استان ها » تهران
کد خبر : 1074
چهارشنبه - 4 اسفند 1395 - 10:45
در جلسه ی شورای شهر تهران بررسی شد:

تخریب ۵۰ باغ طی ۱۵ سال در شمیران

جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران با گزارش دبیر دبیران شورایاری منطقه یک به موضوع تملک و تخریب باغ‌ها و مشکلاتی که برج‌سازی در این منطقه ایجاد کرده، اختصاص یافت.

تخریب ۵۰ باغ طی ۱۵ سال در شمیران

به گزارش شورا نیوز و به نقل از روزنامه‌ی ایران؛ جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران با گزارش دبیر دبیران شورایاری منطقه یک به موضوع تملک و تخریب باغها و مشکلاتی که برج‌سازی در این منطقه ایجاد کرده، اختصاص یافت.

در این جلسه، اعرابی، دبــــــــــیر دبیران شورا یاری درباره هویت در حال مرگ «شمیران» هشدار داد و با بیان اینکه حفاظت از باغ‌های قدیمی و نگه داشتن باغ‌ها از اوجب واجبات در این منطقه است، گفت: براین اساس از طریق تخصیص اعتبارات، تاکنون ۱۰ باغ بزرگ در منطقه یک تملک و خریداری شده است و ۱۱۰ باغ دیگر نیز برای خرید فهرست شده‌اند.

وی با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن درختان در باغ‌های شمیران یک ضرورت است که در برنامه دوم شهرداری تهران نیز به این موضوع اشاره شده است، افزود: از ۴هزار هکتار بافت فرسوده در منطقه یک، ۲۰۰ هکتار آن در شمیرانات واقع شده است.اعرابی با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: خیابان سی متری استانبول یک برج ۱۶ طبقه داشت که تخریب آن ۹ روز زندگی مردم را معطل کرد. در شمیران چند ده ساختمان بلند وجود دارد که اگر حادثه‌ای رخ دهد، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد، چراکه شاهدیم در کوچه‌های شش متری برج‌های بلندمرتبه ساخته شده و لازم است این موضوع در طرح تفصیلی منطقه یک بازنگری شود.

وی افزود: بیش از ۵۰ باغ بزرگ (۲ هزار متر به بالا) در شمیران در یک بازه زمانی ۱۵ ساله به علت اجرای قانون برج – باغ‌ها به مرور تخریب شده است و باید فکری به حال هویت درحال مرگ شمیران داشته باشیم. علیرضا دبیر هم در جلسه دیروز از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تملک باغ‌ها در منطقه یک در سال ۹۶ خبر داد و گفت: بودجه منطقه یک در سال ۹۶ حدود ۲۷۶ میلیارد تومان است که با جمع بودجه معاونت‌ها در این منطقه باید گفت که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این منطقه در سال ۹۶ در نظر گرفته شده است.وی گفت: در منطقه یک بزودی شاهد تردد قطار سبک شهری (LRT) و گسترش مترو هستیم که باید این مسأله را در بودجه‌بندی در نظر بگیریم.دبیر همچنین درباره نرخ بلیت مترو و اتوبوس برای سال ۹۶ گفت: با وجود برخی حواشی انجام شده، نرخ بلیت مترو و اتوبوس برای سال آینده هنوز به تصویب صحن علنی شورای شهر تهران نرسیده است.

برج‌های منطقه ۱ بدتر از موشک‌های صدام است

احمد مسجد جامعی هم از روند ساخت و ساز در منطقه یک گلایه کرد و گفت: برج‌هایی که در منطقه یک ساخته شده‌اند، بدتر از موشک‌های ۹ متری صدام است که در زمان جنگ در پیکر شهر می‌خورد.وی با بیان اینکه شمیران به دلیل کوه‌هایش معروف بود، گفت: متأسفانه این روزها کارهای عجیب و غریبی در منطقه یک انجام می‌شود به گونه‌ای که خود شهرداری نیز مستاصل می‌شود.مسجدجامعی با اشاره به مرمت خانه جلال و سیمین گفت: این خانه پاتوق تعداد زیادی از اهالی شعر و هنر بوده اما متأسفانه مرمت آن اصولی نیست و اگر در مرمت آن دقت نشود، دیگر خانه‌ای با هویت جلال و سیمین نداریم چراکه خاطرات آنها در حال آسیب دیدن است. وی با اشاره به نزدیکی خانه نیما یوشیج به خانه جلال و سیمین گفت: هیچ شاعری به اندازه نیما به گردن ادبیات شعر فارسی حق ندارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود شهرداری منطقه یک از این خانه محافظت کند تا در صورت تملک، به خانه شعر بدل شود.

مسجد جامعی اعلام کرد که با وجود اینکه شهردار تهران عنوان کرده بود که اطلس آتش‌نشانی را به شورای شهر تقدیم کرده، اما این اطلس هنوز به شورای شهر داده نشده است.او همچنین با بیان اینکه در هنگام امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و محبوسین پلاسکو، تعدادی از مغازه‌های اطراف تخریب شدند تا عملیات جست‌وجو و آواربرداری سرعت بگیرد ، گفت: با وجود آنکه شهرداری و مسئولان امر به کسبه وعده‌هایی داده و سپس مغازه‌هایشان را تخریب کردند، اما با گذشت چندین هفته از حادثه پلاسکو هنوز این وعده‌ها عملی نشده است.

مبنای مصوبه برج باغ غیرقانونی است

سخنان محمد حقانی، اما به هشدار درباره مصوبه برج باغ اختصاص داشت. او گفت: مصوبه برج باغ‌ها مبنای آن غیرقانونی است و در اجرا نیز چیزی به نام برج باغ انجام نمی‌شود. این مصوبه هرچند با نیت خیر در سال ۸۲ به تصویب رسید، اما تیشه به ریشه باغ‌های تهران زده است.

وی با اشاره به تخریب باغ الهیه تصریح کرد: بنده نیز در شب برفی فیلم قطع درختان در منطقه یک را برای شهردار فرستادم که چطور این درختان چند ساله قطع می‌شوند.حقانی با انتقاد به ساخت پل‌های خیابان ارتش گفت: این پل‌ها به چه قیمت و برای چه ساخته شده است و چه لزومی دارد که این پل‌ها در این منطقه و در شرایطی که مشکلات وجود دارد ساخته شود و این پل‌ها هیچگونه تأثیری نداشته است.الهه راستگو نیز با اشاره به تراکم فروشی و ساخت و سازهای بی‌رویه در منطقه یک، گفت: رسیدگی به این مسأله باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

شهرداری از پس برج‌ساز معروف بر نمی‌آید

عبدالحسین مختاباد با بیان اینکه متأسفانه شاهد اتفاق ساخت و ساز معکوس در شهر تهران هستیم، گفت: در همه کشورهای دنیا مرکز شهر محل ساخت و سازهای بلندمرتبه است؛ اما در تهران شاهد این هستیم که مراکز تجاری در اطراف تهران ساخته می‌شود و مرکز شهر نیز به مرور به بافت فرسوده بدل می‌شود. وی با بیان اینکه تنها شاهد رونق ساخت و ساز در مناطق یک تا سه هستیم، گفت: همه ساخت و سازها در ۱۰ درصد مساحت تهران انجام می‌شود و مابقی تهران نیز در حال تبدیل شدن به بافت فرسوده است. مختاباد با اشاره به یک مورد ساخت و ساز در منطقه یک گفت: یک برج ساز معروف در حال برج ساختن در یک کوچه است و متأسفانه شاهد هستیم که هیچ اهمیتی به زندگی مردم نمی‌دهند به طوری که شهرداری نیز از پس آن بر نمی‌آید.

ابوالفضل قناعتی هم با بیان اینکه یک برج ساز معروف در خیابان عمار در حال ساختن برجی ۱۶ طبقه است، گفت: متأسفانه این برج‌ساز معروف ۳۰ درصد مصوبه برج‌باغ را رعایت نکرده و حتی از سطح اشغال نیز فراتر رفته است.وی درباره ترافیک طرح‌های بزرگ تجاری در حال ساخت و فعالیت در منطقه یک نیز گفت: این طرح‌های بزرگ سر و ته ندارند و منطقه یک را به یک پارکینگ متحرک تبدیل کرده‌اند.

قناعتی تأکید کرد: باید یک جلسه فوق‌العاده‌ای در منطقه یک برگزار کنیم تا درباره شرایط این منطقه تصمیم نهایی بگیریم.احمد حکیمی‌پور نیز از در معرض فروش قرار دادن ملک ۷ هزار متری که متعلق به دوره قاجار است، انتقاد کرد و گفت:متأسفانه یکی از ارگان‌های دولتی ملکی هفت هزار متری را در خیابان حافظ که مربوط به دوره قاجار است، در معرض فروش قرار داده است. این خانه‌ها هویت تهران به شمار می‌آیند و باید مانع فروش آنها به این شکل شد.

توقف ساخت و ساز در باغ الهیه با دستور قضایی

شهردار منطقه یک، اما به این گزارش‌ها واکنش نشان داد و درباره باغ در حال تخریب الهیه گفت: در حال حاضر ساخت و ساز در باغ الهیه با دستور قضایی متوقف شده است و تنها به منظور حفظ ایمنی، دیوار این باغ در حال ساخت است و از درختان آن حفاظت می‌شود.سلیمانی با اشاره به اینکه ما قانون را اجرا می‌کنیم و بنده با تراکم‌فروشی مخالف هستم، ولی براساس مجوزها و قوانین و ضوابط لازم پروانه صادر می‌شود، گفت: برای تملک ۲۲ باغ، ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است و باید هزینه‌های تملک آن تأمین شود و این در صورتی است که ۹۰۰ میلیارد تومان جمع اعتباراتی بوده که در منطقه یک شهرهزینه شده است.سلیمانی درباره ساخت و ساز در باغ الهیه نیز اظهار کرد: زمینی به وسعت ۵۴۰۰ متر متعلق به بنیاد مستضعفان براساس مصوبه برج‌باغ مورد ساخت و ساز قرار گرفته است که در ماه ۴ امسال نیز پروانه این زمین دوباره تمدید می‌شود ومغایرتی با ضوابط و قوانین نداشته است و سطح اشغالی که در این باغ پیش‌بینی شده در جایی واقع شده که کمترین درخت را داشته است و متأسفانه پیمانکار ۶ درخت عرعر را تخریب می‌کند، ولی به هیچ وجه درخت‌های اصلی که کدگذاری شده‌اند، دست نخورده است.

گلایه از تعلل در نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

اسماعیل دوستی نیز از تعلل کمیسیون نامگذاری شورا در نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گلایه کرد و گفت: پس از فوت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نامگذاری خیابانی به نام ایشان با قید دو فوریت تصویب شد؛ اما با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از در گذشت ایشان هنوز کمیسیون نامگذاری حتی خیابانی را نیز پیشنهاد نکرده است.

انتهای پیام/