دسته‌بندی نشده
کد خبر : 5345
شنبه - 30 اردیبهشت 1396 - 20:07
روز درخشش ملت؛

لوموند: با وجود وعده کمک های مالی زیاد رقبا، مردم به روحانی رای دادند

روزنامه فرانسوی ‘لوموند’ روز شنبه در نخستین واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نوشت ‘با وجود وعده های زیاد کمک های مالی رقبای روحانی( افزایش سه برابری یارانه ها)، مردم ایران بار دیگر به وی رای دادند.

لوموند: با وجود وعده کمک های مالی زیاد رقبا، مردم به روحانی رای دادند

به گزارش “شورا نیوز” به نقل از ایرنا، پایگاه اینترنتی روزنامه ‘لوموند’ گزارش داد: پیروزی مجدد رئیس جمهور میانه رو ایران در انتخابات روز گذشته، حاکی از ادامه سیاست درهای باز به سوی خارج و اصلاح ساختار سیاسی کشور و افرایش آزادی ها در داخل ایران است. 
ایرانی ها روز گذشته حضور چشمگیری در انتخابات ریاست جمهوری داشتند طوری که زمان این انتخابات تا آخرین دقیقه روز جمعه تمدید شد. 
بیش از چهل میلیون رای دهنده در انتخابات ایران شرکت کردند که در نوع خود بی نظیر بود. در این میان حسن روحانی با کسب بیش از ۵۷ درصد آرا در مقام خود ابقا شد و ابراهیم رئیسی مهمترین رقیب وی توانست ۳۸ درصد آرا را کسب کند. 
رقبای حسن روحانی هر کدام بطور جداگانه وعده های انتخاباتی اغوا کننده ای به مردم داده بودند که در این میان، افزایش یارانه های نقدی یکی از وسوسه انگیزترین آنها بود. همچنین رقبای روحانی با وعده های عوام فریبانه گفته بودند که قصد دارند کمک های نقدی خود به فقرا را افزایش دهند. 
اما با این حال مردم ایران به حسن روحانی میانه رو رای دادند و وی را برای چهار سال دیگر انتخاب کردند. 
روحانی به عنوان مذاکره کننده هسته ای ایران در سال های ۲۰۰۳-۲۰۰۵ (۱۳۸۱-۱۳۸۳)، از سوی طرف های اروپایی خود به عنوان «شیخ دیپلمات» لقب گرفت ولی این همچنین آغازگر انتقاد تندروها در داخل بود که وی را به کرنش در برابر غرب متهم کردند.
پیش از آن، روحانی جایگاه محکمی در تشکیلات انقلابی داشت.
روحانی در جریان هشت سال جنگ میان ایران و عراق که در خلال سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ (۱۳۵۹-۱۳۶۸ ) روی داد، سمت های نظامی مهمی داشت و پس از آن، ۱۶ سال به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران فعالیت کرد.
حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) با ۵۱ درصد از آرای ماخوذه توانست با وعده توافق هسته ای و رفع تحریم های بین المللی رئیس جمهور ایران شود. 
وی توانست بعد از دو سال به توافق هسته ای با کشورهای ۱+۵ دست یابد و مقدار زیادی از تحریم های بین المللی علیه ایران را لغو کند. 

انتها پیام/