استان ها » دسته‌بندی نشده » گلستان
کد خبر : 687
چهارشنبه - 7 مهر 1395 - 16:08
در راستای اجلاسیه چهار هزار شهید گلستان؛

همایش کتابت «مشق خون» با حضور هنرمندان گلستانی برگزار شد

گرگان- همایش کتابت وصیت نامه شهدا با عنوان «مشق خون» با هنرنمایی بیش از ۱۰۰ خوشنویس و تذهیب کارگلستانی برای نخستین بار در گرگان برگزارشد.

همایش کتابت «مشق خون» با حضور هنرمندان گلستانی برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، همایش کتابت وصیت نامه شهدا با عنوان «مشق خون» در راستای اجلاسیه چهار هزار شهید گلستان با هنرنمایی بیش از ۱۰۰ خوشنویس و تذهیب کارگلستانی روز دوشنبه در محل پارک شهر گرگان برگزارشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد گرگان در حاشیه برگزاری این همایش به خبرنگار مهر گفت: نخستین کتابت وصایای شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم با حضور بیش از ۱۱۰ هنرمند برجسته خوشنویس و تذهیب کار و نقاش استان در پارک شهر گرگان با استقبال خوب مردم همراه بود.

حجت الاسلام یعقوب مهدوی افزود: علت برگزاری این همایش در فضای باز به این علت بود که مردم بیشتری از کار خوشنویسان و تذهیب کاران بازدید کنند و با هنرشان آشنا شوند.

وی از حضور تعدادی از توریست های خارجی در پارک شهر گرگان خبر داد و گفت: این همایش از نظر توریست ها جالب بود و با عکاسی از زوایای مختلف این علاقه مندی را نشان می دادند.

سعید اثنی عشریه، فرمانده تیپ ۲۳۰ شهیدمتاجی استان گلستان که به این مراسم دعوت شده بود، به خبرنگار مهر گفت: برگزاری این چنین همایش هایی به زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا کمک می کند و برای جوانان و نوجوانانی که از دفاع مقدس و رشات های آن دوران چیزی ندیده اند فرصت خوبی است در قالب هنر با اندیشه شهدا آشنا شوند.

حجت آقا بابایی، دبیر همایش «مشق خون» هم در آیین اختتامیه این همایش گفت: این اولین همایش کتابت وصیت نامه شهدا در سطح کشور است که به این شکل برگزار می شود که در نوع خودش تجربه خوبی بود.

وی افزود: پس از پایان کتابت وصیت نامه شهدا از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به عنوان کتاب چاپ می شود و همزمان با اجلاسیه چهار هزار شهید گلستان رو نمایی می شود.

حمیده زرگران یکی از افرادی است که در این همایش به تذهیب‌کاری مشغول است و هنر تذهیب را آرایشگر خط می‌داند.

این بانوی هنرمند به تعامل بین خطاطان و تذهیب‌کاران اشاره کرد و گفت: اینگونه همایش ها فرصتی است تا خطاطان و تذهیب‌کاران باهم آشنا ‌شوند و باب همکاری آن‌ها باز ‌شود چرا که خوشنویسی و تذهیب در زیبایی مکمل یکدیگر هستند و در کنارهم جلوه خاصی دارند.

زرگران گفت: در این همایش بسیاری از افرادی که برای بازدید آمده بودند نمی‌دانستند تذهیب چیست و برای چه‌کاری استفاده می‌شود و اینجا با توضیحات تذهیب‌کاران تا حدودی با این هنر آشنا شدند.

وی با بیان اینکه هنر تذهیب به جایگاه اصلی خودش در استان گلستان نرسیده است، اظهار کرد: متاسفانه آنطور که باید از طرف مسئولان به این امر پرداخته نشده است و شاید داشتن یک انجمن که به شکل تخصصی به فعالیت های مربوط به هنر تذهیب ازجمله برگزاری کلاس های آموزشی و همایش های اختصاصی با این عنوان بپردازد.

زرگران گفت: ما در حال حاضر زیر مجموعه خط و خوشنویسی هستیم و آقای حجت آقابابایی در همایش ها و برنامه هایشان از ما دعوت می کند و فقط در این صورت است که ما می توانیم از فرصت نشان دادن هنرمان برخوردار شویم.