شهر ورزش
کد خبر : 5446
شنبه - 13 خرداد 1396 - 16:24
صحبت های افتخاری با هواداران؛

خوردن ۶ گل در شان فوتبال ایران نبود/ منصوریان در استقلال می‌ماند

مدیرعامل باشگاه استقلال آخرین وضعیت این تیم را تشریح و تاکید کرد که علیرضا منصوریان سرمربی آبی پوشان خواهد ماند اما کادرش تقویت می شود.

خوردن ۶ گل در شان فوتبال ایران نبود/ منصوریان در استقلال می‌ماند

به گزارش “شورا نیوز” به نقل از مهر؛ سید رضا افتخاری مدیرعامل باشگاه استقلال در سخنی با هواداران، به صحبت در خصوص آخرین شرایط و مسائل باشگاه استقلال پرداخت.

وقتی آمدم باشگاه شرایط خوبی نداشت
زمانی که به استقلال آمدم، با وجود زحمات مدیریت پیشین، باشگاه در شرایط خوبی قرار نداشت. هم به لحاظ نتیجه گیری و هم از نظر وضعیت مالی، تعهدات و بدهی‌ها که یک بخش قابل توجه آن هم به دوره‌های قبلی بر می‌گشت. این مساله در کنار انتقاداتی که از درون و بیرون باشگاه از سرمربی تیم آن هم در اوایل لیگ می‌شد، موجب بی ثباتی شده بود. بنابر این با اعتقاد به توانایی آقای منصوریان، فارغ از نتایج اولیه، به حمایت از او پرداختم. چون می‌دانستم تیم جوان هم فرصت نتیجه گرفتن می‌خواهد و هم آینده استقلال و فوتبال ملی ایران را خواهد ساخت.

اعتماد به کادر فنی جواب داد
خوشبختانه با حمایت‌هایی که از کادرفنی شد و همت مربیان و بازیکنان و حمایتهای هواداران عزیز، تیمی که در زمان حضور من در باشگاه در انتهای جدول قرار داشت، کار را با برد شیرین در دربی، نایب قهرمانی لیگ و کسب سهمیه آسیایی پایان برد. چیزی که برخی منتقدان که که بعضاً استقلالی هم بودند، پیش بینی نمی‌کردند. البته نباید حمایت‌های آقای دکتر گودرزی و آقای دکتر سلطانی فر، وزیر محترم ورزش و جوانان را در این ثبات نادیده گرفت.

اقدامات مهم
باشگاه استقلال همانند باشگاه پرسپولیس از چند موضوع رنج می‌برد:
۱- بدهی‌های گذشته داخلی
۲- مطالبات انباشته شده بازیکنان خارجی
۳- بدهی‌های کلان مالیاتی
۴- تأمین هزینه‌های جاری
۵- عدم دریافت حق پخش، حق بلیت فروشی و تبلیغات محیطی

توجه کنید که رقمی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی استقلال در زمان مدیریت من اتفاق نیفتاده است اما در این دوره مسئولیت، با تبعات سنگین آن مواجه شدیم. بسته شدن حساب بانکی، برداشت پول بازیکنان توسط سازمان مالیاتی از حساب باشگاه، اجبار به پرداخت و تسویه حساب با بازیکنانی که سالها پیش به استقلال آمده بودند و بعضی از آنها با چند دقیقه بازی به کشورشان برگشته و ده ها و صدها هزار دلار طلبکار شدند.

در کنار پرداخت هزینه های فصل جاری و بازیکنانی که در ابتدای فصل جذب شده بودند، برخی طلب های داخلی را نیز پرداخت کردیم. با کمک وزیر محترم ورزش در بحث بدهی های مالیاتی به توافقاتی درباره نحوه پرداخت آن رسیدیم. جز یک قسط که از پول ساموئل باقی مانده و پول پروپئیچ که پرونده اش به CAS ارجاع شده است، مطالبات تمام بازیکنان خارجی را پرداخت کردیم. برای اولین بار حداقل در سال های اخیر با همه مشکلات و کمبودها، قبل از پایان فصل ۸۰ درصد از تعهدات باشگاه در قبال بازیکنان و ۱۰۰ درصد برخی اعضای کادر را به آنها پرداخت کردیم.

مشکلات پیش رو
با وجود اینکه کسی تصور صعود استقلال از مرحله گروهی بازی های آسیایی را نداشت، با تلاش بازیکنان و مربیان، بهترین تیم ایرانی در پایان آن مرحله بودیم و تا یک هشتم نهایی نیز رفتیم. استقلال السد را شکست داد که بازیکنان بسیار مطرح و گران قیمتی دارد. تیم ما رفت و برگشت التعاون عربستان را شکست داد و بازیکنان جدیدی در این تیم به فوتبال ایران معرفی شدند که نسل آینده استقلال هستند و تا سالها فوتبال ایران و استقلال را بیمه می کنند.

اینجا باید به باخت استقلال مقابل العین اشاره کنم. جدا از نبود ۴ بازیکن کلیدی و موثر که عملا استقلال را خلع سلاح کرد، این نتیجه به هیچ وجه در شان فوتبال ایران و استقلال نبود. بازیکنان و آقای منصوریان نیز بلافاصله بعد از این شکست عجیب عذرخواهی کردند.

من هم مجددا به نمایندگی از بازیکنان، کادر فنی و مدیریت باشگاه به هواداران که مهم ترین سرمایه استقلال و از مهم ترین عوامل نتیجه گیری در این فصل بودند، می گویم که همه از این موضوع ناراحت هستند و عذرخواهی می کنند و به دنبال آن هستند که با نتایج مطلوب و کسب افتخارات آینده، این مساله را پشت سر بگذرانند و اگر این بازی و شرایطی که استقلال با دستان خالی در آن حضور داشت را کنار بگذاریم، هواداران فصل خوبی را به رغم همه مشکلات از استقلال دیدند که معتقدم مهمترین دلیل آن، آرامش و ثباتی بود که در استقلال پس از سال ها حاکم کردیم.

اما در همین دیدار با العین یا رقبای مرحله گروهی، بازیکنانی بودند که رقم قرارداد آنها با کل بودجه استقلال برابری می کرد. ما باید به دنبال منابع پایدار درآمدی باشیم. این فصل هر زمان که مشغول برنامه ریزی برای اقدامات اساسی بودیم، یا بدهی های خارجی یا طلبکاران داخلی یا اقدامات مالیات و یا با پرداخت تعهدات به بازیکنان مواجه شدیم. بگذریم از اینکه در این مدت، افرادی که خود را استقلالی تر از دیگران می دانند، کم برای باشگاه و کادرفنی ایجاد آشفتگی نکردند.

برای حل مشکلات باشگاه، تلاشهای بسیاری شد و یا بارها به آقای دکتر سلطانی فر متوسل شدیم و از ایشان هزینه کردیم. به نظر شما این وضعیت تا چه زمانی می تواند ادامه یابد؟
شما نه می توانید سهم تان از بلیط فروشی را بگیرید، حق پخش هم که دریافت نمی کنید، از تبلیغات محیطی هم که چیزی به ما نمی رسد. آیا انتظار داریم از آسمان پول بر باشگاه ببارد و امور را اداره کنیم؟ با این وجود می توانیم این شرایط کنونی را ادامه دهیم، اما آیا این وضعیت با انتظارات مردم و هواداران با تعصب و جایگاه باشگاه استقلال همخوانی دارد؟

چه باید کرد؟
لازمه ی این امر آن است که همانطور که دولت محترم وعده داده است و می دانیم که به وعده اش نیز عمل می کند، حمایت جدی از ورزش و وزارت ورزش و جوانان صورت گیرد تا وزارتخانه بتواند نه فقط فوتبال و باشگاه های استقلال و پرسپولیس بلکه همه رشته های ورزشی را پشتیبانی کند. نمی شود که ما وابسته به دولت باشیم اما نتوانیم از منابع آن استفاده کنیم. دیگر اینکه، استقلال نیاز به هیات مدیره ای قوی و اثر بخش دارد که در حل مشکلات پیش قدم شود و بتواند مدیرعامل را در اجرای کارها حمایت کند. مساله بعد، ایجاد منابع درآمدی پایدار است که خوشبختانه در این فصل با اسپانسر باشگاه به توافق رسیدیم و طرح های جدیدی در دست اقدام می باشد.

 تکمیل و تجهیز زیر ساخت ها
در سال گذشته با پیگیری های اینجانب مبلغ ۳۰ میلیارد ریال بودجه توسط شورای شهر تهران و با مساعدت آقای علیرضا دبیر جهت آماده سازی ورزشگاه امام رضا ( ع ) تخصیص داده شد و عملیات اجرای آن توسط شهرداری منطقه ۱۸ آغاز گردیده است. همچنین توسعه و تکمیل کمپ مرحوم ناصر حجازی در دستور کار و برنامه های باشگاه قرار دارد که امیدوارم با حمایت دولت محترم، این پروژه نیز در سال جاری تکمیل شود.

فصل آینده
فارغ از همه این بحث ها، به ۲ شکل می توان کار را ادامه داد. تداوم وضع فعلی که در ظاهر هواداران مشکلی و کمبودی را احساس نکنند که یقینا این شکل از کار نه با شان باشگاه و طرفدارانش سازگاز است و نه با اهداف و انتظارات و شیوه مدیریت بنده. شکل دیگر فراهم بودن ابزار و حمایت های لازم برای اداره باشگاه متناسب با شان و البته انتظارات واقعی هواداران است که این ایده آل من نیز هست. در شرایط فعلی، همچنان معقتدم علیرضا منصوریان با تجاربی که آموخته و جوانانی که تربیت کرده، می تواند سرمربی شایسته ای برای استقلال باشد و برای تقویت کادر فنی، در حال به کار گیری مربی با سابقه خارجی زیر نظر منصوریان هستیم. در مورد جذب بازیکنان صحبت های کلی را با سرمربی داشته ام. به طور طبیعی چون سرمربی مسئول نتایج تیم است باید بازیکنان مطابق برنامه و سیستم او جذب شوند.

طی روزهای آینده قرار است لیست نهایی بازیکنان مد نظر ایشان به من داده شود. قبلا آقای منصوریان معتقد بود که در فصل جدید شاید نیاز به جذب بازیکنان زیادی نداشته باشیم و حال باید ببینیم آیا همچنان بر این نظر است یا خیر.

ضمن اینکه تمدید قرارداد گزینه های سرمربی را در دستور کار داریم و مذاکرات اولیه را با گزینه های قطعی آغاز کرده ایم اما با چند بازیکن بزرگ هم وارد مذاکره خواهیم شد که حضور هر کدام از آنها در استقلال، هم خبری خوش برای هواداران خواهد بود و هم کمک اساسی برای کادرفنی جهت نتیجه گیری در فصل آینده. فعلا هم از بازیکنی نام نمی برم تا پس از قطعی شدن لیست و نتیجه بخش بودن مذاکرات، هواداران را مطلع می کنیم. ضمن این که من گفت و گویی در خصوص این که از وزارت ورزش به من توصیه ای در مورد نقل و انتقالات شده است، نداشته ام.

حرف آخر
لازم می دانم باز هم از همه هواداران استقلال تشکر ویژه داشته باشم که با حمایت هایشان انگیزه بخش همه اعضای باشگاه، بازیکنان و کادر فنی برای این فصل بودند. از بازیکنان و همه دست اندرکاران تیم نیز بواسطه تلاش هایی که صورت دادند ممنون هستم. لازم می دانم از آقای دکتر سلطانی فر که کمک حال باشگاه بودند نیز تشکر و قدردانی کنم. البته به زودی و در خصوص مشکلاتی که اشاره کردم با ایشان جلسه ای برگزار خواهم کرد و در مورد نحوه اجرای طرح ها و برنامه های پیشنهادی مربوط به فصل آینده باشگاه تبادل نظر و تصمیم گیری خواهیم داشت.

انتها پیام/