اقتصاد شهری
کد خبر : 2440
سه شنبه - 24 اسفند 1395 - 19:21
دبیرکل کانون بانک های خصوصی:

نامه اخیر۴۰ پژوهشگر اقتصادی به دولت فاقد راهکارهای عملی است

دبیر کل کانون بانک های خصوصی و موسسه های اعتباری معتقد است ، نامه اخیر ۴۰ پژوهشگر اقتصادی به دکتر روحانی فاقد راهکارهای عملی است و در آن به ریشه مشکلات اقتصادی کشور توجهی نشده است .

نامه اخیر۴۰ پژوهشگر اقتصادی به دولت فاقد راهکارهای عملی است

به گزارش “شورا نیوز” ، «محمدرضا جمشیدی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره انتشار نامه تعدادی از پژوهشگران اقتصادی به رئیس جمهوری و ابراز نگرانی آنان درباره آینده اقتصاد کشور اظهار داشت: اینکه در کشور در حوزه های اقتصادی مشکل وجوددارد، امر پوشیده ای نیست اما دلیل بروز آن منحصر به این دولت نبوده و باید بی طرفانه و با واقع بینی مسایل را بررسی کرد.

وی افزود: کسی مدعی نبود مشکل در نظام اقتصادی کشور وجود ندارد ،اما باید در ارزیابی ها، توان دولت را نیز مد نظر قرار داشت.
وی با اشاره به رشد اقتصادی ۹ ماهه کشور که بانک مرکزی آن را ۱۱.۹ درصد با احتساب نفت و ۱.۹ درصد بدون نفت اعلام کرده است، گفت: دولت در سه سال گذشته با توجه به ابزارها و امکاناتی که در اختیار داشته تلاش کرده است تا حدی اوضاع را سامان دهد که قابل قدردانی است.
این فعال بانکی اظهار داشت: به نظر می رسد دولت در حوزه های زیربنایی اقتصاد کارهای بزرگی انجام داده است.
وی یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور را هزینه بالای تجارت خارجی دانست که به دلیل آنکه هنوز ارتباطات بانکی به طور کامل شرایط پیش از تحریم ها بازنگشته، ورود کالاهای واسطه ای را برای بنگاه های تولیدی هزینه بر می کند که اثر مستقیم آن بر افزایش قیمت تمام شده محصول و غیررقابتی شدن آن با نمونه های مشابه خارجی است.
جمشیدی، همچنین یادآور شد که هنوز واحدهای تولیدی از تمام ظرفیت خود استفاده نمی کنند که این امر بر حوزه اشتغال که یکی از ارکان اصلی اقتصاد است، اثر می گذارد.
دبیر کل کانون بانک های خصوصی و موسسه های اعتباری درباره شرایط نظام بانکی نیز توضیح داد: بخشی از مشکل زیان دهی بانک ها به خاطر سیاست ها و تکالیفی است که نهادهایی چون مجلس شورای اسلامی و شورای پول و اعتبار بر دوش نظام بانکی می گذارند.
وی یادآور شد: اتکای نظام تامین مالی کشور به بانک ها و این تصور نادرست که بانک ها بزرگترین منبع پولی در کشور هستند که باید همه مشکلات را حل کنند، سبب شده تا هجمه های بسیاری به نظام بانکی وارد شود.
به گزارش ایرنا ، ۲۲ اسفند ماه نامه سرگشاده ای با امضای ۴۰ پژوهشگر اقتصادی از جمله چهره های شناخته شده ای مانند احمد توکلی ، الیاس نادران ، مجتبی توانگر و سید مهدی زریباف منتشر شد .
در بخشی از این نامه آمده است : جناب آقای روحانی! طرفداران و مروجان مکتب لیبرال سرمایه داری که در دولت و اطرافیان شما حضور پررنگ دارند، طی ۳۰ سال گذشته همواره نظرات و توصیه‌های خودرا به اقتصاد ایران تحمیل کرده‌اند و تقریباً هیچ‌گاه، مسئولیت نتایج توصیه‌های خود را نپذیرفته‌اند.