دسته‌بندی نشده
کد خبر : 5419
شنبه - 13 خرداد 1396 - 15:02

چرا رای مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ قابل تقسیم نیست

مهم ترین عامل برای داشتن عرصه سیاسی مترقی و پیشرفته لزوم پذیرش قواعد بازی در رقابت های سیاسی و انتخاباتی می باشد از این رو در صورت برد یا باخت، تقسیم آرای مردم به حلال و حرام، پاک و ناپاک از سوی هر جریان و گروه سیاسی که باشد قابل قبول نمی باشد. انتخابات ریاست […]

چرا رای مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ قابل تقسیم نیست

مهم ترین عامل برای داشتن عرصه سیاسی مترقی و پیشرفته لزوم پذیرش قواعد بازی در رقابت های سیاسی و انتخاباتی می باشد از این رو در صورت برد یا باخت، تقسیم آرای مردم به حلال و حرام، پاک و ناپاک از سوی هر جریان و گروه سیاسی که باشد قابل قبول نمی باشد.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ با تمام فراز و نشیب های آن به پایان رسید. در این دوره از رقابت ها ۷۳ درصد واجدین شرایط یعنی جمعیتی حدود ۴۲ میلیون نفر در پای صندوق های رای حاضر شدند. بدون شک برگزاری چنین انتخاباتی و با این میزان از مشارکت به اقتدار  و تقویت بیشتر نظام جمهوری اسلامی منجر می شود. نکته ای که بارها رهبری نیز در سخنرانی های خود بر آن تاکید داشتند که پیروز واقعی انتخابات در نهایت مردم و جمهوری اسلامی می باشد.

به واقع باید عنوان کرد انتخابات ایران نه تنها در منطقه خاورمیانه که بسیاری از کشورهای آن با واژه انتخاب بیگانه هستند بی همتا می باشد بلکه چنین مشارکت و حضوری در پای صندوق های رای گیری اگر نگوییم بی نظیر حتماً کم نظیر می باشد.

در این بین شاخص مهم در بهره مندی و اثرگذاری حضور و مشارکت مردم بر ارتقای سیستم سیاسی در سطح جهانی و انسجام اجتماعی رعایت قواعد و اصول رقابت سیاسی می باشد. در واقع  از آن جا که هر انتخاباتی قاعدتاً برنده و بازنده و پیروز و شکست خورده ای دارد حرف آخر را بر اساس قانون مردم سالاری مردم و رای آنها خواهد زد. بنابراین نکته مهم این است که با پایان یافتن انتخابات، دیگر هر دو طرف پیروز و شکست خورده نباید تحلیل ها و مطالبی عنوان کنند که زمینه ساز تقسیم، شکاف و تشتت جامعه را فراهم نماید.

بدون شک اگر سیاسیون و مسئولان بخواهند بر چنین رویه ای تاکید کنند اثرات مثبتی که انتخابات با خود به همراه داشته نه تنها خنثی می شود بلکه می تواند موجبات رودرویی مردم، مسئولین و آسیب دیدن نظام سیاسی را فراهم آورد.

به همین علت باید گفت ضرورت دارد اگر حزب و جریانی در انتخاباتی شکست خورد و یا پیروز شد قواعد و لوازم دموکراسی یعنی رای مردم و اصل رقابت را محترم بشمارد و آرا را به حلال و حرام، پاک و ناپاک و … تقسیم نکند. چرا که بر اساس اصول مردم سالاری هر فردی حق یک رای دارد و جمع آرا است که نشان دهنده اقبال اکثریت جامعه به جناح و جریانی سیاسی می باشد.

معنای این سخن این نیست که  هیچ رایی که ناشی از تخلف و تقلب باشد در صندوقها ریخته نشده . بدیهی است این آراء در صورت شناسایی باطل و از گردونه خارج میشوند . شاید منظور گویندگان از رای حلال و حرام نیز این قسم از آراء باشد که ما نیز با آنان هم نواییم .

در زمینه احترام به نتایج آرا و نظرات مردم انتخابات اصولگرایان نشان داده‌اند هم به قانون وفادارند  هم به اخلاق  چراکه جریان اصولگرایی همیشه داعیه دار احترام و پایبندی به اصول و ارزش ها بوده است طبیعی است  نباید هیچ وقت متناسب با جریان چرخش قدرت و شکست و پیروزی تحلیل و رفتارهایش دچار نوسان و تغییر شود. عامل تعیین کننده برای یک اصولگرای حقیقی حفظ اصول، ریشه ها و ارزش ها می باشد و بدون آنها ورود به یک رقابت سیاسی حتی اگر  منجر به پیروزی شود تهی از ارزش می باشد.

انتها پیام/