پیشخوان
کد خبر : 5437
شنبه - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
رحیم‌پور ازغدی در مشهد:

مگر نمی‌گویید ۲۰۳۰ الزام‌آور نیست، پس چرا برایش حق تحفظ گرفتید؟/ اجرای سند ۲۰۳۰ دولت را عامل اجرایی غرب می‌کند/ بیش از ۱۰۰ بار کلمه دستوری «باید» در سند به کار رفته!

مگر نمی‌گویید ۲۰۳۰ الزام‌آور نیست، پس چرا برایش حق تحفظ گرفتید؟/ اجرای سند ۲۰۳۰ دولت را عامل اجرایی غرب می‌کند/ بیش از ۱۰۰ بار کلمه دستوری «باید» در سند به کار رفته!

به گزارش “شورا نیوز” به نقل از فارس؛ حسن رحیم‌پور ازغدی امروز در نشستی با موضوع «امام خمینی (ره) و راز فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی» که در شهرک تاریخی مشهد دوست‌داشتنی برگزار شد، با اشاره به موضوع این نشست، اظهار کرد: از یک منظر، رهبران سیاسی در جوامع، می‌توانند پنج نوع رابطه و نگاه به مردم داشته باشند.

۵ سیاست رابطه حاکمان حکومت‌ها با مردم

وی ادامه داد:اولین نگاه، نگاه سرکوب، توهین و تحقیر مردم است که ۹۰ درصد حکومت‌های جهان با هر ایده‌ای که به آن تظاهر می‌کنند، معمولاً دیکتاتور و سرکوب‌گر هستند، نه تنها حقوق مردم بلکه نظر مردم نیز برایشان مهم نیست؛ رژیم‌های سلطنتی مثل رژیم شاه و بیشتر رژیم‌های منطقه همچون آل سعود، قطر و بحرین، از این دست حکومت‌ها هستند.

رحیم پور ازغدی به دومین نوع نگاه به مردم اشاره و عنوان کرد: سیاست دوم، حرکت اصلاحی در جامعه ولی جدا از مردم، به این معنا که مبانی فکری این باشد «به مردم امیدی نیست»، هیچوقت توده‌های مردم به قدر کافی آگاهی ندارند، هیچوقت انسجام و فداکاری نخواهند داشت، جامعه را باید اصلاح کرد اما بدون هیچ امید واقعی و بدون تکیه کردن به مردم؛ آنان مردم را غریقی می‌دانند که ما هم نجات غریق هستیم، این حرکت به نتیجه نمی‌رسد.

تفاوت عوام‌فریبی با عوام‌گرایی

وی افزود:  خط سوم، عوام‌زدگی و دنبال مردم راه افتادن است یعنی هروقت اکثریت مردم از کاری خوششان می‌آید، همان کار را انجام می‌دهند؛ برخی مردم‌گرایی را با عوام‌زدگی اشتباه می‌گیرند، عوام‌زده کسی است که خود را با هرچه جو باشد تطبیق می‌دهد، دنبال اصلاح مردم نیست، دنبال امربه‌معروف و نهی از منکر نیست، این فرد هرگز معتقد به انقلاب و اسلام نخواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که پیرو این تفکر معتقد است مردم باید از من راضی باشند، پس هر کاری می‌خواهند بکنند، تصریح کرد: فرض کنید قرار است کودک خود را به پارک کودک یا کودکستان ببرید، در پارک کودک همه بچه ها آزادند فقط بازی و تفریح کنند، مراقبان فقط مراقبند که بچه آسیبی نبیند اما در کودکستان، یک ساعت بازی و تفریح داریم که جزء پروژه تربیت اوست، بخشی هم باید چیزی یاد بگیرند، کدام یک به نفع بچه است؟ بچه در پارک کودک باشد به نفعش است یا در کودکستانی که تفریح و آموزش باهم است؟

وی به بیان مثال‌هایی از جوامع غربی پرداخت و گفت: در بعضی جوامع مردم و دولت‌ها از چیزهایی راضی‌اند که تعجب می‌کنید، در هلند شنیده بودم مواد مخدر در مغازه‌های معمولی و کافی‌شاپ‌ها رسماً سرو می‌شود، در سفری که به هلند داشتم این موضوع را دیدم، اسم این حرکت را هم احترام به آزادی‌ها و حقوق بشر گذاشته اند و یا خیابانی در این کشور وجود دارد که دختران و پسران آرایش‌کرده مثل یک کالا پشت ویترین نشسته‌اند و قیمت دارند.؛ ظاهر این برخورد مردم‌سالاری است اما در باطن سوار بر مردم هستند.

«دموکراسی لیبرال»، بارزترین نمونه عوام‌فریبی

رحیم‌پور ازغدی به بیان چهارمین سطح برخورد حکومت‌ها با مردم اشاره و خاطرنشان کرد: عوام‌فریبی، سطح چهارم برخورد حکومت‌ها با مردم است به گونه‌ای که فضا را مملو از تبلیغات و جوسازی کنیم تا مردم گمان کنند همه چیز طبق نظر، رأی و روایت آنان پیش می‌رود اما در واقع طبق یک اولیگارشی و خواست اقلیت قدرتمند و ثروتمند اجرا می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دموکراسی غرب را بارزترین نمونه عوام‌فریبی دانست و گفت: بارزترین نمونه عوام‌فریبی، دموکراسی لیبرال است که در هشت کشور اروپای غربی و آمریکا که خود را نگران سلطنت مشروطه و جمهوریت می‌دانند دیده می‌شود؛ این شکل حکومت در اختیار چند کمپانی و شرکت‌های چندملیتی با هسته‌های مافیای خاص است که اختلاف دیدگاه‌ها در واقع هیچ تفاوتی در عملکرد ندارند، دموکرات به عراق و افغانستان حمله می‌کند، جمهوری‌خواه به یمن و سوریه؛ این دسته، حکومت‌های «مردم سوار» به اسم «مردم‌سالار» هستند.

سبک اسلامی و ولایت شیعی، پنجمین شکل ارتباط مردم با حکومت

این فعال فرهنگی، پنجمین شکل حکومتی را سبک اسلام و ولایت شیعی عنوان و تصریح کرد: اما پنجمین سبک، سبک امام راحل و انبیاء، سبک اسلام و ولایت شیعی است؛ در این تفکر، سرکوب و ظلم به مردم و ابطال حقوق مردم حرام است همانطور که پیامبر فرمودند «هرکس به مردم ستم کند به خداوند اعلان جنگ کرده، هرکس مردم را تحقیر کند، فقرا و مستضعفین را فراموش کند، خائن به ارزش‌های اسلامی است».

وی به سیره رفتاری امام راحل اشاره و عنوان کرد: زمانی که امام خمینی(ره) در نوفل‌لوشاتو اقامت داشتند، به همراهانشان می‌گفتند شما اینجا بخاری روشن می‌کنید اما مردم در ایران نفت ندارند، چنین روحیه دلسوزانه‌ای را امروز مقام معظم رهبری دارند، یک ریال از بیت‌المال برنمی‌دارند و حتی فرزندان ایشان نیز طلبه و مستاجر هستند.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: مردم‌سالاری دینی یعنی نظر و ارزش‌های مردم در چارچوب ارزش‌ها؛ مردم‌سالاری دینی، قرآنی و اسلامی حقوق و کرامت مردم را در نظر می‌گیرد.

مردم‌سالاری دینی یعنی ارجحیت خواست مردم بر خواست مسؤولان

وی افزود: امام خمینی با جهاد مسلحانه مخالف نبود اما با جنگ چریکی مخالف بود، معتقد بود راه نجات ملت ایران جنگ مسلحانه و چریکی نیست بلکه باید مردم حرف زد تا خودشان تصمیم بگیرند چگونه عمل کنند، مردم را نمی‌شود به‌زور آزاد کرد و به‌زور انقلاب کنیم زیرا اگر چنین اتفاقی بیفتد، دوباره به وضعیت قبل برمی‌گردند پس باید مردم را آگاه کرد زیرا نمی‌توان مردم را حذف کرد، بر این اساس، انقلاب و حکومت اسلامی کار مشترک امام خمینی(ره) و امت بود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به مخالفت امام خمینی(ره) با کشتن و ترور عوامل رژیم شاه، خاطرنشان کرد: امام راحل تا آخر گفتند با کشتن و ترور، رژیم شاه سرنگون نمی‌شود، اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، بعد از شاه منافقین حاکم شده و شاید بدتر از شاه می‌شدند؛ بعد از انقلاب امام با مردم حرف زد و آن‌ها را آگاه کرد به‌طوری‌که در هیچ کجای دنیا بعد از براندازی حکومت، انتخاباتی برگزار نشد اما در ایران بعد از براندازی رژیم شاه امام خمینی انتخابات برگزار کرد و اصل رژیم را به رای مردم گذاشت.

وی با تأکید بر این که امام خمینی(ره) نمی‌خواست انقلاب و جمهوری اسلامی را به مردم تحمیل کند، تصریح کرد: اگر ملت به سلطنت رأی می‌دادند ایشان به قم باز می‌گشت اما همچنان با فساد سلطنت مبارزه می‌کردند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان این که انتخاب خبرگان رهبری و نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر برعهده رأی ملت گذاشت شده، خاطرنشان کرد: کدام انقلاب تمام انتخابات را به رأی مردم می گذارد؟ با هر انتخابات مسیر کشور عوض می‌شود اما در کشورهای دموکراتیک اروپا و امریکا این اتفاق نمی‌افتد.

اگر مسؤولان از مردم فاصله بگیرند، یوم الله دیگری رقم خواهد خورد

وی عنوان کرد: امام خمینی جمهوری اسلامی را به مردم سپرد و به مسؤولان گفت اگر به وظایف خود عمل نکنید و از مردم فاصله بگیرید، آن روز یوم الله دیگری رقم خواهد خورد، مردم نمی‌گذارند حکومت اسلامی سقوط کند اما اگر مسؤولان بودند شاید تابه حال بیش از ۱۰ بار کشور سقوط کرده بود.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: مهندس بازرگان در اوایل انقلاب صراحتا اعلام کرده نگاهش با نگاه امام نسبت به مسائل جامعه زاویه دارد اما متاسفانه امروز برخی مسؤولان با نگاهی متفاوت از امام و انقلاب، در جایگاه‌های مدیریتی قرار می‌گیرند و خود را همسو با اهداف نظام، انقلاب و امام(ره) می‌دانند.

هر تنش و آشوب جدی از سوی مسؤولان به سمت جامعه سرازیر شده

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون نیز هر تنش و آشوب جدی که نظام را تهدید کرده، از سوی مسؤولان بوده که با دعوا و یقه‌گیری بین خود و یا با رفتارهای اپوزوسیونی مشکلات را به سمت جامعه سرازیر کرده و مردم را گرفتار موضوعات مختلف کرده اند.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه این نشست به بررسی برخی ابعاد سند ۲۰۳۰ پرداخت و گفت: این سند حداقل باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌آمد اما آن را ارائه نکرده و اطلاعی ندادند، به مجلس نیز برای تصویب نبردند و تنها با چند مکاتبه اداری با دیوان عدالت اداری و رئیس مجلس به‌اندازه‌ای که انگار یک مصوبه عادی است، آن را به مرحله اجرا رساندند.

وی با تأکید بر این که این سند باید طبق قانون اساسی مطابق با تعهدات بین‌المللی به تصویب مجلس برسد، خاطرنشان کرد: اگر پیمان فرهنگی و آموزشی بود نیز باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شد زیرا سیاست ها و اسناد کلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته می‌شد همانطور که ۷، ۸ سند نوشتیم که برخی موارد این سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی در تعارض است؛ بعضی معتقدند کل قضیه یک پروژه عمدی و پنهان طبق تعهداتی که به غرب داده‌اند، هست اما من حمل بر صحت می‌کنم و می‌گویم توجه نشده.

اجرای سند ۲۰۳۰ یعنی کنار گذاشتن اسناد بالادستی و ملی فرهنگی نظام

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: چند تخلف در اجرای سند ۲۰۳۰ وجود دارد که اولین آن، کنار گذاشتن اسناد ملی کشور است؛ کشور و نظام ما برای آموزش کشور سند نوشته، حدود ۸ سند مهم نوشته که تقریباً هیچ‌کدام را اجرا نکرده و یا تشریفاتی وارد اجرای آن شده‌اند اما می‌بینیم یک باره این سند را به دولت بردند، تصویب کردند و هفت هشت وزارتخانه را مأمور به اجرای آن کردند.

وی با بیان این که اجرای این طرح تابستان سال گذشته آغازشده، خاطرنشان کرد: معمولاً تا ۹۰ درصد این سندها مشکلی ندارد اما همین بخش‌ها نیز شعارهای انقلاب ماست و خیلی پیشتر باید اجرا می‌شد، مسائل بهداشت، کار، بیکاری، اقتصاد و اینطور مسائل، مسائل انسانی و اسلامی و جزء قانون اساسی ماست که بسیاری از آن را نیز اجرا کردیم، اگر این سند اجرا شود، فردا می‌گویند مواردی که اجرا کردیم به دستور آن‌ها بوده! اخیر، این ها دستور انقلاب بوده و برای آن تلاش های زیاده شده است.

اجرای سند ۲۰۳۰، حاکمیت را عامل اجرایی دستورات غرب می‌کند

رحیم‌پور ازغدی به بیان مشکلات پیش رو با اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور پرداخت و اظهار کرد: مشکل مطرح است، مشکل اول، دور زدن نهادهای رسمی کشور است، این که اگر قرار است چنین تعهداتی پذیرفته شود، چرا اطلاع نمی‌دهید؟ مشکل دوم این است که کشور را عامل اجرایی آنان که در نیویورک دستور می‌دهند، دولت اجرا می‌کند و حاکمیت را ذیل دستورات آنان قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: فکر کنید همه دستورات این سند خوب بود، اصل این که او به ما دستور بدهد، دولت را موظف کند و نهادهای رسمی ما اجرا کند، تخلف بزرگ است، خلاف قانون اساسی، خلاف حرف‌های امام و خلاف عزت ملت است، اگر این کار در سیستم اجرایی کشور جا بیفتد، مقدمه‌ای برای کارهای بعدی می‌شود.

بیش از صد بار کلمه دستوری «باید» در سند به کار رفته

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که آنان بیش از صد بار کلمه «باید» را در متن آورده اند، گفت: آنان حق بازرسی از روند اجرایی سند را برای خود دیده اند یعنی بیایند در خاک ما چک کنند ما طبق آن فرمول وبرنامه عمل می‌کنیم یا نه.

وی افزود: این ها به عنوان حقوق بشر مواردی مطرح می‌کنند و هرسال نیز در سازمان ملل ما را محکوم می‌کنند چون می‌گوییم حقوق بشر را با تعریف خودمان قبول داریم اما آنان می‌گویند حقوق بشر باید با تعریف ما باشد، همجنس‌بازی هم جزئی از حقوق بشر آنان است که هرسال نیز برای حقوق همجنس‌بازان محکوم می‌شویم.

حقوق بشر آنان می‌گوید همجنس‌بازان را به رسمیت بشناسید، امضا کردی، حالا می‌گویی حق تحفظ داشتیم!؟

ازغدی ادامه داد: حقوق بشر آنان می‌گوید باید ازدواج همجنس‌بازان در ایران به رسمیت شناخته شود و از آنان حمایت شود، حقوق بشر در این سند ذکر شده و تو امضا کردی، حالا چه میگویی؟ هی می‌گوییم حق تحفظ داشتیم! در مسئله هسته‌ای و برجام هم همین اتفاق افتاد، آنان گفتند ما تفسیر خودمان را اجرا می‌کنیم، در ایران هم گفتند ما تفسیر خود را اجرا می‌کنیم اما آنچه عمل شد، تفسیر طرف مقابل بود نه تفسیر ما، این سند هم با تفسیر آنان اجرا می‌شود، مهم این است که راهش را باز کردند.

وی خاطرنشان کرد: مگر نمی‌گویید الزامی نیست؟ پس چرا برای چیزی که الزامی نیست حق تحفظ گرفتید؟ حق تحفظ های قبلی‌تان چه شد؟ حق تحفظ این است که شما بگویید این بند و این مورد برای ما حق تحفظ داشته باشد اما شما که این کار را نکردید، همینطور کلی گفتید حق تحفظ!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: معاون اول رئیس جمهور که در رقابت‌های انتخاباتی هم حضور داشت، به وزارتخانه‌ها دستور داده که سریع این سند را اجرا کنید و گزارش دهید، این امر در تاریخ انقلاب بی سابقه بوده؛ برخی بندهایش خلاف صریح ارزش‌های اسلامی است، باید تکلیف خودمان را با آنان روشن کنیم.

انتها پیام/