دسته‌بندی نشده » فرهنگ شهری
کد خبر : 469
سه شنبه - 6 مهر 1395 - 12:26
همایش فرهنگ و دولت

جهانگیری : بی‌دولتی در فرهنگ به سود هیچ‌کس نیست

معاون اول رئیس جمهور گفت: بی‌دولتی در فرهنگ به سود هیچ‌کس نیست و در ابتدای دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که باید این حس در مردم تقویت شود.

جهانگیری : بی‌دولتی در فرهنگ به سود هیچ‌کس نیست

به گزارش خبرنگار مهر، همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید ساعتی پیش با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزرا و مسئولان دولت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی آغاز شد.

جهانگیری در این همایش گفت: این موضوع مهمی است که بخش فرهنگی دولت بتواند در یک ارتباط تنگاتنگ مرتب به طرح و بررسی مسائل پیش رو و ارائه دستاوردها بپردازد و برای پیش برد برنامه های بخشی و فرابخشی از نظر صاحب‌نظران استفاده کند.

وی افزود: امروز در چارچوب بزرگداشت هفته دولت، دوستان ما در دولت و سازمان اسناد و کتابخانه ملی به این امر مهم اهتمام داشته اند و دستگاه های مرتبط فرهنگی کشور به خاطر این موضوع اینجا جمع شده اند. جا دارد بر اهمیت و جایگاه مسئله فرهنگ در جمهوری اسلامی، دولت و مسئولیت مشترکی که در قبال این مسئله مهم داریم، تاکید کنم اهمیت فرهنگ در نظام ما و جامعه ما، به اعتبار سرشت و ماهیت انقلاب اسلامی، پیشینه تاریخی و تمدن ایران، آرمان های بلند امام راحل و پیگیری های مقام معظم رهبری، الزامات و ضرورت های همه‌جانبه برمی گردد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: انقلاب ما در درجه اول، انقلابی فرهنگی بود و برای بهبود کیفیت زندگی مردم بر پایه فرهنگ شکل گرفت. بزرگترین مزیت ما هم برای کیفیت بخشی به مسائل فرهنگی، ذخایر غنی و قدرتمندی است که در اختیار داریم. در این میان نقش سرمایه فرهنگی به طور قطع از باقی سرمایه های دیگر کشورمان برجسته تر و ممتازتر است. مسائلی که در بخش فرهنگی وجود دارد می تواند ما را به توسعه پایدار برساند و شرط لازم برای استفاده حداکثری از سرمایه های اقتصادی و طبیعی، توجه به سرمایه های فرهنگی و مردمی کشور است.

جهانگیری گفت: استفاده مناسب از قدرت فرهنگی، نیازمند شناخت امکانات و ظرفیت های فرهنگی است. این درست است که خروج از تهدیدات و تحریم و رونق پررنگ کارهای بخش های مختلف دولت را طی سال های اخیر شاهد بودیم و در اولویت بندی هایمان مسائل بین المللی، تحریم ها و برگرداندن رونق اقتصادی را مدنظر داشته ایم، اما واقعیت این است که مسائل آموزش، علم و فناوری، فرهنگ و هنر، زنان، جوانان، ورزش، ارزش ها و باورها و ارتقاء سرمایه های فرهنگی کشور از اولویت های اول دولت بودند و هیچ وقت نسبت به آنها غفلت نکرده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در همین هفته در دیداری که با دولت داشتند، بالا بردن قدرت فرهنگی کشور مورد تاکیدشان قرار گرفت، هم در زمینه آفندی و هم در زمینه پدافندی. این مسئله باید مورد توجه دستگاه ها قرار بگیرد تا برایش برنامه ریزی کنند. باید بر سرمایه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دولت افزوده شود و بخش های مولد فرهنگی کشور از جمله زنان و جوانان در دولت تقویت شوند؛ دانشگاه، حوزه، مدرسه، رسانه و هر مرکز دیگری به لحاظ آموزشی کانون امید و نشاط در جامعه باشد. ما به شدت نیازمند این سرمایه ها هستیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: عبور ما از شوک نفتی اخیر در حالی به وقوع پیوست که خیلی از کشورهای نفتی دچار آن شدند و ما علی رغم اینکه در دوران تحریم بودیم و برجام هنوز به طور کامل اجرا نشده بود، از این شوک نفتی به خوبی عبور کردیم از جمله اینکه ارزش پول ملی مان افت نکرد. این موضوع حاصل اعتماد مردم به دولت و نظام بود که اگر این اعتماد نبود، رسما دچار بحران می شدیم. اعتماد مردم برای ما جزء مهمترین سرمایه ها بوده است.

وی گفت: بی دولتی در فرهنگ به سود هیچ کس نیست یکی از دستاوردهایی که در این دولت، در کنار سیاست برگشت به قانون، و مبارزه با فساد بوده، تقویت حس دولت‌داری بوده است. ابتدای دولت یازدهم شاهد بودیم که حس دولت داری در مردم کم شده بود و به این باور رسیدیم که این حس باید تقویت شود. این مسئله هم در صورتی انجام پذیر است که قانون به جای سلیقه افراد حاکم باشد در این صورت همه از آن سود خواهند برد.

جهانگیری افزود: این روزها در شرایطی هستیم که اقتصاد مقاومتی در دستور کارمان قرار گرفته و این برنامه بلندمدت چند برنامه را در بر می گیرد که مشغول تنظیمشان هستیم. یکی از آنها گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است. انتظار دارم گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در دستور کار رسانه ها قرار بگیرد تا دولت را کمک کنند این قضیه فراگیر شود.

در بخش دیگری از این همایش، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی درباره سیاستها و اقدامات این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید ارائه کرد.

اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در گزارشی که برای این همایش آماده کرده بود، به چند سیاست اجرایی در وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم پرداخت.