اجتماع شهری » گزارش شهر
کد خبر : 2078
چهارشنبه - 18 اسفند 1395 - 13:58

صدها کیلومتر راه با حال و هوای الحشد الشعبی

با نزدیک شدن به محور عملیاتی الحشد الشعبی، اولین چیزی که جلب توجه می کند، کاروان های متعدد کمک های مردمی و هیات های کثیر مذهبی است که در طول مسیر به رزمندگان داوطلب الحشد خدمات صلواتی ارائه می کنند.

صدها کیلومتر راه با حال و هوای الحشد الشعبی

به گزارش “شورا نیوز” و به نقل از ایرنا، در حالی که محورهای عملیاتی نیروهای مسلح عراق درگیر بروکراسی های اداری و سختگیری های متعارف نظامی است، اما در محور الحشد الشعبی، با روحیه مردمی حاکم بر آن، از بروکراسی های اداری و انعطاف ناپذیری معروف قوانین نظامی کمتر اثری دیده می شود و حال و هوای معنوی نمود بیشتری دارد.
نمونه های متعددی از این تفاوت ها را در طول مسیرها می توان شاهد بود بطوری که در بازدید هفته گذشته تیم ایرنا از دو محور موصل و تلعفر، نمونه هایی را که به چشم سر مشاهده شد، به تحریر در آمده است و جالب اینکه بسیاری از این خصلت های الحشدی ها در حال تسری به دیگر نیروهای مسلح عراق نیز هست.

***توافق فرماندهان در تجهیز مهمات و سلاح
در شرایطی که نیروهای مسلح در تمام دنیا درگیر مقررات سختگیرانه هستند، در محور نیروهای الحشد شاهد تعاملی هستیم که ناشی از درک متقابل ، گذشت و صبر است.
برای نمونه در جریان بازدید اخیر از جبهه های نبرد در محور الحشد الشعبی، شاهد بودیم یکی از فرماندهان گروه های مقاومت اسلامی، برای دریافت مهمات به مقر عملیات مراجعه کرده بود و مسوول انبارها با نشان دادن کل ذخیره های مهمات و سلاح الحشد، از وی خواست درخواست خود را تعدیل کند.
طی چند دقیقه گفت وگوی صمیمی ، در یک توافق دوستانه فرمانده یاد شده، بخشی از نیازهای خود را به نفع دیگر گروه های مقاومت اسلامی و مردمی تعدیل کرد و همان جا دو طرف برگه درخواستی را امضا کردند و قضیه تمام شد.

***ممانعت از عکاسی با چای داغ
نمونه دیگر، تیم خبری ایرنا در حال بازدید از خطوط مقدم در منطقه فرودگاه تلعفر بود که بدون اطلاع قبلی وارد محور یکی از گروه های الحشد شد که این نیروها بعد از تماس بی سیم با فرمانده بالادست خود، در خصوص حضور یک تیم خبری در محورشان که جزو محورهای حساس منطقه بود، پرس و جو کردند.
این نیروها اگرچه در اندک زمانی، بطور دقیق و کامل درباره هویت و مجوز حضور ما در منطقه تحقیق کردند و به قولی ته ماجرا را در آورند، اما تا مشخص شدن هویت ما، فضای حاکم بر برخوردها بسیار دوستانه بود.
بطوری که فرمانده بالادست پشت بی سیم از فرمانده میدانی خود خواست که اگر از هویت خبرنگاران مطمئن هستند، فقط به آنها اجازه تصویر برداری ندهند که همین گونه هم شد.
فرمانده میدانی و رزمندگان این محور با گرمی از ما با چای داغ در آن هوای سرد پذیرایی کردند و درعین حال از اینکه نمی توانند اجازه عکاسی و تهیه گزارش بدهند عذرخواهی هم کردند و قضیه به همین مقدار خاتمه پیدا کرد و ما از محور آنها، دور شدیم.

***رقابت در جنگ با داعش
در صحنه های نبرد، روحیه و فضای معنوی میان الحشدی ها بسیار نمود دارد.
یکی از فرماندهان کتائب حزب الله عراق برای خبرنگاران ایرنا تعریف می کرد که در درگیری اخیر با عناصر داعش در روستای ‘خرابه جحش’ در غرب تلعفر، از نیروهای ‘لواء علی اکبر (ع)’ وابسته به عتبه حسینی (ع)، توپ ۱۰۶ درخواست کردیم تا گروهی از داعشی ها را که در منزلی پناه گرفته بودند به هلاکت برسانیم.
این فرمانده می گوید که فرمانده لواء علی اکبر (ع) قول مساعد داد و بعد از چند دقیقه با حدود ۲۰ رزمنده از راه رسید و گفت که نیروهایش آماده کمک هستند. به آنها گفتم که فقط توپ ۱۰۶ خواستیم ، اما فرمانده لواء علی اکبر (ع) اصرار داشت در این نبرد شرکت کند و اتفاقا دو شهید هم در این درگیری تقدیم کردند و در نهایت خرابه الجحش هم آزاد شد.

***باک پر از بنزین بدون برگه سهمیه
یکی از موارد جالب توجه در روحیه معنوی و مردمی حاکم بر الحشدی ها را زمانی شاهد بودیم که به بنزین نیاز داشتیم. پیش از این در منطقه موصل نیروهای حاضر در آن منطقه برای ۲۰ لیتر بنزین ما را به فاصله ۵ کیلومتری برای دریافت نامه فرستاده بودند.
گرچه یکی از فرماندهان نیروهای مسلح عراق در محور موصل، گفته بود که از انبار سوخت آنها، می توانیم سوخت دریافت کنیم، اما با مراجعه به انبار سوخت، به دلیل همراه نداشتن برگه ویژه نتوانستیم برای خودرو سوختگیری کنیم و حتی تماس های تلفنی هم نتوانست مشکل را حل کند.
‘ابومصطفی’ راننده خودرو تیم خبری ایرنا، بعد از طی کردن ۸۰ کیلومتر راه به اولین انبار سوخت الحشد الشعبی در روستای ‘الصالحیه’در جنوب تلعفر رسید و همین که به مسوول انبار سوخت الحشدی گفت که خبرنگار جنگی هستیم، باک خودرو را از پر از بنزین کرد!
در مسیر برگشت به سمت بغداد مجدد از همین محل سوختگیری کردیم بدون اینکه برای آن برگه ای ارائه داده باشیم یا کسی ما را توصیه کرده باشد و این همه با صلوات دعا برای نیروهای رزمنده و فاتحه ای برای شهدا صورت می گرفت.

***مقایسه ای حسابی بین الحشدی ها و سایر نیروها
کمک های مردمی که به طور مستمر از شهرهای جنوب عراق به جبهه های نبرد برای الحشد الشعبی سرازیر می شود و هیات های مذهبی که در طول محورهای الحشد الشعبی، از رزمندگان در سه وعده غذا پذیرایی می کنند، باعث شده است که این محور کمتر از حیث غذا، لباس و پوشاک و حتی شیرینی جات و انواع بیسکویت و میوه جات کمبودی احساس کند.
در حالی که به گفته یکی از فرماندهان در مقر عملیات الحشد الشعبی در جنوب تلعفر، حقوق حداقل یک نیروی مسلح عراق یک میلیون و ۲۰۰ هزار دینار (حدود یکهزار دلار) است در حالی که حقوق یک رزمنده الحشد از ۶۰۰ هزار دینار (حددود ۵۰۰ دلار) تجاوز نمی کند.
اما به اعتراف خود فرماندهان نیروهای مسلح عراق که سپهبد ‘عبدالغنی الاسدی’ فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم نیز در یکی از اظهاراتش بر آن صحه گذاشته بود، روحیه جنگی رزمندگان الحشدی قابل قیاس با دیگر نیروهای مسلح عراق نیست.
سپهبد الاسدی حتی گفته بود که آرزو می کرد که رزمندگان الحشد الشعبی در نبرد موصل، مشارکت مستقیم داده شوند تا موصل در کمترین زمان ممکن آزاد شود.
یکی از فرماندهان عملیات تلعفر که نخواست نامش برده شود، در یک مقایسه ساده بین نیروهای مسلح و الحشدی ها گفت که نیروهای الحشد با ۴۰ هزار نیرو در حال حاضر بیش از ۳۰۰ کیلومتر خاکریز را در خط مقدم در استان نینوا پوشش داده اند، در حالی که نیروهای مسلح عراق با ۷۵۰ هزار نیرو، طول خاکریز آن در موصل از ۵۰ کیلومتر تجاوز نمی کند.
تعداد کل نیروهای الحشد الشعبی ۱۵۰ هزار نفر است که طبق گفته این فرمانده الحشدی حدود ۲۸ هزار نفر جزو شهدا یا مجروحین به شمار می آیند و ۴۰ هزار نیرو نیز جزو الحشد سنی است که در استان الانبار مستقر هستند و ۸۰ هزار مابقی به صورت شیفتی، در هر شیفت ۴۰ هزار نفر در صحنه نبرد حضور دارند و بقیه در مرخصی بسر می برند.

***تمدید داوطلبانه ماموریت های جنگی
جالب است که بسیاری از نیروهای الحشد الشعبی از اخذ مرخصی های خود به ویژه در مواقعی که بوی عملیات می آید خودداری می کنند که از جمله آنها ‘ابوفدک’ از رزمندگان کتائب حزب الله است که بیش از ۲۰ روز است، مرخصی نگرفته و به رغم اینکه دخترش ‘فدک’ دلتنگ پدر شده اما به خبرنگار ایرنا گفت که منتظر شروع عملیات است.

***صدها کیلومتر دور از منزل، سرگرم خدمات داوطلبانه
این در سطح رزمندگان و فرماندهی عملیات است اما در سطح مردمی نیز الحشد الشعبی تنها نیروی مسلح عراقی است که نه تنها، مردم مهمترین پشتوانه آن است بلکه کمک های مردمی آن نیز دیگر نیروهای مسلح را در جبهه جنگ با تروریسم پوشش می دهد و بخش قابل توجهی از این کمک ها به خانواده های آواره عرضه می شود.
‘کاظم میس’ از اهالی ‘الغراف’ از توابع استان ‘ذیقار’ در جنوب عراق است که به همراه دیگر اهالی شهرش در فاصله بیش از ۸۰۰ کیلومتری از شهر و دیار، در شهر ‘تل عبطه’ در جنوب تلعفر، هیات مذهبی پذیرایی از نیروهای الحشد الشعبی تشکیل داده است.
گرچه بارندگی و سرما در این منطقه شمالی عراق قابل قیاس با مناطق جنوبی نیست، اما کاظم میس و دیگر اعضای هیات از جمله ‘هانی حسن’، ‘کریم سبحان’، ‘جعفر حسن’ همگی افراد سن و سالداری هستند که در این سرما و بارندگی، سخت سرگرم پخت و پز و پذیرایی از رزمندگان الحشد الشعبی هستند.
کاظم میس در هوای سرد و بارانی تل عبطه ما را به صرف چای دعوت کرد و در همان فرصت کوتاه در
گپی دوستانه ، گفت که حدود ۲۵ نفر در هیات مذهبی الغراف فعالیت دارند و همه مواد غذایی و پذیرایی ها که در این هیات ارائه می شود، از محل کمک های مردمی است.
به گفته وی، اعضای این هیات به صورت شیفتی هر یک هفته در محل باقی می مانند و سپس یک تیم جدید جایگزین آنها می شود و خدمات پذیرایی بدون وقفه از ابتدای شروع عملیات در پنج ماه قبل تا به امروز ادامه دارد.
کاظم میس تاکید کرد که اولین مکانی که در آغاز عملیات برپا کرده بودند، حوالی بیجی در شمال صلاح الدین بود و پابه پای پیشروی رزمندگان، هیات مذهبی آنها نیز به جلو آمده تا امروز، به تل عبطه رسیده است.
در بیابان های جنوبی تلعفر که بر اثر حرکت نامنظم خودروها، جاده های خاکی متعددی از رد تایرخودروها بر روی زمین خاکی منطقه نقش بسته، چند وانت در آستانه تاریک شدن هوا، با روشن کردن چراغ های خود، صحرای غرب نینوا را به سمت خاکریزهای جنگ در تلعفر می شکافند، در حالی که نوای نوحه مداحان از بلندگوهایشان سکوت صحرا را می شکند و نشان می دهد، باز هم کاروان کمک های مردمی از جنوب آمده است.
خاورم *۴*۳۵۳*۱۷۷۰*
انتهای پیام /*