فرهنگ شهری
کد خبر : 2072
چهارشنبه - 18 اسفند 1395 - 14:10
رئیس خانه‌ی مداحان؛

مداحان، باید فرزندان مدافعین حریم ولایت پرورش بدهند/ مهمترین شاخصه هر مداح نماز اول وقت است

مصطفی خورسندی در اولین روز دوره آموزشی خواهران مداح نکاتی درباره اصول و فنون مداحی بیان کرد.

مداحان، باید فرزندان مدافعین حریم ولایت پرورش بدهند/ مهمترین شاخصه هر مداح نماز اول وقت است

به گزارش «شورانیوز»  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛مصطفی خورسندی صبح دیروز مورخ ۱۷ اسفند ماه در دوره آموزشی خواهران مداح سازمان بسیج مداحان کشور که در اردوگاه فرهنگی تربیتی ولایت قم برگزار شد به بیان نکاتی درباره اصول و فنون مداحی پرداخت.

وی با اشاره به نماز اول تأکید کرد و گفت: نخستین و مهم ترین شاخصه هر مداح باید نماز اول وقت و با توجه است؛ چه بهتر است که این نماز با توجه و اول وقت، به جماعت باشد.
این کارشناس و استاد مداحی اظهار داشت: اگر افرادی که در فتنه ۸۸ گیر افتادند به تعقیبات نماز صبح توجه داشتند که آمده است خدایا هر جا میان حق و غیر حق به شبهه افتادم مرا به راه راست هدایت کند، به این مشکل دچار نمی‌شدند.
وی با بیان این که «میم» مداح به معنای متدین است، گفت: تعقیباتی که پیش و پس از نماز وارد شده، برای یک مداح باید مثل یک عمل واجب مهم شمرده شود؛ گاهی نمی‌‌دانیم که اصلا این ادعیه و تعقیبات در کجای مفاتیح است.
خورسندی افزود: مداومت بر زیارت عاشورا از مواردی است که آثار بسیار مثبتی دارد و بسیاری از بزرگان بعد از هر نماز به خواندن زیارت عاشورا مداومت داشتند و با همین ادعیه و زیارات به درجات عالیه رسیدند.
وی «دال» مداح را به معنای دانش عنوان کرد: برای این که یک مداح بتواند بر دیگران اثرگذاری کند، باید ابتدا خودش نور داشته باشد تا بتواند دیگران را از این نور بهره مند کند.
یک مداح باید کف پای پدر و مادر خود را ببوسد
این کارشناس و استاد مداحی به احترام گذاشتن به پدر و مادر تأکید کرد: بوسیدن دست پدر و مادر که کار انسان های معمولی است، یک مداح باید کف پای پدر و مادر خود را ببوسد؛ یک مداح باید فرزندان خود را به گونه ای پرورش دهد که مدافع حریم ولایت باشد.
وی توضیح داد: متأسفانه ما در اصول اعتقادی ضعف داریم و گاهی بدون مطالعه حرف هایی می زنیم که وهن اهل بیت(ع) است؛ این که در شعری می گویند اگر حضرت عباس(ع) در اتفاقات آن کوچه بود گردن حمله کنندگان به خانه حضرت علی(ع) را می شکست، یک اشتباه بزرگ است؛ در تشییع پیکر امام حسن(ع) آن حضرت حضور داشتند اما در آن جا هم اقدامی نکردند.
خورسندی بیان داشت: در مقتل خوانی و در مقدمات روضه مداح باید مقدمه چینی کند؛ باید به این نکته توجه داشت که مداحی در مجالس ختم با مداحی و روضه خوانی در هیأت بسیار متفاوت است و مراسمی که مادری از دنیا رفته است، نباید روضه حضرت زهرا(س) خوانده شود.
وی خاطرنشان کرد: در روضه خوانی باید اصولی رعایت شود که شامل مقدمه روضه، اصل روضه و مقتل، مشابهات، مقابله و استنباط است؛ در روضه سه زمان حال، زمان قال و زمان مداح وجود دارد که باید ترتیب آن ها رعایت شود.
این استاد و کارشناس مداحی «الف» مداح را اخلاق، اخلاص و ادب خواند و ادامه داد: اگر نیت کنید که برای خدای متعال بخوانید، دیگر میزان جمعیت برای شما مهم نخواهد بود؛ مداح اگر برای یک نفر و با نیت الهی مداحی کند خیلی بهتر است تا در جمعیت چند هزار نفری اما برای غیر خدا مداحی کند.
وی افزود: یک مداح با اخلاق باید خوش رو، خوش خو و خوش گو باشد؛ خانمی که می خواهد مدح اهل بیت(ع) را بگوید، نباید الگوی غلطی برای جامعه باشد؛ بلکه بایستی پوشش مناسب اسلامی داشته باشد؛ البته برخی هم آن طرفی می افتند و جاذبه شان به دافعه تبدیل می شود؛ بانوان مداح باید مراقب باشند در جایی که مداحی می کنند صدایشان به گوش نامحرم نرسد و ثواب آن ها را به گناه تبدیل نکند.
مداح باید مخاطب شناس باشد
خورسندی  در پایان «ح» مداح را حسن سلیقه عنوان کرد و گفت: مداح باید مخاطب شناس باشد و جملات ساده و قابل لمس برای مخاطب خود انتخاب کند؛ گاهی اوقات یک جمله ساده غوغا بپا می کند و نکته آخر این که باید توجه داشته باشید که مستمع هم حال و حوصله گوش دادن داشته باشند.
گفتنی است؛ دوره آموزشی تخصصی هم اندیشی مداحان خواهر سراسر کشور۱۷ تا ۱۹ اسفند در اردوگاه ولایت قم برگزار می‌شود.
این دوره با حضور ۳۰۰ نفر از مداحان خواهر سراسر کشور۱۷ تا ۱۹ اسفند در اردوگاه ولایت قم واقع در میدان ۷۲ تن  برگزار می‌شود.
همچنین حجت الاسلام علیرضا پناهیان، حجت الاسلام سید حسین مومنی، حجت الاسلام شیخ محمود ریاضت، حجت الاسلام حسینی قزوینی مدیر شبکه جهانی ولایت، دکتر حمیدرضا مقدم فر، مصطفی خورسندی مدیر خانه مداحان و کانون مداحان کشور و دیگر اساتید از سخنرانان این برنامه هستند.
انتهای پیام/