سیاست شهر
کد خبر : 4571
دوشنبه - 11 اردیبهشت 1396 - 19:39

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران:دستور العملی برای مذاکره با آمریکا خارج از برجام نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه برخی خبرهای مربوط به مذاکرات ایران و آمریکا در موضوعات خارج از برجام را نادرست خواند و گفت: همچنان برای گفت و گو با آمریکا خارج از موضوع برجام دستورالعملی نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران:دستور العملی برای مذاکره با آمریکا خارج از برجام نداریم

به گزارش «شورا نیوز» به نقل از ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در حاشیه نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار شد، با هیات آمریکایی مذاکره شده است، این مطلب را بیان کرد.
وی افزود: درباره روابط ایران و آمریکا یا نشست ایران و آمریکا چنین خبری را ندارم؛ آنچه که وجود داشته، در گذشته بوده و هنوز هم می تواند ادامه داشته باشد؛ رایزنی های هیات ایرانی با هیات های سایر کشورها در حاشیه اجلاس است که با تک تک کشورها انجام می شود و بیشتر آن مربوط به برجام است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از گذشته تا کنون عدم مذاکره با آمریکا در حوزه های خارج از برجام را داشته ایم و ادامه می دهیم . البته در دولت قبلی آمریکا به دلایل انسانی، گفت و گوهایی از طرف آمریکا درباره برخی زندانیان ایرانی در آمریکا شد و نتایج مثبتی هم داشتیم.
قاسمی اضافه کرد: در این دوره هم ظاهرا طرف های آمریکایی صحبت هایی را درباره یکی دو نفر از آن هایی که در زندان های ایران هستند، مطرح کرده اند. به طور کلی هیچ مذاکره دیگری با آمریکا نداریم و موضوعات درباره برجام است.
وی تاکید کرد: همچنان برای گفت و گو با آمریکا خارج از برجام، دستور العملی نداریم.

**تاکید کمیسیون مشترک برجام بر ادامه این توافق
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره نتایج نشست کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار شد نیز اظهار کرد: ایران درباره بدعهدی ها به خصوص از جانب آمریکا و برخی سخنان رئیس جمهوری جدید آن کشور که مخل آن ساز و کارهای ضد تحریمی در حوزه مالی و بانکی است، گلایه کرد و درباره مواضع وی که توانسته است تا حدی بر بخش های مالی، پولی و اقتصادی اثر گذار باشد، گلایه ها مطرح شد.
قاسمی افزود: از سوی کمیسیون مشترک هم به اتفاق از ایران به خاطر انجام تعهداتی که نسبت به آژانس و برجام داشته قدردانی شد و بر آن صحه گذاشتند که ایران به این تعهدات پای بند بوده است.
وی با یادآوری بیانیه پایانی این نشست که توسط هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خوانده شد، اظهار کرد: این بیانیه، بحث جدی و اساسی است که باید به آن توجه کرد؛ این بیانیه شامل حال خود آمریکا هم هست و باید تعهداتشان را رعایت خواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همه با یک صدا و یک زبان تاکید کردند که برجام باید ادامه یابد و به پیش رود. برخی مسایل دیگر همچون کار مشترک با چین در نیروگاه اراک هم مورد حمایت ۵+۱ قرار گرفت.

**بحث دیپلماسی برای تروریست ها درست نیست
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا در مبارزه با تروریسم می توان از راه حل دیپلماسی استفاده کرد یا همچنان باید در مقابل آنها با سلاح ایستاد؟ گفت: قدرت دیپلماسی قدرت بالایی است و می توان از آن در مقاطع مختلف و موضوعات مهم استفاده کرد. این یک اصل مسلم و بدیهی است و در همه نقاط جهان امری شناخته شده است.
قاسمی افزود: به هر حال وقتی صحبت از تروریست کور و تروریست هایی که برای‌ آنها جان انسان ها مطرح نیست، زبان زور و قدرت، پاسخگوی اقدامات ناجوانمردانه آن ها است، بنابراین بحث دیپلماسی برای تروریست ها درست نیست.

**بخشی از مشکلات با عربستان مربوط به حمله خودسرانه به سفارت آن کشور است
وی در پاسخ به سوالی درباره حمله عوامل خودسر به سفارت عربستان نیز گفت: تهاجم به سفارت خارجی امری مذموم، محکوم و ناپسند است که توسط مقامات عالیرتبه و وزارت امور خارجه محکوم شد و از دستگاه قضایی خواستار پیگیری این پرونده شدند.
این مقام وزارت امور خارجه تاکید کرد: بخشی از مشکلاتی که بعد از آن در روابط با عربستان ایجاد شد ناشی از این اقدام خودسرانه و نسنجیده بود که باید پیگیری و نتیجه مشخص می شد.
قاسمی یادآور شد: پرونده نزد قوه قضاییه است. وزارت امور خارجه به عنوان مسوول سیاست خارجی و حفظ و توسعه روابط با کشورها بویژه کشورهای مسلمان و همسایه پیگیر پرونده است .
وی اظهار امیدواری کرد روزی پرونده به انتها برسد و دقیقا مشخص شود. عوامل آن مجازات شوند و این درس عبرتی باشد تا دیگران خودسرانه کاری در سیاست خارجی و دیپلماتیک اقدامی نداشته باشند.

**پیگیری مرگ یک ایرانی در ترکیه
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص مرگ مدیر یکی از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای در ترکیه گفت: اطلاعات تکمیلی در این خصوص ندارم. از مجاری دیپلماتیک، حادثه ای که برای شهروند ایرانی رخ داد، در حال بررسی است و رسما از دولت ترکیه خواسته ایم که نتیجه تحقیقات خود را سریعا به ما اعلام کند.
قاسمی خاطرنشان کرد: منتظر هستیم توسط دولت ترکیه آگاهی بیشتری پیدا کنیم، موضوع در دستور کار است و سفارت ما در آنکارا و وزارت امور خارجه پیگیر هستند.

** اجازه نمی دهیم تروریست ها در مرزهایمان مشکل ایجاد کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص شهادت تعدادی از مرزبانان ایرانی در مرز پاکستان و رویکرد دولت این کشور در قبال امنیت در مرزهای دو کشور اظهار داشت: شهادت مرزبانان ایرانی واقعه تلخی بود که بار دیگر نشان داد در مرزهای پاکستان ثبات، امنیت و کنترل لازم وجود ندارد.
قاسمی افزود: برخلاف اینکه ایران بارها با دولت پاکستان گفت وگو کرد و از دولت این کشور تعهد گرفته بود تا با جدیت بیشتری با این مسائل برخورد کند، متاسفانه این اتفاق رخ داد.
وی اضافه کرد: کشوری که به نوعی خود را بخشی از ائتلاف علیه تروریسم می داند، سرزمین خود را به هر دلیل در اختیار گروه های افراطی قرار داده است تا بتواند در اقصی نقاط کشورش، اقدامات خرابکارانه داشته باشند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدوار هستیم مرز پاکستان، مرز با ثبات و دوستی باشد و برخلاف سایر مرزهای این کشور که عمدتا با همسایگانش دچار مشکل است، مشکل نداشته باشد.
قاسمی خاطرنشان کرد: از نخستین ساعاتی که این اتفاق رخ داد، اقدامات در سطوح مختلف کشور آغاز شد و با حساسیت موضوع را با طرف پاکستانی مطرح کردند.
وی ادامه داد: مقامات پاکستانی در این گفت وگوها از این حادثه ابراز تاسف کردند اما ابراز تاسف کارآمد نیست و ثبات و امنیت مرزها نیاز به ساز و کار مشخصی دارد.
این مقام دستگاه سیاست خارجی تاکید کرد: ما پرونده را به صورت گسترده در وزارت امور خارجه و سایر نهادها با جدیت تمام دنبال خواهیم کرد و هر اقدامی برای احقاق حقوق شهدا لازم باشد، انجام می دهیم.
قاسمی با بیان اینکه اقدامات رسمی و دیپلماتیک را در روزهای آینده انجام می دهیم، اظهار داشت: اگر لازم باشد اقدامات دیگری انجام می دهیم و اجازه نمی دهیم تروریست ها در مرزهای ما مشکلاتی ایجاد کنند.

**بازداشت یک ایرانی در ترکیه تحت پیگیری است
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دستگیری یک تبعه ایرانی در ترکیه به اتهام حمل قطعات نظامی اظهار داشت: این موضوع را نه تایید و نه تکذیب می کنیم، در حال پگیری موضوع هستیم و قرار است اطلاعات را از دولت ترکیه بگیریم.
قاسمی در عین حال گفت: البته از این موضوعات گهگاهی مطرح می شود که خیلی وقت ها صحت ندارد و باید صحت و سقم این مساله را هم بررسی کنیم.

**عربستان گفتارش را درست کند/علاقمند به روابط متعادل با همسایگانیم
وی در پاسخ به سوال ایرنا درباره آخرین وضعیت گفت وگوهای ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار داشت: ما علاقمند هستیم با همه همسایگان و کشورهای حوزه خلیج فارس روابط متعادل و متوازن داشته باشیم و تلاش هایی هم در این حوزه صورت گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تماس های ما با این کشورها وجود دارد و امیدواریم نهایتا بتوانیم برخی موانعی که در روابط سیاسی با این کشورها وجود دارد را برطرف کنیم.
قاسمی اضافه کرد: در مورد عربستان امیدواریم این کشور به واقعیات موجود منطقه بیشتر توجه کند و با واقع نگری و درایت بیشتر، درباره امنیت منطقه و روابط با ایران فکر کند و اطمینان داشته باشد که ایران می تواند کشور مسلمان و مقتدر منطقه باشد و نقش موثر و سازنده ای برای امنیت و ثبات منطقه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد اگر این کشور بتواند گفتار خود را تصحیح کند امکان آن وجود دارد که گام هایی در این زمینه برداشته شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با کشورهای دیگر تماس هایی وجود دارد، اظهار داشت: امیدوار هستیم گام های بیشتری در این خصوص برداریم که می تواند تضمین کننده امنیت، ثبات، صلح و مبارزه با تروریسم در منطقه باشد.

**مسایل سیاست خارجی را به کف خیابان نیاوریم
قاسمی در پاسخ به سوالی دیگر درباره طرح مباحث مربوط به برجام در مناظره های انتخاباتی و احتمال آسیب دیدن آن اظهار داشت: افشای اطلاعات محرمانه بخصوص در عرصه سیاست خارجی در هر کشوری از جمله کشور ما جرم است. افشای اسناد و اطلاعات می تواند ضرور و زیان بسیاری برای امنیت کشور داشته باشد و این امر توسط هیچ کسی جایز نیست.
وی خاطرنشان کرد: ما علاقه مند هستیم که در رقابت های سیاسی که از گذشته وجود داشته و خواهد بود مسائل را بیاموزیم اما مسائل سیاست خارجی را به کف خیابان نیاوریم و مسائلی که می تواند به منافع مردم خدشه وارد کند آن را سوژه گفت وگوها و رقابت های سیاسی نکنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برجام بحثی روشن است و به اندازه کافی درباره آن صحبت شده است؛ اجماع کلی در کشور وجود دارد که چه نتایجی داشته و شاید بهتر از آن ممکن نبود.
قاسمی تصریح کرد: امیدواریم همچنان در آینده گروه های سیاسی در حوزه سیاست خارجی و برجام ضمن حفظ انصاف و عدالت، خارج از چارچوب منافع ملی به موضوع نپردازند؛ البته انتقاد سازنده باید وجود داشته باشد اما در چارچوب حفظ منافع ملی و مصلحت کشور.

انتها پیام/