استان ها » تهران » در شهر
کد خبر : 1985
چهارشنبه - 18 اسفند 1395 - 11:56
در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد؛

عباس جدیدی:مردم انتخاب شهردار براساس سهم‌خواهی سیاسی را برنمی‌تابند

عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش‌از دستور خود با اشاره برخی از انتظارات مردم از شورای آینده شهر تهران گفت: مردم انتظار دارند شهردار آینده براساس توانمندی‌های حرفه‌ای انتخاب شود و سهم‌خواهی سیاسی و محلی را مردم برنمی‌تابند.

عباس جدیدی:مردم انتخاب شهردار براساس سهم‌خواهی سیاسی را برنمی‌تابند

به گزارش «شورانیوز»  به نقل از اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، عباس جدیدی عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در سیصدوسی‌وششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به نطقه پیش از دستور پرداخت.

وی گفت: هر ۴ سال اعضای شورای شهر برای فعالیت چهارساله در یک نهاد مردمی برآمده از قانون اساسی گردهم می‌آیند تا کارنامه مدیریت شهری را رقم بزنند.

جدیدی ادامه داد: از شورای شهر انتظار می‌رود تجربیات خوب و بد به دست آمده در دوره‌های قبلی شورا و کمک به پیشرفت همه‌جانبه و ارائه سطح بالاتری از خدمات اجتماعی به شهروندان ارائه شود.

معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران وجود یک مجموعه کارشناسی قدرتمند و مجرب و متعهد در کنار شهردار را لازمه موفقیت شورا و رضایتمندی مردم دانست و مدیریت شهری موفق را نیازمند همکاری، هماهنگی و همدلی شورا و شهرداری عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه غربالگری نیازها و دغدغه‌مندی شهروندان از مقدمات یک تحول بزرگ شهری است، گفت: یکی از بزرگترین انتظارات مردم از شورا انتخاب شهردار کارآمد و دلسوز است و اعضای شورا در این موضوع در معرض امتحان الهی قرار دارند و مردم شفافیت انتخاب شهردار را رصد می‌کنند.

جدیدی با اشاره به اینکه برای انتخاب بهترین گزینه باید مطالعه و بررسی بین گزینه‌های برتر در یک چارچوب و اصول تعریف شده انجام شود و به دور از نگاه‌های حزبی و سیاسی به این موضوع پرداخته شود، گفت: متاسفانه قوانین موجود و عدم انطباق وظایف و مسئولیت‌های شوراها با اختیارات قانونی آنها زمینه‌ساز مشکلات متعددی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در بیان برخی از مشکلات گفت: به عنوان مثال شورای شهر فقط حق انتخاب شهردار را برعهده دارد و در فرایند داخلی و نحوه تقسیم کار مدیران شهرداری دخالتی ندارد و این موضوع برای شهرداری تهران با حدود ۵۷ هزار نیرو و بودجه‌ای معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان با سایر شهرها تفاوتی ندارد و برهمین اساس نظارت بر عملکرد شهرداری و مدیران آن توسط اعضای شورای شهر در قالب تذکر و سوال از شهردار صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شورای شهر باید ابزارهای کارآمد و موثر دیگری برای اعمال مصوبات خود در دست داشته باشد، گفت: در این صورت کار کارشناسی و اقدامات متعدد کمیسیون‌ها و اعضای شورا برای اداره بهتر شهر و نظارت موثر و کارآمد به ثمر می‌نشیند.

جدیدی در ادامه وجود دستگاه‌های متعدد دولتی و تداخل اختیارات و وظایف آنها با یکدیگر را موجب غیرممکن ساختن مدیریت واحد شهری دانست و گفت: شهروندان شورای شهر را مسئول می‌دانند و بسیاری از امور را از شورای شهر انتظار دارند که لازم است دولت و مجلس با فوریت برای مدیریت واحد شهری فکری کند.

وی در ادامه نطق پیش از دستور خود به انتظار رای‌دهندگان از اعضای شورا پرداخت و گفت: رأی‌دهندگان انتظار دارند که شورا به صورت روشن و طی یک گزارش جامع اقدامات انجام شده و نواقص احتمالی را به شهروندان اعلام کند.

معاون نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: مردم انتظار دارند مهمترین تصمیمات شهر بر مدار نظام فنی، اجرایی و اسناد بالادستی باشد و از پراکنده‌کاری و تصمیمات مقطعی و خلق‌الساعه در حوزه‌های مختلف پرهیز شود.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا ، همچنین در خصوص انتظار مردم از شورای شهر گفت: مردم انتظار دارند شهردار آینده صرفا بر توانمندی‌های حرفه‌ای، ذاتی و مدیریتی انتخاب شود و مردم انتخاب شهردار براساس سهم‌خواهی سیاسی و محلی را برنمی‌تابند.

جدیدی ادامه داد: مردم توقع دارند شورا از منفی‌گرایی به اقدامات گذشته پرهیز کند و فقط در حوزه مسائل شهری به نقد و انتقاد از دریچه کارشناسی بپردازد.

وی در خصوص انتظار مردم از شورای پنجم گفت: مردم از شورای پنجم شهری توسعه‌یافته‌تر از سال‌های قبل می‌طلبند و رای‌دهندگان شهری با فضاهای سبز و بوستان‌های زیبا، گردشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی شایسته و حمل و نقل عمومی منظم و قابل دسترس می‌طلبند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه نطق پیش از دستور خود به برخی از مولفه‌های شورای شهر کارآمد پرداخت و گفت: داشتن برنامه اجرایی معقول، کارآمد و قابل اجرا و پایش مستمر اقدامات انجام شده، همکاری و هماهنگی با سایر دستگاه‌های دولتی، بررسی مشکلات و آسیب‌های شهر و برنامه‌ریزی جهت رفع عقب‌ماندگی‌ها، تلاش جهت ارتقای جایگاه فرهنگی و سیاسی شهر، تعامل مستمر با اساتید و روشنفکران و جوانان اهل فکر و نخبگان، توجه جدی به بهداشت روانی در شهر و تلاش جهت ایجاد منابع پایدار درآمدی برای شهر از جمله مولفه‌های یک شورای شهر کارآمد است.