفت: همین اقدامات نیز کورسوی امیدی در عین ناامیدی است.

مسئولین و سیاستمداران نگاه قبیله‌ای و عشیره‌ای نداشته باشند

وزیر بهداشت ضمن اشاره به ضرورت ورود آموزش و پرورش و آموزش عالی به حوزه سلامت روان، گفت: ما همه مامور به انجام وظیفه هستیم و نتیجه نباید ما را راضی کند. در شروع فصل بهار آرزو می‌کنیم که مسئولین و سیاستمداران به جامعه ایرانی علمی و ملی نگاه کنند. هر گروه، طبقه، حزب، صنف و قوه‌ای به مسائل منطقه‌ای، قبیله‌ای و عشیره‌ای نگاه نکند و برای فردای ایران تصمیمات مدبرانه‌ای بگیرد.

انتهای پیام/