استان ها » تهران
کد خبر : 4725
چهارشنبه - 13 اردیبهشت 1396 - 11:40

تشریح برنامه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب

برنامه‌های بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد.

تشریح برنامه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب

به گزارش «شورا نیوز» ، سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از صبح امروز در شهر آفتاب آغاز به کار کرد، برنامه‌های ویژه‌ای را در حوزه بین‌الملل تدارک دیده است.

در روز نخست نمایشگاه روز «کشور چین» در قالب برگزاری نشستی با عنوان «ظرفیت‌های همکاری‌های نشر ایران و چین» با حضور پنج ناشر ایرانی و چینی برگزار می‌شود و کتاب «جهان سرامیک‌ها» با حضور مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و جمعی از میهمانان چینی حاضر در نمایشگاه رونمایی می‌شود.

در روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه نیز که با عنوان روز «کشورهای حوزه بالکان و کشور صربستان» نامگذاری شده است، نشستی با عنوان «جایگاه نمایشگاه کتاب در ایران و صربستان» با حضور زوران آوراموویچ رئیس شورای نمایشگاه کتاب بلگراد و دیان پاپیچ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان صربستان و نیز امیرمسعود شهرام‌نیا، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود؛ این برنامه از ساعت ۱۶ به اجرا درمی‌آید.

همچنین نشستی با موضوع «معرفی پابلو نرودا با مشارکت سفارت شیلی در ایران» در همین روز و از ساعت ۱۴ اجرا می‌شود.

در سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال که با عنوان روز ایتالیا نامگذاری شده است، از ساعت ۱۱ نشستی با موضوع «تصویرگری ایرانیان» با حضور دیانا بلوطی رئیس بخش تصویرگران نمایشگاه بلونیا و مارگریت وایزمن مدیر انتشارات والنتینا و نیز علی بوذری و هدی حدادی از تصویرگران ایرانی، برگزار و در ادامه از کتاب «پیونوکیو» که نخستین ترجمه این کتاب از زبان ایتالیایی به زبان فارسی است، رونمایی می‌شود.

در همین روز و از ساعت ۱۴ از سه کتاب «گزیده کتابشناسی ایران در ایتالیا»، «آثار ادبی ایتالیا در ایران» و «روابط فرهنگی ایران و ایتالیا» را با حضور کارلو چروتی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا برگزار می‌شود.

سومین نشست سومین روز نمایشگاه در بخش بین‌الملل نیز به معرفی «ظرفیت‌های نشر کشور سوئیس برای ایران» اختصاص دارد که در آن ضمن معرفی مرکز روبرت والسر این کشور خانم سونیا ماتسون ناشر آثار ایرانی در کشور سوئیس نیز به سخنرانی خواهد پرداخت؛ این برنامه نیز از ساعت ۱۶ اجرا می‌شود.

در روز شنبه ۱۶ اردیبهشت و همزمان با چهارم روز از نمایشگاه کتاب، مراسم ویژه‌ای برای شهر استانبول به عنوان شهر میهمان نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود؛ در این روز از ساعت ۱۱ و با حضور تورقای شفق مدیر مرکز فرهنگی یونس اِمره ترکیه در ایران، نشستی با موضوع «آسیب‌شناسی ترجمه آثار ادبی ترکیه به زبان فارسی» برگزار می‌شود. همچنین از ساعت ۱۶ نیز نشستی با عنوان «روابط فرهنگی ایران و ترکیه» برگزار می‌شود.

روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه همزمان با ششمین روز نمایشگاه کتاب در بخش بین‌الملل مراسمی با عنوان «روز کشورهای آمریکای لاتین» تدارک دیده شده است که طی آن مراسم ویژه‌ای با حضور سفیر مکزیک در ایران و مترجمین آثار آمریکای جنوبی از جمله عبدالله کوثری و اسدالله امرایی برگزار می‌شود؛ این نشست از ساعت ۱۴ در شهر آفتاب اجرا می‌شود از ساعت ۱۶ نیز مراسمی به منظور معرفی کتاب «نقش سربازی ناپلئون در استقلال شیلی» با حضور فرناندو برگونو کاردار سفارت شیلی در ایران برگزار می‌شود.

روز شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با عنوان «روز کشورهای فارسی‌زبان» نامگذاری شده و طی آن از دو کتاب «سیری در عالم ایران‌شناسی» و «لیخاچیف و کتاب» به کوشش انجمن دوستی ایران و تاجیکستان برگزار می‌شود.

روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و همزمان با هشتمین روز نمایشگاه کتاب نیز که با عنوان روز «کشورهای عرب‌زبان» نامگذاری شده، ساعت ۱۱ نشستی با عنوان «نقش ترجمه آثار علوم انسانی از فارسی و عربی» برگزار می‌شود.

همچنین در این روز نشستی با عنوان «هم‌اندیشی فرهنگی کشورهای عضو اکو» با حضور رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، سفیر جمهوری تاجیکستان، پاکستان و آذربایجان و نیز سخنرانی غلامرضا اعوانی و حسن انوشه از ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.

در نهمین روز از نمایشگاه که با عنوان «روز فرانسه» نامگذاری شده است و برنامه‌های برای این مناسبت در دست تدارک است.

روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه همزمان با آخرین روز نمایشگاه کتاب که با عنوان روز «کشورهای آلمانی‌زبان» ثبت شده است، نشستی با موضوع «مسائل آموزش زبان فارسی در خارج از ایران» و همچنین «کارگاه بازاریابی کتاب برنهارد فتش از انتشارات برومر کنر از کشور آلمان» برگزار می‌شود.

بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران در روزهای یاد شده همچنین میزبان برگزاری نشست‌های دیگری نیز خواهد بود.

انتهای پیام/